Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-10-09, 15:17
Medlem
phobics avatar
Tänker på en sån där liten sak som James Bond hade i nån film; bara en tub med ett munstycke som kan användas kortare tider.

Jag har till min stora förvåning och sorg förstått att alla Bond-prylar inte finns i verkligheten men just den här prylen verkar ju inte omöjlig.

Skulle vara präktigt användbar om man överraskas av forsande vatten i en dagvattentunnel t.ex.

Nån som vet var man kan hitta en dylik? Spyshop hade ingen.
Citera
2006-10-09, 15:22
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Tänker på en sån där liten sak som James Bond hade i nån film; bara en tub med ett munstycke som kan användas kortare tider.

Jag har till min stora förvåning och sorg förstått att alla Bond-prylar inte finns i verkligheten men just den här prylen verkar ju inte omöjlig.

Skulle vara präktigt användbar om man överraskas av forsande vatten i en dagvattentunnel t.ex.

allas för pony tube tror jag....
Lär kosta runt 8000kr uppåt...
Citera
2006-10-09, 15:30
Medlem
E M I L I Os avatar
haha. finns tuber som är mindre än pony bottle. + att en pony bottle har man endå en regulator till. finns mini tuber ca 2 dm höga och 5-8 cm radie. med munstycke direkt på som man fyller igenom att koppla den till en dyktub.
Citera
2006-10-09, 15:41
Medlem
E M I L I Os avatar
http://coris.noaa.gov/glossary/pony_bottle_186.jpg

Där har ni en pony bottle. det är en extra tub man har med sig i nödsitvationer. dom finns i lite olika storlekar.
Mitt tipps är att om någon har fått för sig att han/hon ska dyka ned/gå in i något ställe där man inte kan andas så ta en dubbel 8a dyktank på ryggen. (sådana som brandmän använder) men även dom är jävligt tunga och bökiga att släpa omkring på. och dyrt.
om fabror blå eller någon kommer och du måste springa är det ingen höjdare att ha med sig och slänga ifrån sig dom gör man ju inte gärna med tanke på pris och explotions risk.

+ att om man ska ned under vatten är risken för dykarsjuka och andra farliga kompikationer alltid en risk.
Citera
2006-10-09, 15:48
Medlem
E M I L I Os avatar
värsta monologen jag har här nu. men men. jag måste rätta mig själv lite.
http://www.scubatoys.com/store/Scuba_Alt_Air.asp

på den sidan kan du köpa tuber du kan andas ett antal andetag i. det står tex 50 andetag vid ytan.
betänk noga dock att det är inte 50 djupa andetag, och inte under panik. och den kostade närmare 2000.
+ att du behöver en dyktub för att fylla den med luft. och luft blir gammal desutom.
Citera
2006-10-09, 16:08
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E M I L I O
värsta monologen jag har här nu. men men. jag måste rätta mig själv lite.
http://www.scubatoys.com/store/Scuba_Alt_Air.asp

på den sidan kan du köpa tuber du kan andas ett antal andetag i. det står tex 50 andetag vid ytan.
betänk noga dock att det är inte 50 djupa andetag, och inte under panik. och den kostade närmare 2000.
+ att du behöver en dyktub för att fylla den med luft. och luft blir gammal desutom.

Spare Air verkade ju vara det jag letade efter. Skulle passa perfekt. Hem och robba spargrisen. Tack för svar!
Citera
2006-10-09, 16:18
Medlem
E M I L I Os avatar
ja liten och smidig grej, men komihåg. du måste ha en dyktub att fylla på den med. tror ju iufursig att du kan gå in på en dykafär med den dära och ventilen för att fylla på och fråga om dom kan hjälpa dig men blir ju lite krongligt.
200 bars tub med din koppling är det iaf man fyller på med. om jag förstott rätt.
Citera
2006-10-09, 17:08
Medlem
buffalos avatar
Köp en mässinghjälm och en kompressor samt några hundra meter med tygförstärkt gummislang.
Citera
2006-10-09, 19:22
Medlem
antonords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic

lär ju finnas på sjukhus
Citera
2006-10-09, 20:57
Medlem
Tradera!!

Först och främst så ska du inte använda syrgas = vid dykning dödligt giftig.
Tuberna ska innehålla ren komprimerad luft.
Håll koll på tradera (sport & fritid dykning) där kan det dyka upp olika flaskor.
Det finns lite blandade flaskor i olika storlekar för olika tryck.
Sedan kommer frågan hur du ska fylla dom..på en dykskola kan dom kräva certifikat att du har behörighet att dyka.
Men du kan ju muta dom...*ler*
Sedan vet jag inte hur noga dom är på datering av tub, tuberna ska kontrolleras visuellt med jämna mellanrum och provtryckas, tror det var 5-6 år.
Lycka till...
Citera
2006-10-09, 21:51
Medlem
E M I L I Os avatar
jepp en dyktub skall provtryckas vart 5te år. det ska dom iaf alltid fråga på stället där man fyller på tuben. när det gäller en sådan liten nödflaska så tror jag inte dom bryr sig lika mycket. och tror säkert dom fyller på men dom kommer ju säkert ställa frågor varför du inte fyller på den själv.
menar det är inte så vanligt att andra förutom dykare har dom där.

man kan ju alltid säga att man har fel sorts koppling på sin tub hemma och att dykcertet är hemma med.
Citera
2006-10-09, 21:55
Medlem
E M I L I Os avatar
känner mig lite ansvarsfull och tänkte påpeka en MYCKET viktig sak.

om ni nu får för er att använda en sådan här under vatten så tänk för guds skull på en oerhört vicktig sak.
när ni dykit ned och andas in komprimerad luft nere under ytan under tryck så expanderar luften om ni stiger upp.
kan jämföras med en balong. om man fyller den med luft på botten av en vanlig basäng tom (ca 3-4m) knyter ihop den och släpper upp den så exploderar den på vägen upp.
samma sak händer med dina lungor om du holler andan när du stiger upp efter att ha andats in komprimerad luft.

alltså, om du andat komprimerad luft Holl för fan INTE andan när du stiger upp.
och gå inte upp för snabbt för då kan du få dyksjuka.
+ gå för fan inte för djupt för då kan du få djupberusning som kan leda till stor skada i värsta fall död på grund utav att man helt änkelt blir full. eller samma symtom iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in