Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Sen gällande gruppdynamik så finner man det på i princip alla platser i samhället: på arbetsplatser och utbildningssäten där man förväntas samarbeta med människor med olika bakgrund och förkunskaper (själv läser jag på högskola för tillfället där jag har 40 poäng med mig från fristående kurser och de andra saknar erfarenhet från högre utbildning). Det enda som (var) unikt med försvaret är att det traditionellt var det första ställe där ungdomar med olika bakgrund möttes med pressen att utföra uppgifter ihop, numera skulle jag vilja säga att högskolor/universitet tagit över den uppgiften.
Det skulle jag inte vilja påstå alls att de har gjort. Har du någon gång under din tid på arbetsplats/högskola levt tätt ihop med människor som du tvingas umgås med vare sig du vill eller inte? Vi pratar inte om att man umgås 8 timmar om dagen för att sen skiljas utan kanske uppåt 14 dar i sträck tillsammans på ett begränsta område utan egentlig möjlighet att komma ifrån varandra.
Har du med dina vänner från högskolan marscherat tio mil, tvingats peppa varandra för att "alla" ska med, burit varandra, släpat folk som gråtit och skrikit att de vill hem och sett tomtar i skogen?
Visst förväntas du kunna jobba med olika typer av människor i arbetslivet, lär du dig inte det blir du avskedad (antagligen). I lumpen blir du inte avskedad om du inte kan lära dig det, du tvingas helt enkelt lära dig det för något val finns inte. Du rustas bättre inför framtida högskolestudier osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Naturligtvis, och jag menade inte att jag kunde de bättre än någon som faktiskt gjort värnplikten; det jag syftade på var hur man vet hur man reagerar i en stridssituation före man faktiskt hamnar i den.
Det är det väl ingen som vet och ingen som påstått sig veta i denna diskussion heller väl?