• 1
  • 2
2006-10-07, 14:59
Medlem
nacka_s avatar
Tänkte köpa en ny laptop men vet inte riktigt vad som är skillnad på de olika processorerna...
Centrino, Core Due, Core 2 Due, Celeron mobile, Pentium... vad ska man välja och vad skiljer mellan dom? Vad är tex skillnaden på Core Due o Core 2 Due? är det nån nyare version av Core Due..? men vad isf är nytt?

jag kan inte spec mycket om såndat o skulle vilja ha lite hjälp av er som kan.

jag ska ha datorn till att spela, se film, skoljobb, lyssna på musik o surfa... med andra ord ganska mycket nöje.
Citera
2006-10-07, 19:21
Medlem
phreakdentas avatar
Flyttad från Dator och IT-support till Köpråd och tips
/moderator
Citera
2006-10-08, 02:22
Medlem
Fina Gubbens avatar
Core 2 Duo heter det för att börja med.

Men välj en Core 2 Duo om du ska ha datorn för att spela spel. Den är iallafall bäst av dom som du radade upp, plus att den snålar redigt med strömförbrukningen.
Citera
2006-10-08, 10:45
Medlem
Rans avatar
Centrino innebär att datorn har trådlöst nätverkskort, en Pentium M-processor, och något till jag har glömt. Detta är bra, men rätt gammalt nu.
Core Duo är en processor med två kärnor. Fortfarande vanligt, mycket prisvärd. Core 2 Duo är en snabbare variant. Celeron bör du hålla dig undan, likaså Pentium 4.
Citera
2006-10-08, 10:52
Medlem
Carradines avatar
Core 2 Duo - min flyter på som bara den, har inte kommit över 50 grader varm och är extremt "klockvänlig" som man säger.

DO IT!
Citera
2006-10-08, 14:14
Medlem
nacka_s avatar
okej tack för tipsen, men hur stor är skillnaden mellan Core Duo och Core 2 Duo? det skiljer ju i pris så jag undrar hur mycket det skiljer i prestanda... är det mest när man spelar man märker sånt?
Citera
2006-10-08, 15:59
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka_
okej tack för tipsen, men hur stor är skillnaden mellan Core Duo och Core 2 Duo? det skiljer ju i pris så jag undrar hur mycket det skiljer i prestanda... är det mest när man spelar man märker sånt?

Skillnaden är som natt och dag. Det finns inte mycket som talar för att köpa något annat än en Core 2 Duo i dagsläget. Hitta en som passar plånboken bara.
Citera
2006-10-08, 16:09
Medlem
Om jag var du så skulle jag köpa Intel Core 2, perfekta processorn för spel m.m
Citera
2006-10-08, 16:46
Medlem
nacka_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomo
Är det Core 2 Duo?
jag spelar inte jättemycket spel men jag vill ändå att den ska fungera till sånt om jag nu får lust med det..
Citera
2006-10-08, 16:47
Medlem
nacka_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coupland
Skillnaden är som natt och dag. Det finns inte mycket som talar för att köpa något annat än en Core 2 Duo i dagsläget. Hitta en som passar plånboken bara.
vad skiljer dom två åt? för mig låter det typ som att det är samma sak
Citera
2006-10-08, 18:49
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka_
vad skiljer dom två åt? för mig låter det typ som att det är samma sak

Det är två helt olika processorserier. Som att jämföra Pentium 3 och Pentium 4.
Citera
2006-10-09, 00:12
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomo
Det skulle vara bra om de som ger råd och tips kunde hålla sig till överrenskomna namn på produkterna istället för att hitta på egna som förvirrar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in