• 1
  • 2
2006-10-11, 00:21
Medlem
wellermans avatar
Just nu är jag lite yngre än 25 år och hoppas på att inom några år jobba som en medelmåttig ingenjör med ok men inte jättebra lön. Har liksom många andra sci-fi fantaster alltid drömt om att någon gång ta mig ut i rymden. Vi utgår från att jag har ca 45 år kvar innan det är för sent.
Tror ni det är en rimlighet? Jag tänker som så att dels kommer rymdturismen troligen att ta fart men jag hoppas också på att nya framdrivningsmedel kommer att möjliggöra expressflygningar i omlopp. 45 år är trots allt en ganska lång tid och vem vet vad som kan hända?

Snälla, ge lite bränsle till min dröm (är lite stenad ifall det verkar flummigt). Jag är alltså den typen av människa som skulle spara så mycket pengar jag bara kunde bara för att testa detta. Jämför med vissa som egentligen inte har råd att flyga concorde men ändå gör det.

Kommer mina barn att ha den möjligheten?
Citera
2006-10-11, 10:31
Medlem
Jomazis avatar
Sparar du pengar så kanske du har råd med en "rymdflygning" under LEO med virgin galactic om ett par år. Men jag hade inte räknat det som en rymdresa, rymdturism till omloppsbana är än så länge mycket, mycket dyrare, och så kommer det antagligen att fortsätta vara. 2051 kanske det däremot är billigare, men det blir nog fortfarande frågan om ett antal hundratusen dollar.
Tyvärr ser inget mirakel inom framdrivning ser ut att ligga inom räckhåll.

Att komma med i NASA/ESAs projekt som astronaut genom renodlad förmåga är nog extremt svårt med tanke på den enorma konkurrensen.

Om dina barn kommer att ha större chans är svårt att sia om, beroende på hur väl man bedömer att de stora statliga och privata aktörerna sköter saken så varierar gissningarna mellan allt ifrån rymdturism till månen och utvinning av nickel och väte-syre på närliggande asteroider till mesiga resor till omloppsbana.
Citera
2006-10-11, 13:39
Medlem
raskenss avatar
Alan Shepard, amerikas första astronaut, blev ju hyllad som odödlig hjälte trots att han bara gjode ett mediokert "rymdskutt", ett balistisk hopp. Det är ungefär samma bedrift som Virgin Galactic kommer att göra. Så definitionsmässigt är man definitivt astronaut om man följer med ett sånt spektakel. Gränsen för att kalla sig astronaut går vid 100km höjd. Vet inte vad det kan kosta men skulle gissa runt en halv miljon kronor. Mycket pengar, men fortfarande fullt möjlig för en medelsvensson att gneta ihop på några år om man är sparsam och jobbar extra. Några minuter i tyngdlöst tillstånd kanske inte vore så dumt.
Citera
2009-04-27, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Alan Shepard, amerikas första astronaut, blev ju hyllad som odödlig hjälte trots att han bara gjode ett mediokert "rymdskutt", ett balistisk hopp. Det är ungefär samma bedrift som Virgin Galactic kommer att göra. Så definitionsmässigt är man definitivt astronaut om man följer med ett sånt spektakel. Gränsen för att kalla sig astronaut går vid 100km höjd. Vet inte vad det kan kosta men skulle gissa runt en halv miljon kronor. Mycket pengar, men fortfarande fullt möjlig för en medelsvensson att gneta ihop på några år om man är sparsam och jobbar extra. Några minuter i tyngdlöst tillstånd kanske inte vore så dumt.
200 tusen US$ kostar det. Virgin Galactic håller på att utprova sitt moderskepp White Knight 2 och det går inte smärtfritt, 4 flygningar hittills
och sista flygningen 20/4, så skrapade dom i planet s.k tailscrape.
Man räknar med att dotterskeppet Space ship 2 (som skall föra ut passagerarna i rymden efter seperationen ifrån White Knight 2) skall flyga första gången
senare i år.
En av dom första passagerarna är Nikki Lauda den gamle Formel-1 världsmästaren, han ligger också i förhandling att bli pilot på Space Ship 2.
Citera
2009-04-27, 17:36
Medlem
Poeten-Skes avatar
wellerman: Jag kan tänka mig att du ökar dina chanser (som redan är små) om du kontaktar diverse rymdprogram där du säger att du frivilligt vill bli astronaut samt utan tvekan ställer upp på att lämnas på en plats (har ju spekulerats kring att göra enmanna uppdrag till Mars utan möjlighet att åka tillbaka).

Jag har stora förhoppningar om den privata industrins framtid. Staternas roll däremot är jag högst pessimistisk om. Om det fortsätter som det gör nu lär inte något vidare nytt hänt på fronten om 50 år (saker som redan gjorts kommer göras igen utav diverse länder, möjligtvis en man på Mars eller liknande).
Citera
2009-04-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
wellerman: Jag kan tänka mig att du ökar dina chanser (som redan är små) om du kontaktar diverse rymdprogram där du säger att du frivilligt vill bli astronaut samt utan tvekan ställer upp på att lämnas på en plats (har ju spekulerats kring att göra enmanna uppdrag till Mars utan möjlighet att åka tillbaka).

Jag har stora förhoppningar om den privata industrins framtid. Staternas roll däremot är jag högst pessimistisk om. Om det fortsätter som det gör nu lär inte något vidare nytt hänt på fronten om 50 år (saker som redan gjorts kommer göras igen utav diverse länder, möjligtvis en man på Mars eller liknande).
Bemannad mars resa är en ekonomisk omöjlighet, framtida astronauter kommer förmodligen till stor del få betala sina resor själva.
Citera
2009-04-27, 22:20
Medlem
MoogBeats avatar
Vill du bli astronaut eller vill du bli rymdturist? Skillnaden är nämligen rätt stor...
Citera
2009-04-28, 00:34
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoogBeat
Vill du bli astronaut eller vill du bli rymdturist? Skillnaden är nämligen rätt stor...

Stjärnseglare (rå översättning). Sen bryr jag mig inte vad andra tycker att det ska kallas. Men chansen att få jobba i rymden ser jag i dagsläget som försvinnande små.

Alessandro: Betalande Marsresenärer kanske blir en realitet en dag, men då pratar vi nog tyvärr generationer bort. Mars lär tillhöra robotarna till jag är gammal och grå.

Virgin Galactics skutt är imponerande och säkert en intressant upplevelse, men jag vill se jorden från omlopp (eller nära därpå). Tyngdlöshet behöver jag inte fara ut i rymden för, och jag kan göra det för en bråkdel av priset.
Citera
2009-04-28, 00:49
Medlem
Poeten-Skes avatar
Försök ta dig in på samma sätt som Fuglesang?
Citera
2009-04-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Stjärnseglare (rå översättning). Sen bryr jag mig inte vad andra tycker att det ska kallas. Men chansen att få jobba i rymden ser jag i dagsläget som försvinnande små.

Alessandro: Betalande Marsresenärer kanske blir en realitet en dag, men då pratar vi nog tyvärr generationer bort. Mars lär tillhöra robotarna till jag är gammal och grå.

Virgin Galactics skutt är imponerande och säkert en intressant upplevelse, men jag vill se jorden från omlopp (eller nära därpå). Tyngdlöshet behöver jag inte fara ut i rymden för, och jag kan göra det för en bråkdel av priset.
Jadu, det är enbart det som finns att köpa idag förutom Sojuz resor som kostar betydligt mer, det är frågan om man vill ha astronautvingar eller inte?
Mars är en utopi ekonomiskt för resor med människor.
Senast redigerad av Alessandro 2009-04-28 kl. 09:58.
Citera
2009-04-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Försök ta dig in på samma sätt som Fuglesang?
Eftersom rymdfärjorna har mindre än 10 resor kvar kommer det finnas ett överskott på astronauter/kosmonauter/taikonauter så det är nog en omöjlighet.
Citera
2009-04-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Eftersom rymdfärjorna har mindre än 10 resor kvar kommer det finnas ett överskott på astronauter/kosmonauter/taikonauter så det är nog en omöjlighet.

Bara för att rymdfärjorna ska skrotas kommer det inte innebära att ett mindre antal personer åker upp i rymden, snarare tvärtom.

NASA satsar på Constellation: http://www.nasa.gov/mission_pages/co...ain/index.html

SpaceX har också planer på bemannade rymdskepp: http://www.spacex.com/updates.php

Samma gäller Scaled Composites som givetvis inte tänkt att stanna vid suborbital.

Kina kommer mer och mer och du kommer garanterat få se en ökning på bemannade färder där. Sedan har vi indien som också börjat dra upp planer på egna bemannade rymdfärder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in