2006-10-08, 16:16
Medlem
Zlazhs avatar
Dean Koontz

Har ftt Dean Koontz som favoritfrfattare p senaste tiden, dribland "Falskt Minne" som favoritbok. Tnkte kolla om det finns ngra andra DK-fans hr, vilka r era favoritbcker och varfr?

Ngon som har lst "The Husband" n?

Vilka andra frfattare rekommenderas om man gillar DK?
Citera
2006-10-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlazh
Har ftt Dean Koontz som favoritfrfattare p senaste tiden, dribland "Falskt Minne" som favoritbok. Tnkte kolla om det finns ngra andra DK-fans hr, vilka r era favoritbcker och varfr?

Ngon som har lst "The Husband" n?

Vilka andra frfattare rekommenderas om man gillar DK?

Har lst ett antal med honom. Mina absoluta favoriter r "Blixtsken" och "Sekten".

Dom r i och fr sig ngra av hans frsta alster, men dom tycker jag r bst. Precis som med Stephen King frresten, som efter 1990 inte skrivit ngon bok jag uppskattat.
Citera
2006-10-11, 19:33
Medlem
Wittgensteins avatar
Den frsta boken lste jag fr kanske femton r sedan, jag tror den heter Watchers (tv jyckar i huvudrollen), och d tyckte jag den var bde otck och bra. Sedan s strcklste jag hans alster p en mycket kort tid och upptckde snabbt att nstan alla bcker var uppbyggda p nstan samma stt: en grupp bestende av en smart hund (kan bytas ut mot autistisk broder i ngot fall), en ltt olycklig man, samt en socialt missanpassad kvinna rkar ut fr otckheter men allt slutar lyckligt i slutndan.

Jag lyssnade fr vrigt p en av Koontz nyare bcker fr ngra mnader sedan, dr han gick vilse i en klyschorgie av smaragdgrna strnder och porslinsbla hav. Urk.
Citera
2006-10-12, 09:21
Medlem
J.Ns avatar
Jag rekommenderar Stephen King, som lr vara en fan av Koontz.

Dock tycker jag att S.K r verlgsen Koontz, eftersom den sistnmndes bcker oftast har samma uppbyggnad (svag person, grna kvinna eller barn, fr problem men klarar av dem och det slutar lyckligt).

Bttre med Kings som man aldrig vet hur de slutar eftersom jag hatar lyckliga slut
Citera
2006-10-12, 10:30
Medlem
Hajar i poolen?s avatar
Har du inte lst Psykopaten av Koontz s gr det.

Edgler Foreman Vess hela varelse prglas av intensitet. Nr en tanke dyker upp i hans psykopatiska hjrna mste den frverkligas omedelbart - p minuten. Som till exempel nr han fick fr sig att de bda servicemnnen p bensinmacken skulle gra sig bra som lik. Ett par minuter senare var de ihjlskjutna.
Hemma i kllaren har han Ariel. Hon r 16 r och vacker som en porlinsdocka. En dag ska hon bli hans. Fr henne visar han polaroidbilder av sina offer, nr han varit p utflykt med sin husbil. Chyna Shephard r den enda som vet om att Ariel finns och r i livet och att hon sitter insprrad i Vess kllare. Med livet som insats fljer hon efter Vess efter hans bestialiska slakt av familjen Tempelton. Det blir ett dygn av outsglig fasa och skrck.

Jag kan ven rekommendera Richard Laymons bcker, ganska likt Koontz men brutalare och lite ckligt till och frn.
Citera
2006-10-12, 19:51
Medlem
Axelklos avatar
Har nog lst dom flesta bckerna av Koontz. Som ni sger s tenderar dom att vara aningen lika uppbyggda, men funkar ju bra som underhllning tminstone

Kan inte riktigt dra mig till minnes vilken "Falskt Minne" r dock, fr kolla upp den.
Citera
2006-10-12, 20:08
Medlem
Truxas avatar
Jag har nog lst ett tiotal av hans bcker, men Phantoms var nog den bsta.
Citera
2006-10-12, 23:18
Medlem
Zlazhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajar i poolen?
Har du inte lst Psykopaten av Koontz s gr det.

Edgler Foreman Vess hela varelse prglas av intensitet. Nr en tanke dyker upp i hans psykopatiska hjrna mste den frverkligas omedelbart - p minuten. Som till exempel nr han fick fr sig att de bda servicemnnen p bensinmacken skulle gra sig bra som lik. Ett par minuter senare var de ihjlskjutna.
Hemma i kllaren har han Ariel. Hon r 16 r och vacker som en porlinsdocka. En dag ska hon bli hans. Fr henne visar han polaroidbilder av sina offer, nr han varit p utflykt med sin husbil. Chyna Shephard r den enda som vet om att Ariel finns och r i livet och att hon sitter insprrad i Vess kllare. Med livet som insats fljer hon efter Vess efter hans bestialiska slakt av familjen Tempelton. Det blir ett dygn av outsglig fasa och skrck.

Jag kan ven rekommendera Richard Laymons bcker, ganska likt Koontz men brutalare och lite ckligt till och frn.

Jopp, lste ut Psykopaten fr ngra veckor sedan och det hade ett bra tempo, kunde inte lgga mig ifrn den och Vess var en verkligen bra uppbyggd karaktr.
Citera
2006-10-13, 13:47
Medlem
Lste "Skymningsgon" fr ett tag sen tycker att den var helt ok ven fast slutet inte var det bsta s fr den ett godknt betyg.
Citera
2006-10-13, 13:54
Bannlyst
Nr jag var yngre hade jag en period d jag lste skrcklitteratur, frst lste jag allt av stephen king, sedan frskte jag ven med Dean R Koontz.

Men jag trttnade snabbt p Koontz. Tyckte han var i en helt annan klass frfattare n Stephen King, Koontz kndes mer "kioskroman"
Alltid var bckerna simpelt uppbyggda, mycket action frn brjan, och ofta det hr billiga frsket att bygga spnning genom att "klippa" mellan olika parallellhistorier. Karaktrerna kndes alltid mer stereotypa och veraskade sllan. Det var en helt igenom god hjlte, som fick en brud eller hund som fljeslagare, sen kommer en actionspckad final och slutligen ges en "naturlig" frklaring - monstret/spkena eller vad det nu r, r ofta resultatet av vetenskapliga experiment.
Citera
2006-10-13, 14:17
Medlem
Jag kan bara hlla med. Gillar verkligen ngra av hans bcker som t.ex "Watchers" och "Phantoms", men vldigt mnga har samma mall och upplgg. Stephen King r mer varierad.
Citera
2006-10-13, 14:21
Bannlyst
Fskt att lsa Koontz men det gr inte efter jag har lst alla Stephen Kings bcker. Synd att S. K alltid ska komma upp nr man pratar Koontz, knns lite som Koontz rknas lite av en dlig kopia. Visserligen r det vll att S . K r bttre och Koontz har hammnat lite i skymundan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in