2006-10-06, 03:12
Medlem
filofaxs avatar
Jag tycker mycket om frukt, men det skulle vara roligt att göra någonting annat än den traditionella fruktsalladen.

Tips till er! (Inte mitt, en halvbrasiliansk kompis för att vara rättvis)
Skiva en ananas, riv limeskal och pressa lite lime över. Låt stå en stund. Ät.
Väldigt gott! Syrligt och sött. Dock så blev min tunga sönderfrätt efter en stund.. Men det var som sagt gott!

Har ni några frukttips?
Citera
2006-10-06, 19:43
Medlem
Squalos avatar
I dessa tider så är äppel och päronprovning ett tips. Nu när svensk fruk har sin tid.

Jag har nog ätit 10-12 sorters svensk äpplen och 4-5 olika päron, dom senaste ~2 veckorna.

Kan vara trevligt att göra med några vänner.
Citera
2006-10-06, 19:58
Medlem
Fabian FoXXs avatar
Iofs fel årstid, men ändå. Enkelt och gott.

Galiamelon, jordgubbar och kiwi. Pressa lite lime över. Får du tag på feijoa(exotisk frukt med smak av pepparmint nästan), så skiva i det också!
Citera
2006-10-06, 20:15
Medlem
roppans avatar
Phitaya(drakfrukt), Mangosteen, Granatäpple och Physalis är goda exotiska frukter. Min absoluta favorit av alla frukter är Mangosteen, helt gudomligt god. Har man väl börjat äta den finns det inget stopp Äppelpäron är lite speciellt också, en blandning av, ja precis, äpple och päron.

Annars har du som någon redan skrev chans att testa en massa goda svenska äpplen såhär på hösten. Några sorter är Discovery(rödnos), Gravenstein(grön & röd), Katja, Champion, Ingrid Marie, Mio, Lobo, Signe Tillisch, Aroma, Summerred och min favorit Åkerö Leta genast äpplen i din närmsta affär och gör ett smaktest.
Citera
2006-10-06, 21:36
Medlem
Bråkmakarns avatar
Vattenmelon>>citronsaft/cest>>flingsalt
Citera
2006-10-06, 22:42
Medlem
Tjohildas avatar
Inte bara frukt då, men prova att doppa physalis och jordgubbar i smält (vattenbad) mörk choklad, ställ i kylen efteråt. Är så mumsigt och ser proffsigt ut. Jordgubbarna kan även doppas i vit choklad och kokos.
Citera
2006-10-07, 01:08
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Phitaya(drakfrukt), Mangosteen, Granatäpple och Physalis är goda exotiska frukter. Min absoluta favorit av alla frukter är Mangosteen, helt gudomligt god. Har man väl börjat äta den finns det inget stopp Äppelpäron är lite speciellt också, en blandning av, ja precis, äpple och päron.

Annars har du som någon redan skrev chans att testa en massa goda svenska äpplen såhär på hösten. Några sorter är Discovery(rödnos), Gravenstein(grön & röd), Katja, Champion, Ingrid Marie, Mio, Lobo, Signe Tillisch, Aroma, Summerred och min favorit Åkerö Leta genast äpplen i din närmsta affär och gör ett smaktest.
Shit. Jag har spelat för mycket barnspel. Tänkte bara på Sims2 och hur alla kissar på sig när dom äter sån där frukt där. Förlåt

Tack för alla tips! Låter jättegott.

Fast bråkmakarn: Flingsalt..? Är det verkligen gott det?
Citera
2006-10-07, 09:02
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax

Fast bråkmakarn: Flingsalt..? Är det verkligen gott det?
Med melon och citron så - ja, smakar friskt
Ska ju bara vara lite salt, skär melonen i kuber, pressa över citronsaft och lite cest, och strö sen lite salt över.
Citera
2006-10-07, 13:26
Medlem
Kanske inte så nyttigt men gott

Skiva ner lite jordgubbar , kiwi och banan och lägg i en ungssäkerform , hacka vit choklad och strö över den skivade frukten. In i ugnen och låt stå tills chokladen har smält
Citera
2006-10-07, 14:39
Medlem
wääuus avatar
Mixa en hel del frusna (tinade) hallon med ett par bananer, en ganska stor del turkisk yoghurt och honung (blir ungefär en liter) ät med sugrör och njut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in