2006-10-12, 18:59
Medlem
Sonic2k5s avatar
Två exempel. Fräser moröter, lök, palsternacka. PÅ med vitt vin låter koka en stund. Sen på med grädde. låter det koka någon minut. Då har det spruckit. Dock blir det bara när jag har vinet i annars inte.

Fräser bacon och lö. på med kokbakr turkisk yuoghurt och pest. Skiten spricker varför blir det så och hur ska jag motverka det nästa gång?

Skär sig kanske man ska säga istället.
Citera
2006-10-12, 19:41
Medlem
Jag tror att det har att göra med syran i vinet som ställer till det i kombination med grädden. Har ingen riktig lösning men alltid bättre än något :P
Citera
2006-10-12, 19:59
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5

Fräser bacon och lö.

Hmmm intressant kombo!

Fan vad barnslig jag är... hehehe
Citera
2006-10-12, 20:06
Medlem
Citat:
Två exempel. Fräser moröter, lök, palsternacka. PÅ med vitt vin låter koka en stund. Sen på med grädde. låter det koka någon minut. Då har det spruckit. Dock blir det bara när jag har vinet i annars inte.

Fräser bacon och lö. på med kokbakr turkisk yuoghurt och pest. Skiten spricker varför blir det så och hur ska jag motverka det nästa gång?

Har lärt mig, att man då haft för hög temp. när det skär sig i stekpannan.
Steker man något först, för att sedan hälla på vätska(detta oavsett vilken), så skall man låta det man stekte, först få svalna, innan man häller på vätskan och det på ånyo får koka upp....detta för att det hela inte ska skära sig.
Har provat detta själv, men ändå har det skurit sig(detta senast idag). Kanske du har bättre tur...
Citera
2006-10-12, 22:02
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Hmmm intressant kombo!

Fan vad barnslig jag är... hehehe

hur kul som helst!
Citera
2006-10-13, 00:09
Medlem
Du använder lättgrädde,eller hur?
Citera
2006-10-13, 01:06
Medlem
Golonkas avatar
Värm grädden lite innan du häller i det eller ha i grädden först och värm vinet lite före ihällningen sen. Det har med kombinationen syra/temperatur/fett att göra. Har man en liten bottenredning innan man slänger i vätskan, så hjälper den till att hålla ihop skiten. När du stekt, så pudra över lite vetemjöl och rör runt innan du släger i vätskorna. Vispa runt ordentligt i samband med imonteringen....
Citera
2006-10-13, 09:59
Bannlyst
Citat:

Kanske du borde äte mer på restaurang?
Citera
2006-10-13, 11:12
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiny Joe
Kanske du borde äte mer på restaurang?

Inlägg i stil med detta är inte önskvärda.

Som tidigare påpekat finns det olika anledningar, när man gör rätter som innefattar ägg-emulsioner är det i regel temperatur som är boven, eller att man har för bråttom. Kokbara lättprodukter är visserligen kokbara, men kan vara lite känsliga för både hög syra och för att kokas länge. Gå upp en nivå i fettinnehåll och se om det fungerar bättre.

Koka kortare tid när du tillsatt dina mejeriprodukter och försök dra ner på syrahalten något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in