2006-10-02, 19:18
Medlem
Min bostadsrättsförening ska byta ut alla element som är trasiga och det ska komma en snubbe och göra mätningar nästa vecka. Nu är de så att mina funkar men jag vill ha nya då dom här gamla är av typen som drar el som satan.
De är direktverkande el värme om jag fattat de här rätt. Alltså bara en elslinga som värmer som satan i ett plåthölje på väggen....

Och jag vill ha dom nya oljefyllda som tydligen kommer dra mycke mindre el.

Så hur kan jag sabba termostaten utan att de märks att jag har varit där och fingrat?
Citera
2006-10-02, 20:29
Medlem
woofers avatar
Om du vill ha samma temperatur i din lägenhet så kommer dina nya element att dra lika mycket ström som dina gammla. Dock är det ju alltid trevligt med nya frächa grejer.

Om du bara vill ha sönder termostaten så beror det ju på hur termostaten ser ut. Det kanske räcker med att slå/pilla lite på den?
Citera
2006-10-02, 20:38
Medlem
tjaboooos avatar
kanske går att skruva upp termostaten och böja bimetallen lite.
Citera
2006-10-02, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daffy skin
Min bostadsrättsförening ska byta ut alla element som är trasiga och det ska komma en snubbe och göra mätningar nästa vecka. Nu är de så att mina funkar men jag vill ha nya då dom här gamla är av typen som drar el som satan.
De är direktverkande el värme om jag fattat de här rätt. Alltså bara en elslinga som värmer som satan i ett plåthölje på väggen....

Så hur kan jag sabba termostaten utan att de märks att jag har varit där och fingrat?

De nya elementen gissar jag också är direktverkande el. Det som skiljer är nog termostaten som är en elektronisk. Den reglerar mycket bättre än en bimetall, om du vill ha säg 21 grader i rummet så kommer bimetalltermostaten att relgera mellan ca 18 och 24 grader. Vilket är mkt effektkrävande. En elektronsiktermostat ligger och håller 21 grader mkt bättre och kräver mindre ström.
Om du nu skulle få dina element bytta, så se till att de målar till väggen bakom. För de nya elementen kommer att vara mkt mindre än dina gammla.
Citera
2006-10-03, 19:39
Medlem
Det handlar om verkningsgrad för ett direktvärmande element vs ett oljefyllt.
Ett direktvärmande element är ett sånt med spiraler som ligger innanför ett plåthölje, ett indirekt elelement är ett sånt som även kallas oljeelement.
Den absolut bästa värmekällan är ett direktverkande elelement, där får du värmen direkt utan onödiga förluster. Ett oljeelement är inte så dumt det heller; fördelen är att det blir lite "mjukare" och behagligare värme än ett direktverkande, nackdelen är att en del av den tillförda elenergin försvinner tack vare oljan, dvs överföringsförluster mellan mätaren-elementet och ut i rummet. Så skillnaden är ringa eller lika med noll.
Citera
2006-10-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken2
Det handlar om verkningsgrad för ett direktvärmande element vs ett oljefyllt.
Ett direktvärmande element är ett sånt med spiraler som ligger innanför ett plåthölje, ett indirekt elelement är ett sånt som även kallas oljeelement.
Den absolut bästa värmekällan är ett direktverkande elelement, där får du värmen direkt utan onödiga förluster. Ett oljeelement är inte så dumt det heller; fördelen är att det blir lite "mjukare" och behagligare värme än ett direktverkande, nackdelen är att en del av den tillförda elenergin försvinner tack vare oljan, dvs överföringsförluster mellan mätaren-elementet och ut i rummet. Så skillnaden är ringa eller lika med noll.

Ha ha ni är bra roliga ni. Det finns inga förluster. Allt el du stoppar in i ett element (eller en elektronisk apparat) kommer ju förr eller senare att bli värme.
Det går lika bra att använda 10 teveapparater till att värma ett rum som några element, och det drar inte en spänn mera energi.

Eller för att citera den gamla högstadiefysiken:
Energi förbrukas inte, den omvandlas.
Citera
2006-10-03, 20:49
Medlem
det har liksom ingen betydelse enligt termodynamikens lagar det är ström gånger späning gåner tid ,,,,

när det sen gäller elementen så slits dom på så sätt att tråden i dom blir het då oxiderar tråden något på ytan när det gått tilräcligt långt blir tråden tunar och då ökar motstånden enligt l*q/a =r altså dom ger en lägre effekt till sist går tråden av
Citera
2006-10-03, 22:47
Medlem
Cassiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurken
Det finns inga förluster.
Energi förbrukas inte, den omvandlas.

Jag tror att du borde läsa det där med verkningsgrad och evighetsmaskiner igen..
Citera
2006-10-03, 23:01
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassiel
Jag tror att du borde läsa det där med verkningsgrad och evighetsmaskiner igen..

Vad är problemet? Energi förstörs eller försvinner inte. Den ovandlas endast mellan olika former.
Citera
2006-10-04, 08:19
Medlem
MrNiceGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daffy skin

Behåll de gamla radiatorerna och kräv ett sk. "mjukel" system istället. Man ersätter den gamla termostaten, som oftast är paj, med en triac som pulsar strömmen till elementet.

Kolla här!
Citera
2006-10-04, 21:38
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Om du vill ha samma temperatur i din lägenhet så kommer dina nya element att dra lika mycket ström som dina gammla.

Inte nödvändigtvis. Direktverkande element blir förbannat varma på kort tid.
Ju varmare luft desto lättare flyter den outnyttjad upp till taket.

Jag bytte till oljefyllda element hemma och beräknade att det det drog några procent mindre ström.

Man kan jämföra med golvvärme vs vanliga radiatorer. Golvvärmen finns ju där man upplever värmen bäst. Ska du ha 20 grader vid golvet och har vanliga radiatorer så får du bränna på rätt bra medan golvvärmen kräver mindre effekt för att din kropp ska uppleva värmen på "rätt ställe".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in