Citat:
Ursprungligen postat av sannon
1. I en scen ska personen i fråga ta livet av sig, genom en överdos piller. Vad för piller kan personen ta för att det ska bli verkligt och hur många?
Vet inte riktigt, men någon barbiturat, som Psychopatic säger, skulle säkert göra susen. Gärna i samband med alkohol.
Citat:
Ursprungligen postat av sannon
2. Cannabis är ju som den lättaste drogen, men vad för droger brukar folk oftast "gå vidare" med? Som ett nästa steg?
Att cannabis är en av de lättaste drogerna har du helt rätt i, men de flesta människorna brukar väl inte börja sin drogbana med cannabis? I stort sett alla - tror jag - tar turen kring någon eller flera av alkohol, tobak, koffein eller någon annan av de lagliga psykoaktiva drogerna innan de börjar med någon utav de narkotikaklassade. Självklart på grund av att deras legala status ökar tillgängligheten.
Om nu fallet är så att huvudpersonen i er film väljer att börja med cannabis, och sedan på grund av någon anledning vill "gå vidare" med någon annan drog (jag antar att du menar en narkotiklassad sådan), så skulle jag vilja säga att det helt och hållet beror på vilken personlighetstyp det rör sig om (förutsatt att faktorer så som tillgång är satta ur spel). Endel verkar gilla centralstimulerande droger, andra sedativa, andra hallucinogener och andra disassociativa osv. Endel gillar kombinationer av olika slags droger.
Studier visar dock att flesta som börjar med cannabis inte fortsätter till tyngre droger.
Det jag tycker ni ska göra är att elaborera lite kring er huvudpersons karaktär och fundera kring vilken typ av drog denna människa helst skulle föredra. En drog leder inte automatiskt till någon annan drog. Om man testar en drog och inte gillar effekten av den, testar man rimligen inte den igen.
Lycka till med filmen!