2006-12-28, 20:28
Medlem
Bubbazzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Jag brukar alltid be polisen legitimera sig, oavsett om de är i uniform eller inte: en uniform är inget bevis att man är den man utger sig för att vara, och jag har aldrig blivit nekad det hittills, snarare brukar de visa legitimation fortare än kvickt. Men visst kan jag förstå om de väljer att vänta med det om de är mitt uppe i våldsutövning...

Uniformen kan vara falsk - men legitimationen är alltid äkta?
Det känns som att det är lättare att förfalska ett leg än en uniform...
Citera
2006-12-28, 20:43
Medlem
Xerxess avatar
Alla Ä Skyldiga Att KÄnna Till Lagen!!!!!

På samma sätt är du skyldig att själv ha koll på lagen, det finns inget barn som kommer säga "vet du att våldtäkt är olagligt i sverige och kommer rendera i fängelsestraff?",precis innan du för in stjälken. Ingen ovän som kommer säga "du vet väl att om du slår ihjäl Mig så är det mord/dråp och du kan bli fälld till livsstidsfängelse?" innan du höjer kniven. På samma sätt som bilen innan man sätter sig säger till dig " du vet väl att det kostar hundralappar om du kör bil utan bilbälte? eller "du vet väl att du inte ska köra när du är full?".

Det är FA-AN ett hårt liv alltså... jag tycker vi alla Jo anmäler sverige och sedan FN anmäler JO!!!

ALLT ÄR EN KOSPIRATION!!!!!!!!!
Citera
2006-12-28, 20:45
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Poliser behöver INTE legitimera sig i Sverige. Polisen gör det de vill. Om en grupp civilklädda män greppar dig och släpar bort dig utan att yttra ett ord, så kan det vara en helt legal åtgärd. I den mån du har några rättigheter, så får du hålla reda på dem själv. Ingen polis har nån sm helst skyldighet att upplysa dig om dem, i Sverige.

En rättighet jag kan upplysa om är att du kan ha rätt till nödvärn! Om en grupp människor börjar "antasta" dig utan att antingen identifiera sig som polis eller förklara att du är gripen enligt Envarsrätten så har du rätt till nödvärn då du inte vet om du blir utsatt för någon olaglig handling!

OM du däremot blir "antastad" av polis, eller ordningsvakt i tjänst som ju har rätt att använda våld (under vissa förutsättningar) i sin tjänsteutövning så har du INTE rätt till nödvärn (såvida du vet att det är just en polis eller ordningsvakt!) Inte heller om du av privatperson eller väktare blir gripen enligt envarsrätten har du rätt till nödvärn!
Citera
2006-12-31, 18:50
Medlem
Madgunners avatar
En Polis måste legitimera sig.

Det finns en lag som heter Förordning om tjänstekort som gäller alla statligt anställda länk www.lagen.nu/1958:272 den säger att alla statligt anställda är skyldig att på uppmaning visa upp tjänstekort, inte "brickan med nummer" i normala fall.

En Väktare behöver inte legitimera sig om han bär uniform, är som vilken privatperson som helst men med förstärkt rättsskydd. Undantaget är om han är civilkädd, då måste han visa upp det för att det förstärkta rättsskyddet skall gälla.

En Ordningsvakt måste visa upp legitimation på begäran om det inte är uppenbart att frågan görs i trakasseringssyfte. Dvs han behöver inte visa upp något.
Citera
2007-01-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madgunner
Det finns en lag som heter Förordning om tjänstekort som gäller alla statligt anställda länk www.lagen.nu/1958:272 den säger att alla statligt anställda är skyldig att på uppmaning visa upp tjänstekort, inte "brickan med nummer" i normala fall.
Jag kanske läser som en kossa, men jag hittar inte det, hur mycket jag än läser lagen. Vilken paragraf?
Citera
2007-01-04, 22:48
Medlem
Optirocs avatar
Citat:

En Väktare behöver inte legitimera sig om han bär uniform, är som vilken privatperson som helst men med förstärkt rättsskydd. Undantaget är om han är civilkädd, då måste han visa upp det för att det förstärkta rättsskyddet skall gälla.

En Ordningsvakt måste visa upp legitimation på begäran om det inte är uppenbart att frågan görs i trakasseringssyfte. Dvs han behöver inte visa upp något.

Det är endast polisman i tjänst eller tjänsteman från tillsynsmyndighet ( som ju är just polisen) som kan begära legitimation av en Ordningsvakt. För övriga medborgare räcker det att visa upp sitt tjänstenummer!
Citera
2007-01-05, 09:54
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:

En väktare måste alltid visa upp sitt ID-kort för att tjänstemannaskyddet ska gälla. Saken är den att vem som helst kan gå klädd i väktaruniform.
Vad gäller ordningsvakter har optiroc rätt..
Citera
2007-01-05, 10:06
Medlem
RyssJävels avatar
Min bror och hans polare råkade ut för liten "incident" vid slussen. Det var någon som hade rånat butik i närheten och civilklädd polis tog upp jakten. Och eftersom signalementet stämmde in på min broder och hans polare hoppade de utan förvarning på de. Vilket resulterade i en rak höger till en av snutarna.

Eftersom civillarna inte legitimerade sig eller på något sätt gav intryck av att vara polis vid "gripandet" frikändes broderns vän. Det hela klassades som självförsvar.

Om de fick tag på riktiga rånarna eller ej vet jag inte.
Citera
2007-01-05, 16:25
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Min bror och hans polare råkade ut för liten "incident" vid slussen. Det var någon som hade rånat butik i närheten och civilklädd polis tog upp jakten. Och eftersom signalementet stämmde in på min broder och hans polare hoppade de utan förvarning på de. Vilket resulterade i en rak höger till en av snutarna.

Eftersom civillarna inte legitimerade sig eller på något sätt gav intryck av att vara polis vid "gripandet" frikändes broderns vän. Det hela klassades som självförsvar.

Om de fick tag på riktiga rånarna eller ej vet jag inte.

Japp, så är det! Jädrigt klantiga poliser om jag får säga min mening... Men det kanske var första (och sista) gången de gjorde ett sådant ingripande?
Citera
2007-01-05, 16:37
Medlem
tjaboooos avatar
men vad räknas som acceptabel "legitimering" egentligen ?
Citera
2007-01-05, 17:08
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
men vad räknas som acceptabel "legitimering" egentligen ?

Den du visar ditt identitetskort för, ska förstå din funktion. Ibland går det ju inte p.g.a. situationens skeende, och på hur personen är. Om en person är mycket påverkad spelar det ju ofta ingen roll hur tydlig man är, personen förstår inte ändå, då räcker det att visa leg en gång och sedan ingripa. Sker ingripandet akut bör man först ropa sin funktion och sedan ta itu med situationen. Man bör alltså aldrig gå in i en situation utan att meddela vem man är.
vad som är "acceptabelt" bedöms senare i en eventuell rättegång.
Citera
2007-01-05, 17:21
Medlem
tjaboooos avatar
det jag mest fundera på är just det där "ropa", är hörselskadad och ute på en gata med massa trafik och annat oväsen så kan det ibland va praktiskt omöjligt för mej att ha en konversation för jag inte hör och att då ropa "stopp polis" är ju tämligen meningslöst och då är frågan, räknas det som "självförsvar" i en sån situation om jag skulle bli påhoppad och slå till i en situation typ den Ryssjävel beskriver ?

visa leg är ju inga problem såsett eller uniform utan är just ropa som är problemet.
har märkt överlag att poliser verkar ha VÄLDIGT svårt att förstå att det finns en del med dålig hörsel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in