2006-10-10, 19:07
Medlem
snakkes avatar
Hej!
Nu var det så att jag såg en gammal bil på blocket som jag mycket gärna skulle vilja ha. Men problemet är att den är ca 25 mil bort från mig och den är obesiktad och avställd. Hur gör jag lättast och billigast för att få hem bilen till mig?
Citera
2006-10-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakke
Hej!
Nu var det så att jag såg en gammal bil på blocket som jag mycket gärna skulle vilja ha. Men problemet är att den är ca 25 mil bort från mig och den är obesiktad och avställd. Hur gör jag lättast och billigast för att få hem bilen till mig?

Går den att köra ? Isf skulle jag lätt köra bilen... Annars är det ju släpvagn som gäller ju !

Mvh...
Citera
2006-10-10, 19:21
Medlem
snakkes avatar
Den går mycket bra att köra enligt säljaren. Men hur mycket får man pröjsa om man skulle bli stannad?

Sen släpvagn har jag tänkt på, men vet inte någon jag skulle kunna fråga som har sådan släpvagn. Och vet inte så många med BE-körkort heller.
Citera
2006-10-10, 19:26
Medlem
core_s avatar
En del, men inte många (dom går sönder så satans ofta på grund av missbruk från kundens sida), bensinstationer hyr ut biltrailers.
Citera
2006-10-10, 19:32
Medlem
Varför göra det svårt för sig?
Ta bilen och kör den istället.
Hur stor är chansen att du blir stoppad? Och om du blir det så kan inte bötern vara så hög.
Citera
2006-10-10, 19:37
Medlem
Boka besiktningstid när du ska köra den och avboka sen när du är framme.
Citera
2006-10-10, 19:37
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
Varför göra det svårt för sig?
Ta bilen och kör den istället.
Hur stor är chansen att du blir stoppad? Och om du blir det så kan inte bötern vara så hög.

Faller nog under 602A, Avställt fordon brukats. 1200:- hamnar ordningsboten på då.

Billigare att hyra ett släp och skaka fram någon bekant med BE-behörighet

Edit
Tillägger även olovlig körning till det hela. 30 dagsböter är straffet och bestäms av åklagare
Citera
2006-10-10, 19:51
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Hej!

Kolla med åkare i dina trakter, har de någon körning till trakten där bilen finns men ingen returfrakt så kan det gå att få en billig transport på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av core_
Faller nog under 602A, Avställt fordon brukats. 1200:- hamnar ordningsboten på då.

Till det skall läggas att den boten inte är begränsad till en per tidsperiod. Man kan alltså bli stoppad och bötfälld om man sedan kör igen när polisen åkt så kan de stå ett par hundra meter bort och stoppa igen och utfärda en till bot. Så kan det fortsätta ända tills man är hemma.
Citera
2006-10-10, 20:09
Medlem
eller så sätter han "på" den när han köper den och kör hem.
Fast själv hade nog man bara kört den och sagta att jag hade kryssade för på ställningen på reg beviset om jag blivit stoppad.
Citera
2006-10-10, 20:48
Medlem
Bogsera hem den med fast dragstång, alltså handske, rörbit och kedja som du fäster i bilen du ska dra, helt lagligt också.
Citera
2006-10-10, 20:53
Medlem
Erk Swedes avatar
Köra hem

Beror lite på om du får köra eller inte.
Du måste teckna trafikförsäkring och registrera in bilen för att få köra den . är bilen obesiktad får du bara köra kortaste vägen till verkstad eller besiktning.
Men var bilen besiktad och godkänd när den ställdes av och ordinarie besiktnings period har infallit under avställningen,ska man egentligen få köra två veckor med bilen.
Ställa på bilen gör du itelefon och det gäller direkt ,försäkring kan en försäkrings nasare fixa på kvällstid.Ring ditt försäkrings bolag och fråga om tel till ett fritidsombud eftersom du tänker köpa en bil men att det antagligen sker på kvällstid eller under helgen.
Citera
2006-10-10, 20:59
Medlem
Erk Swedes avatar
släp

Citat:
Den går mycket bra att köra enligt säljaren. Men hur mycket får man pröjsa om man skulle bli stannad?

Sen släpvagn har jag tänkt på, men vet inte någon jag skulle kunna fråga som har sådan släpvagn. Och vet inte så många med BE-körkort heller.

beror på vad bilen väger.
men väger den kring 1000 kg så finns det biltransportsläpar du kan dra efter en volvo lagligt.
är den lite nedplockad så måste polisen väga för att veta om det är för tungt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in