• 1
  • 2
2006-10-04, 00:25
Bannlyst
Om polismannen kommer fram till mig och säger att jag stör ordningen. Om jag då ber honom att legitimera sig och han hävdar att han ej behöver göra det. Är det rätt?
Citera
2006-10-04, 00:31
Medlem
Engelbreckts avatar
Har han uniform tror jag inte att han måste det. Så är det i alla fall för väktare. Om man bär uniform framgår det ju att man är polis, eller vad man nu är.
Citera
2006-10-04, 00:36
Bannlyst
var i lagtexten kan jag finna detta?
Citera
2006-10-04, 00:38
Medlem
Engelbreckts avatar
Det däremot vet jag inte.
Citera
2006-10-04, 00:43
Medlem
Madchilds avatar
Är rätt säker på att polis måste legitimera sig på begäran, iaf om han griper dig eller utför nån 'manöver'.
Jag har visserligen ingen länk, så du får invänta expertisen, men jag kan sätta en krona eller två på att det är så det ligger till.
Citera
2006-10-04, 07:54
Medlem
pellepoliss avatar
En uniformerad polis behöver nog inte legitimera sig... Ordningsvakter behöver inte göra det i alla fall, så det verkar konstigt om en polis skulle behöva göra det.
Citera
2006-10-04, 08:13
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Har han uniform tror jag inte att han måste det. Så är det i alla fall för väktare. Om man bär uniform framgår det ju att man är polis, eller vad man nu är.

Väktare måste väl alltid legetimera sig på begäran.. om det inte uppfattas som mobbning typ.. ?
Citera
2006-10-04, 19:00
Medlem
Chims avatar
Är det inte så att poliser måste uppge sitt tjänstenummer om det frågas efter ?
Har för mig det var något prat om det efter göteborgs-kravallerna, att poliser inte ska kunna vara helt anonyma, men samtidigt slippa uppge namn.
Alltså säger polisen C240, så kan jag polisanmäla C240 om jag vill, och då får man sedan reda på namn osv.
Jag kan vara ute och cykla helt också
Citera
2006-10-04, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Super8
Om polismannen kommer fram till mig och säger att jag stör ordningen. Om jag då ber honom att legitimera sig och han hävdar att han ej behöver göra det. Är det rätt?

En myndighetsperson måste alltid kunna legitimera sig. Legitimationen i sig är ett bevis på att man är den man utger sig för att vara. Att enbart ha uniformen på sig är inget bevis på att man är polis eller ordningsvakt.
Citera
2006-10-04, 21:41
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinugglan
En myndighetsperson måste alltid kunna legitimera sig. Legitimationen i sig är ett bevis på att man är den man utger sig för att vara. Att enbart ha uniformen på sig är inget bevis på att man är polis eller ordningsvakt.

Ordningsvakter behöver inte legetimera sig för allmänheten, de enda som kan begära legetimationen av ordningsvakter är polisen.
Citera
2006-10-04, 21:53
Medlem
Polis och väktare måste legitimera sig, ordningsvakt behöver bara visa sitt bricknummer...
Citera
2006-10-04, 22:21
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Väktare måste väl alltid legetimera sig på begäran.. om det inte uppfattas som mobbning typ.. ?

Inte när man har uniform och precis brytit ner någon på marken för att göra ett gripande i alla fall.

Eftersom det inte följer några särskilda rättigheter på att vara väktare så spelar ju det ingen roll. Det jag inte får göra som privatperson får jag inte göra som väktare. Det som kan påverkas är om eventuellt motstånd kommer att ses som misshandel eller våld mot tjänsteman.

Sen är det ju så att man ska visa legitimation om någon ber om det, men det finns situationer när det inte är rimligt att man är tvungen att göra det, t.ex. när båda armarna är upptagna med ett bångstyrigt fyllo som just slagit sönder fönsterrutorna på tågstation och misshandlat en tågvärd...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in