• 2
  • 3
2007-02-09, 09:20
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det var nog det som föranledde kommentaren om skötseln. Jag har inte heller behövt formatera om min Windows-partition, förutom när jag nyligen bytte disk i den. Men så ser jag till att inte få skit (virus, trojaner, spionprogram, etc) på den, och undviker att installera en massa skräp ("användbara" freewareprogram som Joe Random satt ihop i VB på fem minuter) stup i kvarten.

Det fina med linux är ju att du kan slappna av och köra sådana program om du vill. Det programmet på sin höjd kan göra är att rensa ditt skrivbord och har du backup blir inte det något problem
Citera
2007-02-10, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av init
Det var nog det som föranledde kommentaren om skötseln. Jag har inte heller behövt formatera om min Windows-partition, förutom när jag nyligen bytte disk i den. Men så ser jag till att inte få skit (virus, trojaner, spionprogram, etc) på den, och undviker att installera en massa skräp ("användbara" freewareprogram som Joe Random satt ihop i VB på fem minuter) stup i kvarten.

Jag brukade vara jäkligt snål, men ändå så brukade mitt system kännas så segt efter några månader att det kändes bäst att installera om det.

Min uptime i Windows brukade även vara ruskigt låg...
Citera
2007-02-10, 19:15
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Det fina med linux är ju att du kan slappna av och köra sådana program om du vill. Det programmet på sin höjd kan göra är att rensa ditt skrivbord och har du backup blir inte det något problem

Såvida du inte sitter inloggad som root, ungefär samma sak gäller i Windows, kör du inte systemet som root (Admin) så är det nog inte många (ens nån alls?) som kan skada ditt system, en annan liten sak att tänka på:

Bara för att programmet inte kan komma åt nåt annat än användarens dokumentmapp innebär det ju inte att det en eventuell trojan/script (whatever..) inte kan t ex maila iväg användarens personliga dokument. Eller lägga sig i autostarten i användarprofilen och mejla iväg surfhistorik osv... (förutsätter ju givetvis att program i Linux kan startas per användare och att det inte krävs root-rättigheter för att lägga till filer i autostarten)

(Nu ska jag villigt erkänna att jag långtifrån på nåt vis, varken är linux eller säkerhetsexpert, så rätta mig mer än gärna om jag har fel nånstanns)

Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Jag brukade vara jäkligt snål, men ändå så brukade mitt system kännas så segt efter några månader att det kändes bäst att installera om det.

Min uptime i Windows brukade även vara ruskigt låg...

Vilket säger betydligt mer om dig som windowsanvändare eller kanske din hårdvara än Windows.

Jag jobbade i ca ett halvår som IT-tekniker på ett mindre företag, under det halvåret hade vi Windows 2000 maskiner som gick dygnet runt utan några som helst problem.
Citera
2007-02-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Bara för att programmet inte kan komma åt nåt annat än användarens dokumentmapp innebär det ju inte att det en eventuell trojan/script (whatever..) inte kan t ex maila iväg användarens personliga dokument. Eller lägga sig i autostarten i användarprofilen och mejla iväg surfhistorik osv... (förutsätter ju givetvis att program i Linux kan startas per användare och att det inte krävs root-rättigheter för att lägga till filer i autostarten)

(Nu ska jag villigt erkänna att jag långtifrån på nåt vis, varken är linux eller säkerhetsexpert, så rätta mig mer än gärna om jag har fel nånstanns)

Det är korrekt. Det finns ett antal filer som kan användas för att köra program vid inloggning, t.ex. .bash_profile, eller varje gång man startar ett skal (t.ex. i en xterm), t.ex. .bashrc (båda .bash*-filerna antar att ditt skal är bash, annars är det andra filer). Dessa filer kan naturligtvis ändras av användaren själv. Detta är dock helt vanliga textfiler, så speciellt dolt blir det inte.

Användaren kan alltid förstöra sitt eget kontoinnehåll, däremot påverkas inte andra användare av detta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in