Ursprungligen postat av HotBulldozer
Ja det var en gammal tråd det här, men jag känner att jag kan dela med mig av mina erfarenheter i denna, jag bröstar ut mig, tar sats och hoppas jag kan tillföra något med mitt första inlägg.
Jag har snart 40 jävligt busiga gangster år bakom mig, och fick för ett år sen diagnosen ADHD efter att jag korkat nog trodde Stesolid, var jättegiftigt och att jag skulle stryka med av 50 st femmor. Döm av min förvåning när jag vaknade två dagar senare väldigt yr, men fasen så utvilad... Nåja, det är en annan historia.
I vanlig ordning fick jag utskrivet concerta och dosen ökades, ökades och ökades utan att jag fick någon nämnvärd effekt annat än att jag som rattvridare hade lättare att inte somna och ge någon stackars barnfamilj en 60-tons kylarprydnad. Slutdosen blev 4 x 54mg per dag, och det var som att fisa och hålla för.
Sen fick jag testa ritalin depot, snacka om skitpreparat som jag mådde huggorm av, den ångesten var inte av denna värd, jag blir hellre ovän med alla sveriges "moppeklubbar"... Sen fick jag ritalin direktverkande som hade exakt samma strålande effekt som depoten, så min läkare kan vara glad att hon är en "hon", å att jag är en riktig man som inte slår, hotar eller använder fula ord mot kvinnor.
Nåväl, jag fick gå tillbaka till Concerta medans apoteket skickade in en licens ansökan till läkemedelsverket så jag skulle kunna få Metamina. Det tog 4 månader innan det var klart. Nu har det gått ytterligare några månader, dosen är inställd och jag kan inte förstå hur folk kan tycka att skiten är bra att parta på... Snacka om sömnpiller, har aldrig i mitt liv sovit så bra som nu.
Dessutom har jag blivit from som ett lamm, livet ter sig inte så komplicerat längre och jag brukar roa mig med att provocera alkisarna utanför systemet så de vrålar mig i ansiktet, bara så jag får njuta av att kunna låta bli att slå dem sönder och samman. Min dagsdos idag är 80mg fördelat på fyra intag, 5 + 5 + 5 + 1 tabletter a 5mg. Det räcker för att ge mig en 12 timmars dag, samt den sista får jag för att jag sover så gott på dem små rackarna, brukar även ta mig en liten lur på lunchrasten.
Mitt liv har blivit helt förändrat, men jag kan inte låta bli att känna en stor bitterhet att jag hunnit leva snart 40 år i ensamhet, utstött och med polisen flåsande i hälarna. Tänk om jag redan som barn fått diagnos och medicinering, då hade förmodligen skolan fungerat och jag hade nog inte slagit mig igenom livet, och antagligen hade jag kunnat bli vad tusan som helst, siktet var ju inställt på att bli läkare i unga år, men då fokus saknades och livet levdes på reflex utan minsta eftertanke i jakt på snabba kickar, så blev det inte riktigt som planerat.
Visst är metamina bra för min del, men jag vill gärna slå ett slag för Cannabis, faktum är att gräs är långt mycket bättre än centralstimulerande preparat vad gäller min ADHD iaf, och det är fan att det är förbjudet. Jag menar, jag har nervsmärtor i en arm efter en arbetskada, för detta får jag tramadol...? Fullständigt vansinnigt då det är giftigt som fan, det är beroendeframkallande som fan, och det hjälper inte speciellt mot smärtan, det tar udden av det värsta. Men röker jag lite gräs försvinner smärtan helt, det är inte giftigt, och det är inte speciellt beroendeframkallande... Var fasen finns logiken?
Nåväl, tack för ordet, har någon frågor så svarar jag gärna! Sen är jag nyinflyttad till skåne och behöver polare att slå dank, göra mig nya bekantskaper och kontakter med, så var inte blyga för att höra av er om ni står ut med en tokig norrlänning och mina idag, mycket lugnare infall. Kan vara kul att gå ut på en bira och klämma lite på skånska fruntimmer med lite röjiga polare!