2006-09-30, 17:17
Medlem
stefffes avatar
Är nu färdig med klinkerläggningen i hallen, grova plattor 30x30 me ojämn och skrovlig stenliknande yta. Allt såg frid och fröjd ut när jag torkade av fogresterna efter jag lagt fogen, sen nästa dag så har de torkat in tunnt lager fog lite här och var eftersom plattorna har väldigt mycket mönster.
Hur i h-e ska jag få bort detta? Har gått på med svinto, grov svamp, skruvmejsel. De enda som biter är mejseln men de kan ju bli lite repor då..
Har hört något om att man kan hälla på en syra som löser upp resterna?
Citera
2006-09-30, 17:23
Medlem
Vi har nåt medel på jobbet som heter klinkerrent eller något liknande.
Kommer inte ihåg exact, kan kika upp på måndag.

Det är likadant med mitt kökskakel, men jag har lärt mig leva med det
Citera
2006-09-30, 18:24
Medlem
stefffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawlone
Vi har nåt medel på jobbet som heter klinkerrent eller något liknande.
Kommer inte ihåg exact, kan kika upp på måndag.

Det är likadant med mitt kökskakel, men jag har lärt mig leva med det

Ehe du menar att du lever med att det är fogrester på kaklet i köket? Jovisst en vanesak men fyfan
Citera
2006-10-01, 10:33
Medlem
Mätta fogarna med vatten. Köp Klinkerrent FB9200 (svag syra) hos någon som säljer Höganäs. Finns säkert motsvarande hos andra leverantörer. Köp ett lite grövre skurblock för att få lite riv. Svampa ut den utspädda syran (läs på flaskan) gå loss med skurblocket och torka upp. Tada!
Citera
2006-10-01, 18:56
Medlem
kakburkens avatar
Sorry Stefffe att jag glömde informera dig angående fogningens ädla konst.

Jag brukar göra såhär när jag fogar:
Gör en "blötare" blandning än vad tillverkaren anger..bara något blötare. Applicerar sedan fogmassan med gummiskrapa i diagonala skär. Direkt efter drar jag med fingret över fogen, givetvis med gummihandske på. Då får du en fin jämn fog.
Efter kanske 30 minuter är jag där med första våta trasan och smeker fogarna en gång till för att få bort eventuella luftbubblor och insjunkningar..samtidigt tar jag bort allt överflödigt fogklet på plattorna och kör den första putsen redan nu.

Som du märkt.....allt är lättare att göra innan bruket brunnit klart!

Prova med en rakbladsskrapa nu så ska det nog gå bra att få bort.

"Flammigheten" som du har kvar går bort med trasselputs och ännu mera puts.

Lycka till!
Citera
2006-10-01, 21:36
Medlem
stefffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburken
Sorry Stefffe att jag glömde informera dig angående fogningens ädla konst.

Jag brukar göra såhär när jag fogar:
Gör en "blötare" blandning än vad tillverkaren anger..bara något blötare. Applicerar sedan fogmassan med gummiskrapa i diagonala skär. Direkt efter drar jag med fingret över fogen, givetvis med gummihandske på. Då får du en fin jämn fog.
Efter kanske 30 minuter är jag där med första våta trasan och smeker fogarna en gång till för att få bort eventuella luftbubblor och insjunkningar..samtidigt tar jag bort allt överflödigt fogklet på plattorna och kör den första putsen redan nu.

Som du märkt.....allt är lättare att göra innan bruket brunnit klart!

Prova med en rakbladsskrapa nu så ska det nog gå bra att få bort.

"Flammigheten" som du har kvar går bort med trasselputs och ännu mera puts.

Lycka till!

Jo jag gjorde typ så, men när jag gick på med våta trasan efter 30 minuter vart ju även all fogmassa blöt och vart och se ut precis som själva plattorna. Så jag trodde de va borta! Men när de torkade var de kvar en hel del..
Som sagt plattorna har inte jämn yta så ett rakblad kommer inte i närheten ner i alla kratrar och veck som plattorna har..
Citera
2006-10-01, 21:53
Medlem
En riktig fogsvamp är ju att föredra framför trasor vid tvättningen av fogarna alla dar i veckan.

Men i ditt fall med strukturerade klinkers så är det enklaste att köra "syra-varianten" med en grov svamp.
Citera
2006-10-02, 12:04
Medlem
Rödsprit

funkar bäst, gnugga lätt med en trasa bara och tvätta efter. Enkelt.
Citera
2006-10-02, 16:59
Medlem
stefffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sister
funkar bäst, gnugga lätt med en trasa bara och tvätta efter. Enkelt.
t-röd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in