• 1
  • 2
2006-10-11, 22:41
Medlem
Mysonoxens avatar
Var ju en snubbe från Dalarna som frågade efter gås häromsistens, och idag fick jag ett sms från några skånska vänner som undrade om jag kunde fira Mårtensafton med dem (men tyvärr får jag skjuta upp Skåneresan ett år p.g.a. jobb).

Då detta slog mig sökte jag mig till FB' s sökforum men hittade inget av värde.

Kan det vara så att de jag nämnt är några av de sista entusiasterna, att bara gåsablotet är en grej för turister på de skånska gästgiverierna?

Gudbevars, men vad tycker ni?
Citera
2006-10-12, 10:03
Medlem
Är ju en skånsk tradition och där nere så äts det väl numera mer kebab än gås av vissa anledningar...
Citera
2006-10-12, 10:04
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Är väll bara i skåne man kör med mårtengås, aldrig sett det norröver och skåningarna hör till i det danska forumet.

Citera
2006-10-12, 10:50
Medlem
grens avatar
Släkten på fars sida är från Skåne och vi brukade käka upp Mårten när jag var liten. Gås är gott.
Citera
2006-10-12, 11:07
Bannlyst
Här nere i den generellt överlägsna delen av Sverige så äter vi gärna gås i november. Det är inte alls någon utdöd tradition utan tidningarna svämmar över av annonser om gåsabord vid den här tiden på året.

Det är bara Ni svear som ännu inte tagit till Er traditionerna än...

// Roger P.
Citera
2006-10-12, 11:27
Medlem
baseballs avatar
firade alltid mårten gås när jag bodde i skåne. tillverkade en gås i trä och syslöjden som var färdig när man käkade gås nån gång i november...eller oktober? borde kanske ha någon koppling till thanksgiving, fast det är ju iofs inte kalkon man äter. thanksgiving borde vi iofs införa i schweden...kalkon...mmmm
Citera
2006-10-12, 12:09
Medlem
Villons avatar
Det är med sorg i hjärtat jag tvingas medge att svartsoppa är en av de få rätter jag verkligen inte kan med. Tjock, blodartad soppa med julkryddor och krås, för mycket helt enkelt.

När det gäller gåsen som sådan har jag emellertid inga invändningar, men som tradition betraktat så är väl Mårtens Afton en enskilt skånsk företeelse och har väl gått i samma riktning som diverse andra obskyra högtider i det här landet. Vem firar till exempel Mickelsmäss?
Citera
2006-10-12, 22:28
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det är med sorg i hjärtat jag tvingas medge att svartsoppa är en av de få rätter jag verkligen inte kan med. Tjock, blodartad soppa med julkryddor och krås, för mycket helt enkelt.

När det gäller gåsen som sådan har jag emellertid inga invändningar, men som tradition betraktat så är väl Mårtens Afton en enskilt skånsk företeelse och har väl gått i samma riktning som diverse andra obskyra högtider i det här landet. Vem firar till exempel Mickelsmäss?

Ja svartsoppan smakar flytande pepparkaka enligt mitt första intryck.

Dock är själva gåsen mycket god, med äpplen och plommon och med en god bourgogne att dricka till.

Dock råder det även bland urskåningar tydligen viss oenighet om exakt hur gåsen ska lagas till. De flesta fyller ju gåsen men det gör t.ex. inte Jan Boris-Möller. Minns att han i ett TV-program lagade gås och utbrast "Det finns betydligt bättre ställen att laga mat på än i röven på en gås".

Men är det någon som har något riktigt bra gåsarecept så posta gärna här då jag blev sugen på att själv laga till en brakmiddag på Mårtensafton då jag kommer hem från jobbet.
Citera
2006-10-15, 01:12
Medlem
Roxers avatar
På en restaurang jag jobbade på förut så firade vi alltid Mårten Gås.

Och detta var inte i Skåne utan mer norrut.
Fast det är nog den enda restaurangen utanför skåne som jag vet serverar detta :P
Citera
2023-11-10, 17:36
Medlem
Blir det någon mårten gås i år?
Citera
2023-11-11, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.

Självklart.
En middag är avklarad.
Citera
2023-11-11, 12:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Tyvärr inte, morsan och farsan är lite för gamla och har inga gäss längre.
Det är något alldeles speciellt med svartsoppa, och även om jag äter lite av den, så saknar jag den och fortsättningen efter än mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in