• 1
  • 2
2006-10-10, 08:33
Medlem
fubrs avatar
Citat:
Rikslarm efter stöld av livsfarliga mediciner
Polisen har utfärdat rikslarm efter ett inbrott i en veterinärstation i Borensberg utanför Motala.

Flera mediciner som klassas som extremt farliga försvann. Bland annat stals avlivningsmediciner för djur, rapporterar Sveriges Radio Östergötland.

Inbrottet skedde i flera veterinärbilar utanför stationen och senare hittades en stulen, utbränd bil i närheten. Där återfanns även en del av de stulna medicinerna.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=579127

Kan det möjligtvis vara pentobarbital eller tiopental?
Citera
2006-10-10, 12:49
Medlem
galts avatar
Det är mycket möjligt. Det är väl inte direkt lätt att få tag på sånt på annat håll?
Ketamin används väl också av veterinärer, så det är väl inte omöjligt att de kommit över det med. Visserligen inte "livsfarligt" i samma bemärkelse.
Citera
2006-10-10, 14:13
Medlem
cocksuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubr
Kan det möjligtvis vara pentobarbital eller tiopental?

Är det något märkvärdigt med barbiturater jämfört med benzo, eller vad ska de ha det till?

Såg på wikipedia att man kunde använda pentobarbital som sanningsserum
Citera
2006-10-10, 14:22
Medlem
De rafsade väl bara åt sig all skit som fanns i skåpet.
Citera
2006-10-10, 16:12
Medlem
mkggas avatar
Jag tror snarare att det handlar om det nya avlivningsmedlet Somulose (barbitursyraderivat för CNS-depression och lokalbedövning som orsakar hjärtstillestånd) som är så pass giftigt att det ska hanteras med handskar och skyddsglasögon av veterinärer som använder det.

Vet inte om veterinärer åker runt med succinylcholin (kurare) i bilarna - har för mig att det ska vara godkänt för avlivning av häst också...

Edit: (bara för att förtydliga om jag inte var tydlig nog) man hinner bli död innan man blir rolig om man försöker knarka på Somulose...
Citera
2006-10-10, 18:18
Medlem
Friedensengels avatar
Ibland får jag för mig att polisen går ut med informationen att det är avlivningsmedel som är stulet i hopp om att missbrukarna ska gå på det och kasta sakerna då de inte vågar riskera att det är sant? Men vet inte, tycker bara att det alltid talas om detta då en veterinär har haft inbrott, och oddsen att tjuvarna hela tiden skulle ta fel känns inte så feta.
Citera
2006-10-10, 18:38
Medlem
Benzo_Manns avatar
Trodde dom hade säkrare hantering av dessa gifter än att det ligger och dräller i bilar ??
Citera
2006-10-10, 18:47
Medlem
Friedensengels avatar
Ja, det är ungefär det jag menar, och min tanke är därför att de kanske går ut i media och mörkar och låtsas att det är avlivningsvätska för att tjuvarna ska kasta grejorna istället för att bli stenade. Men det är bara en tanke.
Citera
2006-10-10, 18:56
Medlem
Gott&Blandats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Ibland får jag för mig att polisen går ut med informationen att det är avlivningsmedel som är stulet i hopp om att missbrukarna ska gå på det och kasta sakerna då de inte vågar riskera att det är sant?
ingen vore väl så dum när all information de behöver om det de stulit finns på fass.se
Citera
2006-10-10, 22:16
Medlem
Friedensengels avatar
Finns verkligen veterinärläkemedel på fass?
Citera
2006-10-10, 23:02
Medlem
Kowalskis avatar
japp, fass.se klicka högst upp "fass.se om djurläkemedel"
Citera
2006-10-11, 01:13
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Ibland får jag för mig att polisen går ut med informationen att det är avlivningsmedel som är stulet i hopp om att missbrukarna ska gå på det och kasta sakerna då de inte vågar riskera att det är sant? Men vet inte, tycker bara att det alltid talas om detta då en veterinär har haft inbrott, och oddsen att tjuvarna hela tiden skulle ta fel känns inte så feta.

Jourhavande veterinärer har inte så mycket i sina bilar, så det enklaste är nog att ta allt och gallra bort det som saknar värde när man befinner sig på ett säkrare ställe, i stället för att stå och gallra på plats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in