2006-10-03, 00:57
Medlem
wootens avatar
En kompis till mig fick i tisdags en parkerings bter d det var parkeringsfrbud mellan 3 p natten och 8 p morgonen.
Det konstiga var att boten var utfrdad av securitas och summan lg p 500 kr.
Jag sjlv har ftt bter p precis samma stlle av samma anledning. Den gngen av Ume parkering AB.. allts det fretag som normalt skickar ut lapplisor. Summan fr mig lg p 350 kr.
Jag undrar kan securitas dela ut bter p detta vis, och varfr var summan 500:- nr den brukar ligga p 350:-?

Kan det rra sig om bedrgeri?
Citera
2006-10-03, 00:58
Medlem
systems avatar
Fastighetsgaren kan vl lta vem som helst dela ut bterna?
Citera
2006-10-03, 01:50
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
En kompis till mig fick i tisdags en parkerings bter d det var parkeringsfrbud mellan 3 p natten och 8 p morgonen.
Det konstiga var att boten var utfrdad av securitas och summan lg p 500 kr.
Jag sjlv har ftt bter p precis samma stlle av samma anledning. Den gngen av Ume parkering AB.. allts det fretag som normalt skickar ut lapplisor. Summan fr mig lg p 350 kr.
Jag undrar kan securitas dela ut bter p detta vis, och varfr var summan 500:- nr den brukar ligga p 350:-?

Kan det rra sig om bedrgeri?
Securitas har laglig rtt att dela ut parkeringsbter. Att det just var Securitas beror nog p att dom vunnit upphandlingen av sdana tjnster.
Vad det kostar bestmmer Securitas/Uppdragsgivaren sjlva.
Citera
2006-10-03, 01:56
Medlem
Engelbreckts avatar
Som sagt. Skerhetsfretag har brjat ta ver lapplisornas jobb, delvis p grund av de hotfulla situationer som faktiskt uppstr ibland (finns vll f yrkesgrupper som r s hatade som just lapp-lisor.)

De vktare som jobbar som parkeringsvakter har en, i frhllande till sjlva vktarutbildningen, omfattande tillggsutbildning. I alla fall r det s p det bolag dr jag r anstlld.

Antagligen har taxorna hjts sedan du fick din P-bot.
Citera
2006-10-03, 07:46
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Securitas har laglig rtt att dela ut parkeringsbter. Att det just var Securitas beror nog p att dom vunnit upphandlingen av sdana tjnster.
Vad det kostar bestmmer Securitas/Uppdragsgivaren sjlva.

Nja, avgiftsbeloppet bestms i princip av kommunen. Eftersom privata markgare inte fr ta ut mer i felparkeringsavgift n vad kommmunen gr p en motsvarande yta/felparkering.
Citera
2006-10-03, 08:19
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepolis
Nja, avgiftsbeloppet bestms i princip av kommunen. Eftersom privata markgare inte fr ta ut mer i felparkeringsavgift n vad kommmunen gr p en motsvarande yta/felparkering.
Konstigt, lste ngot annat.
Citera
2006-10-03, 08:27
Medlem
pellepoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Som sagt. Skerhetsfretag har brjat ta ver lapplisornas jobb, delvis p grund av de hotfulla situationer som faktiskt uppstr ibland (finns vll f yrkesgrupper som r s hatade som just lapp-lisor.)

De vktare som jobbar som parkeringsvakter har en, i frhllande till sjlva vktarutbildningen, omfattande tillggsutbildning. I alla fall r det s p det bolag dr jag r anstlld.

Antagligen har taxorna hjts sedan du fick din P-bot.

Det du tnker p r nog de som arbetar p kommunal mark, och som r frordnade som P-vakter... P privat mark krvs enbart att man r vl insatt i hur parkeringsregler och hur felparkeringssystemet fungerar. Det krvs egentligen ingen utbildning alls.
Citera
2006-10-03, 17:15
Medlem
Ta reda p (av markgaren) om Securitas faktiskt har kontrakt p just den vgen. Det vore inte frsta gngen ett bevakningsbolag "lappar" p en strcka de inte har rttigheterna till.

Dock kan det vara s som redan nmnts att de faktiskt ftt uppdraget, men det r vrt en koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in