Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det är med sorg i hjärtat jag tvingas medge att svartsoppa är en av de få rätter jag verkligen inte kan med. Tjock, blodartad soppa med julkryddor och krås, för mycket helt enkelt.
När det gäller gåsen som sådan har jag emellertid inga invändningar, men som tradition betraktat så är väl Mårtens Afton en enskilt skånsk företeelse och har väl gått i samma riktning som diverse andra obskyra högtider i det här landet. Vem firar till exempel Mickelsmäss?
Ja svartsoppan smakar flytande pepparkaka enligt mitt första intryck.
Dock är själva gåsen mycket god, med äpplen och plommon och med en god bourgogne att dricka till.
Dock råder det även bland urskåningar tydligen viss oenighet om exakt hur gåsen ska lagas till. De flesta fyller ju gåsen men det gör t.ex. inte Jan Boris-Möller. Minns att han i ett TV-program lagade gås och utbrast "Det finns betydligt bättre ställen att laga mat på än i röven på en gås".
Men är det någon som har något riktigt bra gåsarecept så posta gärna här då jag blev sugen på att själv laga till en brakmiddag på Mårtensafton då jag kommer hem från jobbet.