2006-10-03, 16:49
Medlem
ariqons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffen
Gör lumpen, Man blir inte vuxen förns man gjort lumpen

Hoho...
Om du går omkring att lumpen ska göra dig vuxen så tror du fel.
Det är lite andra saker som spelar in. Jag hade killar i min pluton som man inte kan klassas som annat än förstora femåringar, detta efter 15 månaders värnplikt.
Citera
2006-10-03, 16:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ariqon
Hoho...
Om du går omkring att lumpen ska göra dig vuxen så tror du fel.
Det är lite andra saker som spelar in. Jag hade killar i min pluton som man inte kan klassas som annat än förstora femåringar, detta efter 15 månaders värnplikt.

Påstog inte att lumpen gör dig vuxen utan det behövs för att bli vuxen
Citera
2006-10-03, 18:11
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Påstog inte att lumpen gör dig vuxen utan det behövs för att bli vuxen

Intressant; på vilket sätt då? Vad är kriteriet för att vara "vuxen"? Att kunna marschera i takt, att kunna en mängd militära förkortningar eller räcker det med att dricka vatten med klortabletter x antal gånger?
Citera
2006-10-03, 18:37
Medlem
Snajders avatar
Viss kunskap kan inte definieras vid ord utan det finns det som klassas som livserfarenhet oxå..
Citera
2006-10-03, 18:42
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajder
Viss kunskap kan inte definieras vid ord utan det finns det som klassas som livserfarenhet oxå..

Naturligtvis, det håller jag med om fullständigt! Men är det sämre att exempelvis lära sig att samarbeta med andra människor på en civil arbetsplats än att göra detsamma i lumpen? Är det mindre värt att få lära sig ta ansvar i det civila än i det militära? Är man mindre vuxen för att man lär sig sköta sin hygien själv än via befäl?
Citera
2006-10-03, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Intressant; på vilket sätt då? Vad är kriteriet för att vara "vuxen"? Att kunna marschera i takt, att kunna en mängd militära förkortningar eller räcker det med att dricka vatten med klortabletter x antal gånger?

Det blir pli på en det är det jag menar
Citera
2006-10-03, 20:38
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Det blir pli på en det är det jag menar

Och det kan det inte bli utan militärtjänstgöring? Själv har jag inte gjort värnplikten (det var inte ensidigt; försvarsmakten meddelade klart och tydligt att de inte hade bruk för mig för tillfället varpå jag placerades i utbildningsreserven), men jag har jobbat hårdare än de flesta jag träffat (bl.a. arbetat 16h/dag med att flytta vitvaror, inte sällan i höghus utan hiss) och skulle säga att jag är minst lika vuxen som vem som helst (jag har visat att jag såväl klarat av att försörja mig själv som att upprätthålla mitt enmanshushåll, om än spartanskt samt att jag klarar av att arbeta ihop med människor som jag inte tycker om). Vad skulle försvaret kunna tillföra som jag inte har nu som skulle skilja mig från en "vuxen"?

Jag menar inte att jag inte kan köpa argumentet om att man ska försvara det land man valt att leva i, men gällande personlig utveckling ger jag inte ett jota för försvarsmakten!
Citera
2006-10-03, 20:43
Bannlyst
Citat:
Och det kan det inte bli utan militärtjänstgöring? Själv har jag inte gjort värnplikten (det var inte ensidigt; försvarsmakten meddelade klart och tydligt att de inte hade bruk för mig för tillfället varpå jag placerades i utbildningsreserven), men jag har jobbat hårdare än de flesta jag träffat (bl.a. arbetat 16h/dag med att flytta vitvaror, inte sällan i höghus utan hiss) och skulle säga att jag är minst lika vuxen som vem som helst (jag har visat att jag såväl klarat av att försörja mig själv som att upprätthålla mitt enmanshushåll, om än spartanskt samt att jag klarar av att arbeta ihop med människor som jag inte tycker om). Vad skulle försvaret kunna tillföra som jag inte har nu som skulle skilja mig från en "vuxen"?

Jag menar inte att jag inte kan köpa argumentet om att man ska försvara det land man valt att leva i, men gällande personlig utveckling ger jag inte ett jota för försvarsmakten!

Ah, gud vad folk ska ta allt döds seriöst, ta det med en nypa salt jag menar inget jätte seriöst utan man är bara inte vuxen förnst man gjort lumpen
Citera
2006-10-03, 20:47
Medlem
Snajders avatar
Citat:
Naturligtvis, det håller jag med om fullständigt! Men är det sämre att exempelvis lära sig att samarbeta med andra människor på en civil arbetsplats än att göra detsamma i lumpen? Är det mindre värt att få lära sig ta ansvar i det civila än i det militära? Är man mindre vuxen för att man lär sig sköta sin hygien själv än via befäl?

Självklart finns det inte en väg till kunskap men vissa saker kan man lära sig lite mer av i lumpen anser jag, i yrkeslivet har du större chans att välja vilka du ska jobba med, du kan ju alltid sluta eller hur?
Sen när du lever så tätt in på varandra och utför uppgifter under tuffa förhållanden så lär du dig ganska mycket om gruppdynamik.. Detta är praktiskt lärarande som jag tvivlar man kan hitta någon annanstans i samhället.
Citera
2006-10-03, 20:49
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ah, gud vad folk ska ta allt döds seriöst, ta det med en nypa salt jag menar inget jätte seriöst utan man är bara inte vuxen förnst man gjort lumpen

Ok, men du förstår att jag (och med inskrivningsstatistiken även många andra) tar lite illa upp när du påstår att vi inte är "vuxna", trots att vi klarar oss själva och bidrar/bidragit till samhället?
Citera
2006-10-03, 21:04
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajder
Självklart finns det inte en väg till kunskap men vissa saker kan man lära sig lite mer av i lumpen anser jag, i yrkeslivet har du större chans att välja vilka du ska jobba med, du kan ju alltid sluta eller hur?
Sen när du lever så tätt in på varandra och utför uppgifter under tuffa förhållanden så lär du dig ganska mycket om gruppdynamik.. Detta är praktiskt lärarande som jag tvivlar man kan hitta någon annanstans i samhället.

Visst; sant är att man alltid kan säga upp sig; i praktiken, men när arbetsmarknaden är hård (särskilt för de som saknar yrkesutbildning) så är det inte alltid ett alternativ. Och ska vi hårdra det så finns det ju sätt att komma ut från en militär placering också...

Sen gällande gruppdynamik så finner man det på i princip alla platser i samhället: på arbetsplatser och utbildningssäten där man förväntas samarbeta med människor med olika bakgrund och förkunskaper (själv läser jag på högskola för tillfället där jag har 40 poäng med mig från fristående kurser och de andra saknar erfarenhet från högre utbildning). Det enda som (var) unikt med försvaret är att det traditionellt var det första ställe där ungdomar med olika bakgrund möttes med pressen att utföra uppgifter ihop, numera skulle jag vilja säga att högskolor/universitet tagit över den uppgiften.
Citera
2006-10-03, 22:01
Medlem
Snajders avatar
Jag studerar själv på högskola och vill inte alls påstå att det är samma grej här som i försvaret.
Sen är det visst bara att säga upp sig och sen inte bara sitta på sin häck utan kanske bara flytta.
Jag har jobbat i på ett företag med nästan uteslutande ungdommar och jag märker vilken skilnad det är på dom som gjort lumpen och de som inte gjort lumpen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in