2006-10-08, 06:54
Bannlyst
Har precis skaffat en minisvets/brännare och nu är det dags att börja göra Creme Brulee. Tyvärr vet jag inte hur man gör/vad som behövs? Någon som kan hjälpa mig? Några tips om hur man på rätt sätt bränner av sockret på ytan?
Citera
2006-10-08, 10:59
Medlem
corpulentcowboys avatar
Sök efter recept på internet.

Äggula, vaniljstång, socker och grädde är huvudingredienserna. Jag gjorde en sats för något halvår sedan, dock utan brännare, och det smakar ju snuskigt gott. Inte i för stora mängder, för då känner man sig jävligt fylld. Men smaskens i små dessertskålar.

Strö över sockret - tänd brännaren - cirkulera ovanför på lite avstånd och se vad som händer.
Citera
2006-10-08, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av corpulentcowboy
Sök efter recept på internet.

Äggula, vaniljstång, socker och grädde är huvudingredienserna. Jag gjorde en sats för något halvår sedan, dock utan brännare, och det smakar ju snuskigt gott. Inte i för stora mängder, för då känner man sig jävligt fylld. Men smaskens i små dessertskålar.

Strö över sockret - tänd brännaren - cirkulera ovanför på lite avstånd och se vad som händer.
Merci!
Citera
2006-10-10, 23:35
Medlem
Seamus Costellos avatar
Ett bra recept på den katalanska varianten, Crema Catalana. Behövs lite mer maizena än vad som står bara. Kanelen skiljer. Kanongott. Och, som sagt, börja en bit ifrån. Täck inte hela med socker och ta inte för mycket, det ska vara som nattgammal is...
http://www.ma-design.net/spain/recept/crema.php
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in