• 1
  • 2
2006-10-11, 23:26
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Såg dokumentären om den fattige iranske kille som sålde sin ena njure för att köpa en taxi (som han sen kraschade) för att ta sig ur fattigdomen. (som han ändå inte gjorde) Var det fel att göra så? Vad säger bibeln om att sälja sina kroppsdelar?

Om jag säljer min ena njure för att få pengar för att köpa medicin till mina sjuka barn-är det rätt?

Om jag säljer min ena njure för att få pengar för att kunna köpa en ny bil- är det rätt?
Citera
2006-10-12, 17:52
Medlem
omerta51s avatar
Det är din njure. Gör vad du vill med den. Det är varken rätt eller fel, kanske dumt, men det är en annan sak.
Citera
2006-10-12, 18:00
Medlem
Akunins avatar
Bibeln på att sälja sina kroppsdelar?
Ja eftersom detta är ett väldigt nytt fenomen så säger den nog lika mycket om de som den säger om livet på mars.
Sedan så får man ju tänka på VARFÖR man säljer sina kroppsdelar. Kristendomen är hur man än ser de en fattigmans religion.
Den predikar att man ska finna sig i att vara fattig och ju mer du lider pga din fattigdom och den allmäna oturen du har ju bättre kommer du att ha det i himeln.
Jesus ska ha sagt: "Det är lättare för en kamel att ta sig ett nålsöga än vad det är för en rik man att ta sig in o guds himmel."

Så om man säljer sina kroppdelar pga direkt "girighet" så skulle jag nog tro att just bibeln inte stöder hans handlingar.

Annars så är de kanske inte speciellt smart hursomhelst. En njure är ganska viktig, att leva utan en är inte speciellt enkelt har jag hört.
Visst de är ju din kropp och du får göra vad du vill, de samma kan man säga om självmord också.

Som jag ser de så kan detta vara ett ganska fint exempel hur "Gud" straffade en dum person helt enkelt ^^. Jag är inte kristen men jag kan ju se hur detta är en bra go'natt saga iaf.
Citera
2006-10-12, 19:07
Bannlyst
Naturligtvis e det rätt å sälja sin ena njure. Mängden total lust i världen ökar. Den säljande parten får stålar o den mottagande ett långt bättre liv, kanske till o med räddas till livet.
Citera
2006-10-12, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basse Lerghagen
Såg dokumentären om den fattige iranske kille som sålde sin ena njure för att köpa en taxi (som han sen kraschade) för att ta sig ur fattigdomen. (som han ändå inte gjorde) Var det fel att göra så? Vad säger bibeln om att sälja sina kroppsdelar?

Om jag säljer min ena njure för att få pengar för att köpa medicin till mina sjuka barn-är det rätt?

Om jag säljer min ena njure för att få pengar för att kunna köpa en ny bil- är det rätt?

Haha, har du ingen egen åsikt kan du fråga gud.
Citera
2006-10-12, 21:40
Medlem
Nazipolizeis avatar
varför skulle någonting vara moraliskt fel så länge man inte skadar någon/någonting annat än sig själv?
Citera
2006-10-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
varför skulle någonting vara moraliskt fel så länge man inte skadar någon/någonting annat än sig själv?

Varför skulle något vara "moraliskt fel" överhuvudtaget?
Citera
2006-10-12, 22:10
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Nej jag undrar det också. Var är det moraliska dilemmat som skulle tala emot?
Citera
2006-10-12, 22:17
Medlem
Akunins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.

En av frågorna var ju hurvidare bibeln tycker att detta är rätt/fel.
Så de beror ju på varför. DU kan ju läsa hela inlägget iaf.
Bortser man från bibelns syn på girighet så skulle man ju iaf ha svårt att hitta något dåligt.
Citera
2006-10-12, 22:22
Medlem
fahlenovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.

Man kan ge den gratis för att rädda någons liv, är det då moraliskt riktigt att ta betalt för den?
Citera
2006-10-12, 22:25
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akunin
En av frågorna var ju hurvidare bibeln tycker att detta är rätt/fel.
Så de beror ju på varför. DU kan ju läsa hela iaf.
Bortser man från bibelns syn på girighet så skulle man ju iaf ha svårt att hitta något dåligt.
Läste din post, ser din poäng men jag undrar vad trådskaparen åsyftade med moraliskt fel. Visst religion kan vara en aspekt men jag läste inte någonstans i hans inlägg om någon bibel, koran, vedaskrift eller tibetansk dödsbok.

Moraliska fel är nog inte svårt att hitta men var är det moraliska dilemmat? Tänkte mer i stil med åverkan, konsekvens, syfte mm.

Citat:
Ursprungligen postat av fahlenovic
Man kan ge den gratis för att rädda någons liv, är det då moraliskt riktigt att ta betalt för den?
Här var något i stil med det jag sökte. Och förresten varför skulle det inte vara moraliskt riktigt? När vi ändå är inne på religion så är Abrahams Gud en krävande sådan med tanke på vad man måste göra för att få inträde in i himlen. Välsignelse kräver uppoffring uppenbarligen.
Citera
2006-10-12, 22:30
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen

ptja för att moral finns, och om moral finns så finns det ju bra och dålig moral, dvs rätt och fel. Antar att du har moral du går efter vilket som är rätt och fel.
Sen att det inte finns någon universiellt objektiv moral är ju en annan femma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in