2006-10-10, 21:01
Medlem
snakkes avatar
Ok, jag tror det blir att boka en besiktning och sen köra hem den. Han sa att han hade pratat med polisen om man fick göra så och dom sa att man fick det.
Men då är det ju det med trafikförsäkring också.

Tänkte bara höra hur gammal måste en bil vara för att bli skattebefriad? är det 25 år eller?

Tar förhoppningsvis körkortet nu den första november. Men om man nu skulle boka en besiktning, får man bara köra hem den typ dagen före?
Citera
2006-10-10, 21:04
Medlem
Erk Swedes avatar
besiktningsbefrielse

30 år , 1976 är det som gäller nu.
Citera
2006-10-10, 21:11
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakke

Tar förhoppningsvis körkortet nu den första november. Men om man nu skulle boka en besiktning, får man bara köra hem den typ dagen före?

Egentligen ska du besikta på närmaste besiktningsstation,men kan du hävda att du fått en tid fortare hemmavid är det nog ok.
Men ta någon med dig som haft körkort ett tag,för dom kan grisa med färskingar.
Ska du rega dig själv på bilen eller en anhörig ?,ring hur som helst runt och hör var försäkringen är billigast. När du talar om var du eller den du skriver bilen på bor ,och regnummret på bilen får du veta försäkrings kostnaden.
Citera
2006-10-10, 22:53
Medlem
snakkes avatar
Tack för alla svar! Men jag kanske löste det på ett annat sätt. Att jag betalar han lite extra och så kör han hit bilen. Är enligt mig det lättaste sättet att göra
Men fortsätt gärna posta alternativ, kan ju vara fler än jag som behöver hjälp med saken.
Citera
2006-10-11, 16:29
Medlem
paridas avatar
Ibland kan man dra släp med bil på med B-kort också...
Bara dragbilen har hög tjänstevikt, bilen man ska dra är någolunda lätt och släpet är lagomt klassat...

T.ex. fick jag dra farsans biltrailer med min Suzuki Vitara förrut (Tjänstevikt 1510 kg och släpets totalvikt 1500) med min eller morsans Baleno eller pappas swift på! Numer är bilens tjänstevikt 1480, så jag måste ha E-kort för det släpet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in