2006-10-02, 03:35
Medlem
Ssjoss avatar
1. En kompis kastar två (vanliga) kubiska tärningar med 6 sidor; 1-6. Detta gör han bakom en skärm som gör så att du inte kan se tärningarnas utfall. Din kompis meddelar dig att minst en av tärningarna visar en 6a! (och han talar sanning)
Hur stor är sannolikheten att båda tärningarna visar en 6a?

2. Två desperata själar spelar rysk rolett på följande vis. Dem använder sig av en revolver med ett snurr-magasin för 6 patroner som är laddad med en patron. Magasinet snurras väl innan dem börjar men sedan "blandar" man inte magasinet efter att spelet har börjat. (När den första skjuter löper han alltså 1/6 risk att ta livet av sig, när det är nästas tur löper han 1/5 osv.)
Nu är frågan: Är det gynsamt att att börja eller att motståndaren börjar förutsatt att man spelar för att överleva?

3. Utslagsfrågan: A(1)=1 , A(n) = A(n-1) + n^2 när n>1. n är ett positivt heltal.
Skriv en formel exakt för A som en funktion av n som gäller för alla godtyckliga heltalsvärden n>0. A(n)=? Bevis är bonus

Använd gärna spoiler när ni svarar ^_^ Vet inte om dessa är för lätta fast jag tycker alla är lite småkluriga

Vet inte om denna post borde ligga nån annanstans feel free 2 move
Citera
2006-10-02, 04:10
Medlem
pönoshts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssjos
1. En kompis kastar två (vanliga) kubiska tärningar med 6 sidor; 1-6. Detta gör han bakom en skärm som gör så att du inte kan se tärningarnas utfall. Din kompis meddelar dig att minst en av tärningarna visar en 6a! (och han talar sanning)

2. Två desperata själar spelar rysk rolett på följande vis. Dem använder sig av en revolver med ett snurr-magasin för 6 patroner som är laddad med en patron. Magasinet snurras väl innan dem börjar men sedan "blandar" man inte magasinet efter att spelet har börjat. (När den första skjuter löper han alltså 1/6 risk att ta livet av sig, när det är nästas tur löper han 1/5 osv.)
Nu är frågan: Är det gynsamt att att börja eller att motståndaren börjar förutsatt att man spelar för att överleva?

3. Utslagsfrågan: A(1)=1 , A(n) = A(n-1) + n^2 när n>1. n är ett positivt heltal.
Skriv en formel exakt för A som en funktion som gäller för alla godtyckliga heltalsvärden n>0. A(n)=? Bevis är bonus

Använd gärna spoiler när ni svarar ^_^ Vet inte om dessa är för lätta fast jag tycker alla är lite småkluriga

Vet inte om denna post borde ligga nån annanstans feel free 2 move

jag är jävligt dålig på matte men...
Citera
2006-10-02, 04:17
Medlem
omerta51s avatar
Citat:

Citera
2006-10-02, 08:18
Medlem
3.
Citera
2006-10-02, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta51

Citera
2006-10-02, 11:02
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superjoppe

Citera
2006-10-02, 11:31
Medlem
Ssjoss avatar
Superjoppe:

Manne:

Fråga 2 är kanske lite oklar antagligen för att jag inte kan något om vapen. Men poängen är att han som skjuter först A, löper 1/6 att skjuta sig, han som skjuter 2a B löper 1/5, sedan skjuter A igen med 1/4 risk osv. Spelet avbryts givetvis när någon skjuter sig själv.
Citera
2006-10-02, 11:54
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Superjoppe:

Manne:

Fråga 2 är kanske lite oklar antagligen för att jag inte kan något om vapen. Men poängen är att han som skjuter först A, löper 1/6 att skjuta sig, han som skjuter 2a B löper 1/5, sedan skjuter A igen med 1/4 risk osv. Spelet avbryts givetvis när någon skjuter sig själv.

Citera
2006-10-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag får dock ett annat resultat
Jag upptäckte nu att jag gjorde ett fel tidigt i beräkningarna. Litet stressad på morgonen, kanske. Kände dock att något var fel, men hittade det inte då.
Citera
2006-10-02, 21:26
Medlem
1
2
3
Citera
2006-10-02, 21:33
Medlem
1.
Citera
2006-10-02, 21:33
Medlem
evolutes avatar
Fan Taraki, du gissar vilt ikväll! Rena Vilda Västern...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in