Citat:
Ursprungligen postat av
irene199
Någon som har tips på när och hur man ska ta attentin för sömnen? Älskar attentin, de hjälper mig verkligen, sömnen däremot går verkligen inte, ni ser nog det på när jag skrev detta. Vill absolut inte byta medicin, attentin är de sista jag försöker gällande add/adhd mediciner.
Tacksam för tips
Mvh
Hur sent tog du Attentinet då? Jag tar bara Attentin i undantagsfall efter 18, t ex när jag ändå planerat att vara vaken ett bra tag till. Jag brukar utgå från att jag
inte kommer gå och lägga mig inom 6 timmar.
Andra frågor:
Dricker du kaffe eller får i dig koffein på annat sätt (t ex via te, energidryck, Coca-Cola, Mountain Dew)?
Anledningen till att jag undrar:
Adenosin är ett signalämne som bland annat möjliggör insomning. Det byggs gradvis upp under dygnet (tills du blir sömnig), och "rensas" sedan bort under tiden man sover. Koffein fäster sig vid adenosinreceptorerna i hjärnan och hindrar således adenosinet från att verka. Koffein har en halveringstid på ca 4-7 timmar. Så koffein kan sabba din förmåga att somna om du dricker det under senare halvan av dagen.
Sitter du mycket framför skärmar (t ex dator, padda, TV) inom de sista 4 timmarna innan planerat sänggående?
Anledningen till att jag undrar:
Det mänskliga ögat (och vår hud) reagerar på ljus; vi har ju utvecklats under solen. Det finns rikligt med "blått" ljus (korta våglängder) i dagsljus, och detta hämmar produktionen av
melatonin som är ett hormon som reglerar dygnsrytmen.
Skenet från skärmar efterliknar således dagsljus, så när detta skiner in i ögonen så senareläggs din dygnsrytm, vilket fördröjer insomning.
Man kan installera program som kan filtrera ljuset från skärmarna så att vi inte utsätts för "dagsljus" under kvällstid.
Andra tips som hjälpt mig: ät mer protein- och fettrikt tidigt på dagen, och mer kolhydratrikt sent på dagen.
Så om du vanligtvis äter flingor eller gröt till frukost, gör det som kvällsmål istället. Dvs vänd på vanan: Käka mat baserat på pasta/ris/potatis till middag istället för lunch. Käka biffen till lunch istället för middag.
Tänk English breakfast + kvällsgröt.
Aminosyrorna som utvinns från proteinerna du får i dig används för att fylla på signalsubstanserna i hjärnan som påverkas av ADHD-medicinerna, så om du äter proteinerna tidigt på dagen så hinner aminosyrorna utvinnas lagom tills de behövs till produktionen av signalsubstanserna som ska ersätta de som förbrukades pga medicinen.
Kolhydrater i sin tur kan framkalla trötthet och sömnighet (tänk den där typiska eftermiddagsdippen efter att man ätit lunch, eller paltkoman/matkoman efter en festmåltid), vilket ju är perfekt framåt kvällen.