Flashback bygger pepparkakshus!
2006-10-09, 11:34
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
För att någon (mupp?) inte villa lägga med stöd i den releasen du har. Argumentet är oftast att det kostar pengar, men egentligen så är det för att det är proprietära format, och det gillas inte av det öppna folket.

Snarare för att format som mp3 och mpeg4 är patenterade i USA (och ofta i EU och annorstädes, även om det är frågetecken kring patentens giltighet) och därmed kan inte produkter som använder dem distribueras eller användas hur som helst utan att man skall bli tvungen att betala för dem, vilket ju såklart hade gjort att produkten inte kunnat anses vara fri eller laglig för den delen. Huruvida distribution av produkter som är begränsade av patent är lagligt enligt GPL är väldigt osäkert i dagsläget.

Vill du ha mp3-stöd i din distro som standard får du antagligen vänta tills 2010 (då mp3-patentet går ut i större delen av världen), ändra lagstiftningen eller få distributörerna att begå lagbrott (genom att inte betala licenspengar till patentinnehavarna och möjligen bryta mot upphovsrätten pga problem med GPL). Tills dess får du helt enkelt nöja dig med att genomföra de enkla steg för att stoppa in stödet på egen hand.
Citera
2006-10-09, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Spontana frågor;

1.) Jag dualbootar Win XP och Kubuntu. Jag installerade Kubuntu på en partition på en av mina hårddiskar. När jag använder XP så ser jag överhuvudtaget inte denna partition i Utforskaren, varför?
2.) Hur kopierar jag filer (exempelvis musik) från mina andra hårddiskar till partitionen Linux ligger på, eller går det överhuvudtaget att göra?
3.) Varför stöds inte filformat som mp3, .avi o.s.v. redan från början?
  1. Linux använder ett filsystem (ett sätt att organisera filer och mappar på disken) som inte Windows känner till. Därför visas det inte. Det finns drivrutiner för ext2/3 (standardfilsystemet i många Linux-distar) till Windows, så att du kan se Linux filsystem från Windows.
  2. Du monterar Windows-filsystemet i någon lämplig katalog. Jag har t.ex. mina Windows-filsystem monterade i underkataloger till /mnt (som i MouNT).*
  3. På grund av patentskydd. Nikolajevitj har redan givit ett bra svar.

*= Gör så här:

Kod:
sudo mkdir -p /mnt/win
sudo mount /dev/XYZW /mnt/win

Du byter ut XYZW mot lämplig partitionsbeteckning. För att få reda på vilka partitioner som finns kan du köra

Kod:
cat /proc/partitions

Där heter de antingen hdXY eller sdXY, där X är diskbeteckningen (a-z) och Y är partitionsnumret. IDE/ATA-diskar heter hdXY och SCSI/SATA-diskar heter sdXY. Från listan som ges av kommandot ovan bör du kunna lista ut vilken eller vilka som är dina windows-partitioner. Partitionsstorleken kan vara en bra utgångspunkt. Som exempel är hda3 den tredje partitionen på den första IDE/ATA-disken.

EDIT: Man måste använda sudo i Ubuntu.
Citera
2006-10-15, 10:08
Medlem
http://img144.imageshack.us/img144/6407/hurue3.jpg

Årets n0oOB-fråga, vad jag ska göra framgår ju av bilden. Men hur bär jag mig åt för att montera skiten som root?

[edit] Fixat, hade skrivit fel i /etc/fstab
Citera
2006-11-02, 03:48
Bannlyst
Citat:
1.) Jag dualbootar Win XP och Kubuntu. Jag installerade Kubuntu på en partition på en av mina hårddiskar. När jag använder XP så ser jag överhuvudtaget inte denna partition i Utforskaren, varför?
2.) Hur kopierar jag filer (exempelvis musik) från mina andra hårddiskar till partitionen Linux ligger på, eller går det överhuvudtaget att göra?
1.) För att den troligen är formatterad med EXT2 eller något annat filsystem som Windows inte förstår.

2.) Du bör kunna komma åt dina andra partitioner från Konquerer (eller vad den heter).
Din Windows-partition är troligen formatterad med NTFS och det går att läsa från men inte skriva till under Linux (för att M$ inte vill berätta hur NTFS funkar).
Det finns program för Windows som kan läsa EXT2-partitioner, om du laddar ner ett sånt kan du komma åt din Linux-partition från Windows.
Om du skapar en FAT32-formatterad partition så kan du både läsa & skriva till den från både Linux & Windows.

Jag har aldrig använt *buntu, men av vad jag har sett så verkar de som gör dem ha lite underliga åsikter om vad användare behöver och inte behöver...
Citera
2007-02-02, 14:51
Medlem
Guinnesss avatar
Även jag funderar på att "konvertera" till Linux från Windows. Har dock ett par frågor:

1. Jag vill behålla mina filmer, bilder och musik. Är det bara att flytta över dem till en annan dator innan installationen för att sedan flytta tillbaka dem när installationen är färdig?

2. Är Fedora en bra distribution?

3. Hur fungerar det om man vill koppla ihop en dator med Linux som operativsystem med ett par datorer som kör Windows XP i ett nätverk?
Citera
2007-02-02, 17:27
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Mitt tips till den som vill börja använda Linux är att välja en dist som inte är för simpel men heller inte för avancerad. En bra dist som jag rekommenderar är Mandriva. Detta har en enkel men lagom omfattande installation som även ger en bra introduktion till en rad olika delar av OSet.
Det viktigaste och bästa med Linux är enligt mig pakethanteringssystemet som gör att allt blir väldigt enkelt och smidigt att installera och hålla uppdaterat. Mandriva har ett väldigt bra system för detta även om den grafiska varianten är lite bristande tycker jag. Systemet Easy URPMI är helt lysande och lägger man ned en liten stund på att lära sig att använda det så har man ett helt lysande system som inte är speciellt svårt att använda.

När man sedan blivit mer erfaren är det dags att hoppa över till Gentoo eller göra som jag och köpa en Mac
Citera
2007-02-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guinness
1. Jag vill behålla mina filmer, bilder och musik. Är det bara att flytta över dem till en annan dator innan installationen för att sedan flytta tillbaka dem när installationen är färdig?

Jag tolkar det som att du tänkte ersätta Windows med Linux, och ja, då är det så du skall göra. Om du inte skall ersätta Windows kan du ju ha musiken och filmerna kvar på din Windows-partition, eftersom denna går att komma åt från Linux.

Citat:
2. Är Fedora en bra distribution?

Ja, det tycker jag. Jag kör själv Fedora Core 6 på min stationära dator hemma och Fedora Core 4 på min jobblaptop (jag har inte orkat installera om den med någon nyare version), och det funkar utmärkt.

Citat:
3. Hur fungerar det om man vill koppla ihop en dator med Linux som operativsystem med ett par datorer som kör Windows XP i ett nätverk?

Det funkar hur bra som helst. Med Samba kan Linuxdatorn ha en eller flera delade mappar som kan kommas åt ifrån Windows, och även utan Samba kan en Linuxdator komma åt utdelade mappar på en Linuxdator. Icke-Microsoft-protokoll, som FTP funkar naturligtvis också.
Citera
2007-02-03, 12:54
Medlem
Citat:
Förklaring har du redan fått, men här är ett sätt att lösa det:
Installera http://www.fs-driver.org/ i Windows.
Citera
2007-02-06, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Nu har jag tragglat några dagar med diverse linuxdistar. Hur frälst man än må vara av gratis programvara och modifierbara system så kommer man inte ifrån en fundamental punkt i valet av OS -> För en person som under hela sitt liv suttit vid en windowsburk så fungerar inte linux lika bra som windows utan de rätta kunskaperna.

För mig som vanlig datoranvändare så lönar det sig verkligen inte att köra linux, inte för att det inte fungerar, utan snarare för att behovet av att byta är så litet (win fungerar trots allt väldigt bra som desktop os) och för att tröskeln vid bytet är aldeles för hög om man inte är Väldig intresserad av att lära sig just linux.

Det är onekligen så att linux kräver mer engageman av användaren och om detta är priset man måste betala för detta otroliga OS som linux nu är enligt alla vana användare vet jag inte, jag vet bara att för 95% av alla vanliga datoranvändare så är inte bytet värt det.

Om det nu var omvända roller, att linux var standard på alla datorer och att windows var uppstickaren så skulle procentsatserna förmodligen ändras eftersom väldigt få förmodligen skulle ha någon anledning att byta.

min kopp te.

Jag är förmodligen världens lataste datoranvändare, men det hindrar mig inte från att köra linux... Bytet för mig handlade mest om att jag var less på Windows som envisades med att behövas formateras om i tid och otid, och som man inte kunde hålla igång mer än ett par dagar.

Jag startar om min dator några gånger per år, och under tiden kan jag ha samma prestanda som när jag första dagen drog igång burken, något vi vet inte fungerar med Windows.
Citera
2007-02-06, 21:39
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Bytet för mig handlade mest om att jag var less på Windows som envisades med att behövas formateras om i tid och otid, och som man inte kunde hålla igång mer än ett par dagar.

Det beror snarare på hur du sköter burken än på windows...
Citera
2007-02-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Det beror snarare på hur du sköter burken än på windows...

Jag menar då att det krävdes formatering ett par gånger per år (säg 2 minst 3?), och att du inte kan ha burken igång stående mer än ett par dagar.
Citera
2007-02-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsL
Jag menar då att det krävdes formatering ett par gånger per år (säg 2 minst 3?)

Det var nog det som föranledde kommentaren om skötseln. Jag har inte heller behövt formatera om min Windows-partition, förutom när jag nyligen bytte disk i den. Men så ser jag till att inte få skit (virus, trojaner, spionprogram, etc) på den, och undviker att installera en massa skräp ("användbara" freewareprogram som Joe Random satt ihop i VB på fem minuter) stup i kvarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in