Citat:
Ursprungligen postat av Nissarnas Herre
På vilket sätt skulle det skada att förklara för någon hur provet är uppbyggt? Bara för att man förklarar hur provet är uppbyggt betyder det ju inte att det blir lättare för personen i fråga.
Så för att svara på trådskaparens fråga så är provet uppbyggt på följande vis:
1. Ett vanligt IQ-test bestående av 45 frågor som ska klaras av på 60 min (eller så var det tvärtom, minns inte riktigt)
2. Ett moraliskt test där du ska visa hur du agerar i olika situationer.
3. En levnadsbeskrivning. Denna ska skrivas ner på 3-4 A4-sidor på 2 timmar.
Det är endast den första punkten som avgör vilka som blir kallade till psykologutvärderingen, där svaren från andra delen, samt din levnadsbeskrining utgör diskussionsunderlag.
Sist av allt vill jag önska dig lycka till!
Även jag ska testa min lycka vid PIL-testet på lördag. Att vara välinformerad om hur testet är upplagt och fungerar kan väl närmast jämföras med att ha gjort testet vid tidigare tillfälle, enda skillnaden är att erfarenheten inte är min egen.
Jag har 2 frågår angående testet:
1. Hur är tidspressen på IQ-delen? Är det stressigt eller har man tid att tänka igenom frågorna en gång extra?
2. Vad innebär egentligen levnadsbeskrivningen, det låter så oerhört brett? Ska jag bara berätta om mitt liv från födseln till dagens datum eller ska jag fokusera på vissa händelser eller aspekter av livet? Ska jag beskriva hur jag ser på tillvaron eller bara berätta vad jag brukar göra en typisk dag?