• 1
  • 2
2006-10-10, 19:48
Medlem
Antifrezes avatar
hejsan

Jag undrar när sambo lagen börjar träda in , dvs hur länge måste jag och min partner bo tillsammans innan den träder in ??
Citera
2006-10-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antifreze
hejsan

Jag undrar när sambo lagen börjar träda in , dvs hur länge måste jag och min partner bo tillsammans innan den träder in ??

Sex månader.
Citera
2006-10-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetfrihet
Sex månader.

Sex månader är ett riktmärke men dock ingen absolut tidpunkt, sambolagen kan bli tillämplig både vid en senare och tidigare tidpunkt beroende på omständigheterna i det speciella fallet.

Vad som avses med sambor
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

När det i en lag eller annan författning talas om sambor eller personer som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden eller används liknande uttryck, avses därmed sambor enligt första stycket.

Denna lag gäller endast sådana samboförhållanden där ingen av samborna är gift. Lagen gäller sambornas gemensamma bostad och bohag.

Av lagen (1994:1117) om registrerat partnerskap följer att vad som i denna lag sägs om äktenskap gäller också registrerat partnerskap. Lag (2005:454).
Citera
2006-10-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bafver
Sex månader är ett riktmärke men dock ingen absolut tidpunkt, sambolagen kan bli tillämplig både vid en senare och tidigare tidpunkt beroende på omständigheterna i det speciella fallet.

Sambolagen ger ingen hjälp vid avgörandet av tidpunkten vid vilken samboförhållande inträder. HD har i ett avgörande (minns inte vilket) uttalat att sex månader i princip gäller. Det är antagligt att detta inte gäller på timmen eller ens dagen, men det är definitivt mer än ett riktmärke.
Citera
2006-10-11, 07:28
Medlem
Capones avatar
Vad finns det för beviskrav på ett samboförhållande? Om t.ex två studenter delar lägenhet i 3 år, och den ena har betydligt bättre ekonomi och fler tillgångar än den andra, kan den som har det sämre ställt kräva någon form av bodelning när de flyttar ifrån varandra? Om denne hävdar att de är sambos och den andra hävdar att de inte är det då alltså. Hur avgör man detta?

Likadant om det är motsatta förhållanden såklart, om ett sambopar ska separera och den ena hävdar att de är sambos medan den andra säger att de bara delade en lägenhet pga. ekonomiska skäl.
Citera
2006-10-11, 11:46
Medlem
svindyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Vad finns det för beviskrav på ett samboförhållande? Om t.ex två studenter delar lägenhet i 3 år, och den ena har betydligt bättre ekonomi och fler tillgångar än den andra, kan den som har det sämre ställt kräva någon form av bodelning när de flyttar ifrån varandra? Om denne hävdar att de är sambos och den andra hävdar att de inte är det då alltså. Hur avgör man detta?

Likadant om det är motsatta förhållanden såklart, om ett sambopar ska separera och den ena hävdar att de är sambos medan den andra säger att de bara delade en lägenhet pga. ekonomiska skäl.

Jag kan inte svara på hur det skulle gå, tror jag kan vara olika från fall-till-fall och tyvärr även beroende på om någon av sambon:a är invandrare...

Men en klar rekommendation är att aldrig chansa, och skriva ett samboavtal direkt...

Så kanske jag kan få smyga in en fråga?
Vad gör ett samboavtal ogiltigt? Om man t.ex byter lägenhet, måste man skriva ett nytt avtal eller gäller det gamla?
Citera
2006-10-11, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svindyr
Jag kan inte svara på hur det skulle gå, tror jag kan vara olika från fall-till-fall och tyvärr även beroende på om någon av sambon:a är invandrare...

Men en klar rekommendation är att aldrig chansa, och skriva ett samboavtal direkt...

Vad gör ett samboavtal ogiltigt? Om man t.ex byter lägenhet, måste man skriva ett nytt avtal eller gäller det gamla?

vad spelar det för roll om ena parten är invandrare?

sambolagen är läskig. jag är student, har ett kapital på 300k och en bostadsrätt för 1,5milj... hoppas en tjej i framtiden inte tar illa upp om man ber henne skriva på att hon inte ska ha något utifall man splittar.
Citera
2006-10-11, 15:58
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
hejsan

Sex månader är bara ett riktmärke. Meningen är inte att ett tillfälligt boende
skall klassas som samboende.

Sambolagen kan dock bli tillämplig direkt bara inom en månad.

Ett par som skaffar gemensan bostad och bohag och verkligen från början
har en avsikt på att detta skall vara ett långvarigt förhållande får anses
falla under sambolagen.

Men när t ex en tjej bara flyttar in hos någon på prov och kanske t.o.m
behåller sin gamla bostad får det dröja ett längre tag innan man anses
vara sambos. I sådant här fall finns det ofta inte mycket som omfattats
av sambolagen heller vid bodelning. Bostaden fanns innan, har man inte
köpt något bohag heller finns det ju varken någon bostad eller bohag
som skall delas.
Citera
2006-10-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetfrihet
Sambolagen ger ingen hjälp vid avgörandet av tidpunkten vid vilken samboförhållande inträder. HD har i ett avgörande (minns inte vilket) uttalat att sex månader i princip gäller. Det är antagligt att detta inte gäller på timmen eller ens dagen, men det är definitivt mer än ett riktmärke.
Det är ett riktmärke, alltså att man normalt ska betraktas som sambo efter sex månader. Dock måste man ju fortfarande uppfylla kriterierna i 1 §. Övriga förhållanden påverkar när tidpunkten för "samboskap" inträffar. Har paret barn utgör det en presumtion att de är sambos, oavsett om det gått 2 eller 6 månader. Gemensam folkbokföring anses även kunna tyda på ettäkteskapsliknande förhållande. Har paret upprättat ett inbördes testamente anses det också som en omständighet som innebär att samboskap kan inträda före 6 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Capone

Den som påstår samboskap har bevisbördan för detta. Dock ska det kommas ihåg att om ni är två studenter som flyttar ihop blir ni inte sambos om ni inte inleder ett "äktenskapsliknande förhållande.

Skulle ni räknas som sambo är det inte heller hela er ekonomi som skall delas. Det som kan delas är sambornas gemensamma bostad och gemensamma bohag.

6 § Med sambors gemensamma bohag avses i denna lag, om inte annat följer av 7 §, möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.

Citat:
Ursprungligen postat av svindyr
Ett samboavtal är giltigt så länge det är skriftligt och underskrivet av båda parterna tillsammans. Det kan bero på hur samboavtalet ser ut men troligen krävs nytt avtal för den nya bostaden.

Citat:
Ursprungligen postat av lavish
sambolagen är läskig. jag är student, har ett kapital på 300k och en bostadsrätt för 1,5milj... hoppas en tjej i framtiden inte tar illa upp om man ber henne skriva på att hon inte ska ha något utifall man splittar.
Skriv samboavtal om du vill vara säker, dock tror jag inte du ska oroa dig allt för mycket. Som sagt ingår bara bostad och bohag som anskaffats för sambonas gemensamma användning. Har du då köpt din dyra bostadsrätt långt innan du träffade din flickvän så kan den inte anses vara inköp för er gemensamma användning och ingår då inte i samboegendomen. (Säljer du den och köper en lika dyr medans ni är tillsammans så ingår dock den nya bostaden, har ni barn tillsammans och det finns sociala skäl kan hon också under vissa förutsättningar få överta bostaden mot ersättning). Inte heller dina 300 kkr har din sambo någon rätt till, det är ju endast det gemensamma bohaget och bostaden hon kan göra anspråk på. Har du däremot köpt en tv, ljudanläggning osv för ert gemensamma bruk kan hon ha anspråk på hälften.
Citera
2006-10-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bafver
Det är ett riktmärke, alltså att man normalt ska betraktas som sambo efter sex månader. Dock måste man ju fortfarande uppfylla kriterierna i 1 §. Övriga förhållanden påverkar när tidpunkten för "samboskap" inträffar. Har paret barn utgör det en presumtion att de är sambos, oavsett om det gått 2 eller 6 månader. Gemensam folkbokföring anses även kunna tyda på ettäkteskapsliknande förhållande. Har paret upprättat ett inbördes testamente anses det också som en omständighet som innebär att samboskap kan inträda före 6 månader.

Exakt. HD kan ju knappast tolka paragrafen contra legem. Det jag berör är endast tiden för samboförhållandet, inte övriga omständigheter och fokuserar man enbart på den är det sex månader. Sedan tillkommer andra kriterier och det kan tillkomma andra omständigheter precis som du säger.
Citera
2006-10-11, 19:14
Medlem
Citat:
hejsan

Svaret på denna fråga är inte = sex månader.
Själva tiden man har bott tillsammans kan inte isoleras utan det är helheten som avgör. Antifreze har förhoppningsvis fått svaret på sin fråga så nu är mitt ordbajsande slut =).
Citera
2006-10-13, 12:11
Medlem
svindyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavish
vad spelar det för roll om ena parten är invandrare?

Jag hoppas du inte tog min inlägg för rasistiskt... det var iaf inte meningen.

Jag tänkte mer så att det verkar ju som att domstolar tar en viss hänsyn till etnicitet när de dömer, och om en invandrare stod mot en svensk i en tvist om bodelning kanske svensken fått mer, just för att han är svensk... därav dessa extraord till tipset att alltid ha Samboavtal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in