2006-10-07, 11:15
Medlem
Hej.
Nästa helg är det dags för PIL på KI och jag är fast besluten om att vara en av dem som börjar plugga till läkare i vår.

Ni som har gjort testet, hur är det uppbyggt och går det att öva på?
Citera
2006-10-07, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjolle
Hej.
Nästa helg är det dags för PIL på KI och jag är fast besluten om att vara en av dem som börjar plugga till läkare i vår.

Ni som har gjort testet, hur är det uppbyggt och går det att öva på?

Jag tycker inte att ni ska ge honom några råd, för begåvningstest ska göras utan några som helst aningar om hur testsituationen kommer se ut.

Håller ni inte med?
Citera
2006-10-07, 16:37
Medlem
Nissarnas Herres avatar
På vilket sätt skulle det skada att förklara för någon hur provet är uppbyggt? Bara för att man förklarar hur provet är uppbyggt betyder det ju inte att det blir lättare för personen i fråga.

Så för att svara på trådskaparens fråga så är provet uppbyggt på följande vis:

1. Ett vanligt IQ-test bestående av 45 frågor som ska klaras av på 60 min (eller så var det tvärtom, minns inte riktigt)

2. Ett moraliskt test där du ska visa hur du agerar i olika situationer.

3. En levnadsbeskrivning. Denna ska skrivas ner på 3-4 A4-sidor på 2 timmar.

Det är endast den första punkten som avgör vilka som blir kallade till psykologutvärderingen, där svaren från andra delen, samt din levnadsbeskrining utgör diskussionsunderlag.

Sist av allt vill jag önska dig lycka till!
Citera
2006-10-07, 20:18
Medlem
20Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfen_
Jag tycker inte att ni ska ge honom några råd, för begåvningstest ska göras utan några som helst aningar om hur testsituationen kommer se ut.

Håller ni inte med?

Oj oj, här är vi bittra för att vi inte kom in...
Citera
2006-10-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissarnas Herre
På vilket sätt skulle det skada att förklara för någon hur provet är uppbyggt? Bara för att man förklarar hur provet är uppbyggt betyder det ju inte att det blir lättare för personen i fråga.

Så för att svara på trådskaparens fråga så är provet uppbyggt på följande vis:

1. Ett vanligt IQ-test bestående av 45 frågor som ska klaras av på 60 min (eller så var det tvärtom, minns inte riktigt)

2. Ett moraliskt test där du ska visa hur du agerar i olika situationer.

3. En levnadsbeskrivning. Denna ska skrivas ner på 3-4 A4-sidor på 2 timmar.

Det är endast den första punkten som avgör vilka som blir kallade till psykologutvärderingen, där svaren från andra delen, samt din levnadsbeskrining utgör diskussionsunderlag.

Sist av allt vill jag önska dig lycka till!

Även jag ska testa min lycka vid PIL-testet på lördag. Att vara välinformerad om hur testet är upplagt och fungerar kan väl närmast jämföras med att ha gjort testet vid tidigare tillfälle, enda skillnaden är att erfarenheten inte är min egen.

Jag har 2 frågår angående testet:
1. Hur är tidspressen på IQ-delen? Är det stressigt eller har man tid att tänka igenom frågorna en gång extra?

2. Vad innebär egentligen levnadsbeskrivningen, det låter så oerhört brett? Ska jag bara berätta om mitt liv från födseln till dagens datum eller ska jag fokusera på vissa händelser eller aspekter av livet? Ska jag beskriva hur jag ser på tillvaron eller bara berätta vad jag brukar göra en typisk dag?
Citera
2006-10-07, 21:17
Medlem
Här finns hur många diskussioner som helst om PIL och antagning till läkarlinjen i allmänhet (kommer starta en tråd om patetiska läkar-wannabes senare om jag orkar).
Citera
2006-10-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernard
Här finns hur många diskussioner som helst om PIL och antagning till läkarlinjen i allmänhet (kommer starta en tråd om patetiska läkar-wannabes senare om jag orkar).

Tack för länken. Det där forumet visade sig vara rena guldgruvan för allt som rör mina studier

På vilket sätt är personer som vill bli läkare patetiska?
Citera
2008-04-10, 17:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjolle
Hej.
Hjälpte beslutsamheten?
Citera
2008-04-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av android
Jag har 2 frågår angående testet:
1. Hur är tidspressen på IQ-delen? Är det stressigt eller har man tid att tänka igenom frågorna en gång extra?

2. Vad innebär egentligen levnadsbeskrivningen, det låter så oerhört brett? Ska jag bara berätta om mitt liv från födseln till dagens datum eller ska jag fokusera på vissa händelser eller aspekter av livet? Ska jag beskriva hur jag ser på tillvaron eller bara berätta vad jag brukar göra en typisk dag?

1. Du har väldigt ont om tid per fråga, tror det var en minut per fråga eller så, frågorna i sig är inte särskilt svåra.

2. levnadsbeskrivningen används bara (så vitt jag vet) som underlag för intervjun och det är fritt att skriva vad som helst i den. du får ganska tydliga instruktioner för vad som skall ingå i denna och det är ingen svårighet att fixa detta på plats (du behöver inte memorera något dvs).

sedan gällande det "moraliska testet" som nissarnas herre omnämner så används det inte ens som underlag för intervjun vad jag erfarat (och hört?), fast detta brukar de vanligen informera om i anslutning till testet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in