2006-10-07, 22:08
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jag förstår problemet. Det är inte alltid så lätt att dra gränsen och det är naturligt att vissa användare och aktiv moderator inte är överens om var den gränsen går.

Det gör inte jag. Vi vill inte ha en invandrardiskussion så fort det skvallras om en invandrare, det får de som vill ta i korrekt forum.

Citat:
Samma diskussion bör tas i olika delforum beroende på vilken vinkling diskussionen har, samtidigt som moderatorerna får vara något flexibla och inkännande. Uttalanden som att "alla blattar våldtar" är ju de enkla att hantera, men hur gör man när ett inlägg både är relevant i diskussionen det postats i samtidigt som ena halvan hör hemma i ett annat underforum?
Själv kämpar jag med inlägg om det politiska partiet Sverigedemokraterna som ihärdigt postas i I&I fast de många gånger hör hemma i PI.
Jakt, fiske och vildmark har inte samma problem med miljöpartiet.

Eftersom I&I ibland tar sig formen av en spypåse så förstår jag att övriga mods håller sånt kort i sina forum eftersom det sällan är konstruktivt eller tillför diskussionen något. Det drar tvärtom oftast diskussionen ot.

Där är vi däremot överrens. Jag vet inte hur många inlägg vi fick ta bort i tråden om S.A, två sidor skulle jag tippa på, helt plötsligt debatterade alla om det istället för att spekulera om vem kändisen var.

För övrigt är Ulvena på rätt spår!
Citera
2006-10-07, 22:57
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Jag förstår problemet. Det är inte alltid så lätt att dra gränsen och det är naturligt att vissa användare och aktiv moderator inte är överens om var den gränsen går.
Exakt!

Jag får känslan av att "skvaller" och "krim" vill göra det lite lätt för sig genom att kategoriskt lämpa över allt invandringsrelaterat på I&I.

Frågan är om det är så enkelt? Jag hävdar med bestämdhet att det inte är så enkelt!

Det är snarare en fråga om "gränsdragningsproblematik!"

Sen är jag givetvis väl införstådd med att invandraraspekten är mer svårmotiverad i "Skvaller" än i "Kriminologi", det finns en betydande gradskillnad i relevans ur ett diskussionshänseende i dessa båda delforum. Det är solklart.

Citat:
Uttalanden som att "alla blattar våldtar" är ju de enkla att hantera, men hur gör man när ett inlägg både är relevant i diskussionen det postats i samtidigt som ena halvan hör hemma i ett annat underforum?
Det är just det som är lite av min poäng, också, det är därför jag månar om ett brett spektrum, och det är egentligen omöjligt att dra en exakt gräns för det, det finns alltid gråzoner. Sämsta lösningen anser jag vara topic-fascism!

Då får vi en platt och endimensionell diskussion utan liv, helt enkelt en fattig diskussion där inga särskilt intressanta poänger kommer göras.

Nu säger jag inte att "det är så", men jag säger att det är bra att vara observant på sådant tänkande eller icke-tänkande och inte gå i den fällan, det blir helt enkelt inga bra diskussioner i ett sådant debattklimat.

Jag vill minnas att du nyligen kommenterade ett inlägg där du påpekade just problematiken i att inlägget spände över 3 stycken olika delforum!

Det är ett mycket bra exempel, hur ska man göra i en sådan situation?

Citat:
Samma diskussion bör tas i olika delforum beroende på vilken vinkling diskussionen har, samtidigt som moderatorerna får vara något flexibla och inkännande. Men tyvärr finns nog ingen bättre lösning i nuläget än att dela upp diskussioner utifrån olika infallsvinklar eftersom det attraherar olika skribenter och leder diskussionerna åt olika håll beroende på detta.
Ska jag tolka det som att dylika diskussioner tillåts som fristående diskussioner? Alltså inte låsas eller klistras in i monstertråden "Den stora tråden om invandrarelaterade brott"?

Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Det gör inte jag. Vi vill inte ha en invandrardiskussion så fort det skvallras om en invandrare, det får de som vill ta i korrekt forum.
Om vi glömmer bort "invandringsfrågan" för en stund, nog håller du väl med mig om att "topic-facism" inte är bra? I annat fall så pratar vi ju om att det i massor av trådar skulle behöva raderas en 70-80% av inläggen?

Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Där är vi däremot överrens. Jag vet inte hur många inlägg vi fick ta bort i tråden om S.A, två sidor skulle jag tippa på, helt plötsligt debatterade alla om det istället för att spekulera om vem kändisen var.
Min analys är att invandringsaspekten i sig inte är något fel, problemet är att den tenderar att ta över diskussionen! Där ligger problemet. Det är ju också kontentan av vad du och Johnny_Vicious sagt, att ni "raderat en massa jävla inlägg". Hade det varit några få inlägg hade ju aldrig det behovet uppstått.

Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in