Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
1.) Jag dualbootar Win XP och Kubuntu. Jag installerade Kubuntu på en partition på en av mina hårddiskar. När jag använder XP så ser jag överhuvudtaget inte denna partition i Utforskaren, varför?
2.) Hur kopierar jag filer (exempelvis musik) från mina andra hårddiskar till partitionen Linux ligger på, eller går det överhuvudtaget att göra?
1.) För att den troligen är formatterad med EXT2 eller något annat filsystem som Windows inte förstår.
2.) Du bör kunna komma åt dina andra partitioner från Konquerer (eller vad den heter).
Din Windows-partition är troligen formatterad med NTFS och det går att läsa från men inte skriva till under Linux (för att M$ inte vill berätta hur NTFS funkar).
Det finns program för Windows som kan läsa EXT2-partitioner, om du laddar ner ett sånt kan du komma åt din Linux-partition från Windows.
Om du skapar en FAT32-formatterad partition så kan du både läsa & skriva till den från både Linux & Windows.
Jag har aldrig använt *buntu, men av vad jag har sett så verkar de som gör dem ha lite underliga åsikter om vad användare behöver och inte behöver...