Citat:
Ursprungligen postat av Snajder
Självklart finns det inte en väg till kunskap men vissa saker kan man lära sig lite mer av i lumpen anser jag, i yrkeslivet har du större chans att välja vilka du ska jobba med, du kan ju alltid sluta eller hur?
Sen när du lever så tätt in på varandra och utför uppgifter under tuffa förhållanden så lär du dig ganska mycket om gruppdynamik.. Detta är praktiskt lärarande som jag tvivlar man kan hitta någon annanstans i samhället.
Visst; sant är att man alltid kan säga upp sig;
i praktiken, men när arbetsmarknaden är hård (särskilt för de som saknar yrkesutbildning) så är det inte alltid ett alternativ. Och ska vi hårdra det så finns det ju sätt att komma ut från en militär placering också...
Sen gällande gruppdynamik så finner man det på i princip alla platser i samhället: på arbetsplatser och utbildningssäten där man förväntas samarbeta med människor med olika bakgrund och förkunskaper (själv läser jag på högskola för tillfället där jag har 40 poäng med mig från fristående kurser och de andra saknar erfarenhet från högre utbildning). Det enda som (var) unikt med försvaret är att det traditionellt var det första ställe där ungdomar med olika bakgrund möttes med pressen att utföra uppgifter ihop, numera skulle jag vilja säga att högskolor/universitet tagit över den uppgiften.