2006-10-11, 22:56
Medlem
Silverturks avatar
Nu har jag skjutit upp mitt datorköp för länge.

Vad jag har svårt att välja är mdoerkort och grafikkort. Moderkort finns det flera hundra med samma socket (775) utan att jag kan se någon skillnad mellan dem. Vill ju inte få hem ett paket som är okompitabelt med andra delar.

Fick då "tipset" av en kompis att välja vilket grafikkort jag vill ha först. Det vet jag inte heller. Jag stirrar mig blind på produktnamnet utan att riktigt förstå vad jag väljer. Ändå vill jag ha bland de nyaste korten, d.v.s i alla fall med 512mb. Jag har hittat ett som jag kan tänka mig köpa: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324856
Tipsa mig annars om andra bra grafikkort, gärna med länk!

Sedan finns det flera i samma prisklass som verkar vara helt samma, bara att priset skiljer med några hundralappar. Är det bara att jag väljer ett sådant kort?

Och nu när jag har det grafikkortet, vilket moderkort kan vara ett bra köp? Tipsa mig om hur jag ska välja, vad jag ska titta på. Tipsa rent utav ett grafikkort, inte bara "Asus är bra".
Jag är inte intresserad av att läsa recenssioner, vill bara få det kompitabelt.

Säg inte åt mig att jag ska välja 'vad jag vill ha', för jag vill ha det alla andra vill ha! En dator där jag spela de nyaste spelen på högsta upplösning utan problem.
Citera
2006-10-11, 23:35
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Nu har jag skjutit upp mitt datorköp för länge.

Vad jag har svårt att välja är mdoerkort och grafikkort. Moderkort finns det flera hundra med samma socket (775) utan att jag kan se någon skillnad mellan dem. Vill ju inte få hem ett paket som är okompitabelt med andra delar.

Fick då "tipset" av en kompis att välja vilket grafikkort jag vill ha först. Det vet jag inte heller. Jag stirrar mig blind på produktnamnet utan att riktigt förstå vad jag väljer. Ändå vill jag ha bland de nyaste korten, d.v.s i alla fall med 512mb. Jag har hittat ett som jag kan tänka mig köpa: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324856
Tipsa mig annars om andra bra grafikkort, gärna med länk!

Sedan finns det flera i samma prisklass som verkar vara helt samma, bara att priset skiljer med några hundralappar. Är det bara att jag väljer ett sådant kort?

Och nu när jag har det grafikkortet, vilket moderkort kan vara ett bra köp? Tipsa mig om hur jag ska välja, vad jag ska titta på. Tipsa rent utav ett grafikkort, inte bara "Asus är bra".
Jag är inte intresserad av att läsa recenssioner, vill bara få det kompitabelt.

Säg inte åt mig att jag ska välja 'vad jag vill ha', för jag vill ha det alla andra vill ha! En dator där jag spela de nyaste spelen på högsta upplösning utan problem.

Vad Du än väljer i grafikkortsväg så är det antikverat inom 6-12 månader. Därför så skulle jag rekommendera att spara lite pengar så att Du har råd att uppgradera när det behövs.

Ett ATI X1900XT 256MB räcker väl till eftersom det klarar alla av dagens spel (inklusive Oblivion) med alla parametrar maxade.

Vad gäller moderkort så behöver Du ett som stödjer Intels Core 2 Duo (eftersom det är den bästa CPU'n i dagsläget). M.a.o. så måste chipsetet vara Intels 965. Skillnaden mellan olika fabrikat på moderkort handlar numera mera om vilka finesser de har än att vissa skulle vara så mycket bättre än andra. Trygga köp är annars (som vanligt) bl.a. Asus och MSI.
Citera
2006-10-11, 23:46
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE

Ett ATI X1900XT 256MB räcker väl till eftersom det klarar alla av dagens spel (inklusive Oblivion) med alla parametrar maxade.

Var du hög när du skrev det där? För att du ska kunna köra Oblivion med allt maxat och det INTE ska hacka i utomhus-banorna så behöver du...en tidsmaskin. En tidsmaskin som tar dig ett halvår fram i tiden då det kanske finns två stycken tillräckligt bra grafikkort som du kan köra paralellt för att inte få det till att hacka.

Det bästa man kan få just nu, är 2 st nVidia 7950GX2 i Quad SLI och det kommer ÄNDÅ att hacka. Då snackar vi grafikkort för 12.000 kr.

Det finns två stycken val du kan göra. Antingen tar du ett fett grafikkort som finns ute nu (typ x1950xtx eller 7950GX2), eller så går du på det som är sweet-spoten i midrange korten. Just nu ligger mid-range på 2000 kr och där finns det ett par kort som ger jävligt mycket prestanda per krona. Betänk dock att livslängden på det kortet kommer vara avsevärt mycket kortare än om du köper ett high-range kort såsom x1950xtx.
Citera
2006-10-12, 00:28
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coupland
Var du hög när du skrev det där? För att du ska kunna köra Oblivion med allt maxat och det INTE ska hacka i utomhus-banorna så behöver du...en tidsmaskin. En tidsmaskin som tar dig ett halvår fram i tiden då det kanske finns två stycken tillräckligt bra grafikkort som du kan köra paralellt för att inte få det till att hacka.

Det bästa man kan få just nu, är 2 st nVidia 7950GX2 i Quad SLI och det kommer ÄNDÅ att hacka. Då snackar vi grafikkort för 12.000 kr.

Det finns två stycken val du kan göra. Antingen tar du ett fett grafikkort som finns ute nu (typ x1950xtx eller 7950GX2), eller så går du på det som är sweet-spoten i midrange korten. Just nu ligger mid-range på 2000 kr och där finns det ett par kort som ger jävligt mycket prestanda per krona. Betänk dock att livslängden på det kortet kommer vara avsevärt mycket kortare än om du köper ett high-range kort såsom x1950xtx.

Det beror väl på i vilken upplösning man kör.
I 1280x1024 så funkar det i vilket fall för mig...
Citera
2006-10-12, 12:23
Medlem
Couplands avatar
Citat:

För att kunna hjälpa dig bättre, så måste vi ha lite hjälp med ett par frågor först:

1. Kommer du att överklocka?
2. Hur stor är din budget totalt?
3. Vilken processor har du siktat in dig på?
Citera
2006-10-12, 17:24
Medlem
Silverturks avatar
1: Det vet jag inte. har aldrig klockat en dator förut.
2: Jag vill helst hamna under 18 lapp. Helst runt 15
3: Intel 2 core duo.

Jag saknar verkligen vettiga saker att lägga pengar på så ett dyrt grafikkort är inga problem för mig (imon rimliga gränser givetvis, d.v.s inga monstergraffen för 16000)

Kan någon spoonfeeda mig med information vad PowerColor radeon och Saphire radeon har för skillnad mellan sig?
Citera
2006-10-12, 17:35
Medlem
silverturken varför inte bara köpa en sånhär och glömma resten?
Citera
2006-10-12, 18:13
Medlem
Couplands avatar
Citat:
1: Det vet jag inte. har aldrig klockat en dator förut.
2: Jag vill helst hamna under 18 lapp. Helst runt 15
3: Intel 2 core duo.

Jag saknar verkligen vettiga saker att lägga pengar på så ett dyrt grafikkort är inga problem för mig (imon rimliga gränser givetvis, d.v.s inga monstergraffen för 16000)

Kan någon spoonfeeda mig med information vad PowerColor radeon och Saphire radeon har för skillnad mellan sig?

Kan du bygga datorn själv, eller måste den vara färdigmonterad?
Citera
2006-10-12, 18:37
Medlem
Silverturks avatar
Jag känner ett antal personer som är väldigt bra på det och mer än gärna hjälper mig, så det är inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in