• 1
  • 2
2006-09-30, 02:24
Medlem
Hejsan folk!

Jag har en polare som bor i mexico, och han är ute efter ett nytt självförsvarsvapen. Hans familj är skapligt förmögen, och ett par släktingar till honom har blivit kidnappade genom åren, så han behöver en pistol för självförsvar helt enkelt.

Nu kör han med en Beretta 92F tror jag det är, men han tycker att det är dags att byta upp sig.

Hans licens är militär (Mexico är ett väldigt korrumperat land :P), och gäller därmed ungefär för alla enhandsfattade eldhandvapen. Ink även alla former av tillbehör såsom ljuddämpare,rekyldämpare mm.

Så, det jag undrar är, vad rekommenderar ni för vapen? allt under 2k dollar är ok.

Det jag har funderat på är hittils FN's Five-SeveN, HK USP .45 eller möjligtvis en Colt 1911.

Han har en del skjutvana, men han är långtifrån en prickskytt.
Citera
2006-09-30, 03:02
Moderator
Oddballs avatar
Det kan väl knappast anses vara att "byta upp" sig om man går från en Beretta 92 till en Colt M1911?!

Beror ju helt på hur bra skytt han är, det är ju bättre att ha en lite klenare kaliber och träffa än att ha en grov kaliber och missa. Så en pistol med 10+1 st 9 mm i magasinet är att föredra framför 7+1 st .45 i magasinet om man inte är en väldigt duktig skytt.

Ska väl slänga in ett tips också, så det får bli min absoluta favoritpistol: Heckler & Koch P7M8 för ca $1472.
Citera
2006-09-30, 09:18
Moderator
Jeckes avatar
FN FiveseveN ska väl vara rätt effektiv enligt ryktet, men svår att få tag på (säljs bara till militär och polis, inte ens i USA kan civila få tag på den).

Liten kaliber som kompenseras med hög utgångshastighet. Relativt liten rekyl och många skott i magasinet så man kan lätta sätta 2 skott i motståndaren om man är osäker.

FN skröt om sin 5.7mm kaliber att hittils hade ingen som blivit träffad av den överlevt, det var några år sen och då var det runt 20 personer som blivit skjutna totalt av den.

Har också, till skillnad från 9mm och.45 ACP, god förmåga att penetrera lätt kroppspansar och har en lång "dödlig" räckvidd.
Citera
2006-09-30, 09:38
Medlem
HonkenLarssons avatar
Oooh så hærligt. Først så tænkte jag att han skulle ha en pump/auto hagel. Men sen kom jag på atthan skulle bæra den med sig. Men till hemmet ær en hoggla perfekt!

jag hade nog kikat på en Glock i 10mm Auto. Finns i alla storlekar och grejjerna ær driftsækra. Svårt att ge ett tips. Upp till honom han, har ju pengar så det e u bara att klæmma o kænna och skjuta. Det som kænns bæst før honom ær nog det som kommer funka bæst om det blir ett læge. Det dær med ljuddæmpare ær væl inte direkt ett intresant alternativ mer æn før nøjjes skjutning eller om han ær i lønnmørdarbranchen. men om han vill anvænda dæmpare så kan han ju kolla på en H&K USP Compact i cal.45.

Anledningen att mitt val faller på en trist glock ær att den har några knappar å spakar som kan stå i fel læge nær det skall till att skjutas samt att den finns i en uppsjø av storlekar och utføranden. Att jag væljer en 10mm auto ær før att kulan ær stor och snabb som fan. Kan vara obehaglig att skjuta dock. Med en bra tung kula som svampar upp fint stoppar den det mesta.
Citera
2006-09-30, 12:13
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Anledningen att mitt val faller på en trist glock ær att den har några knappar å spakar som kan stå i fel læge nær det skall till att skjutas

Förstår inte riktigt vad du syftar på? Är det bra att den har "knappar och spakar" som kan stå i "fel" läge vid avfyrning eller vad?
Citera
2006-09-30, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Förstår inte riktigt vad du syftar på? Är det bra att den har "knappar och spakar" som kan stå i "fel" läge vid avfyrning eller vad?

Jag tror han glömde ett "inte", då Glock just inte har några "knappar och spakar" som kan stå i fel läge, det är bara att dra upp den rikta och trycka av (förutsatt att du har en patron i loppet), precis som många andra moderna pistoler.
Citera
2006-09-30, 17:44
Bannlyst
En glock, Gillade glocken mycket när jag provsköt med den (Glock 18 ?)
Citera
2006-09-30, 19:09
Medlem
scoremaxs avatar
Det finnes egentligen ingen anledning för honom att byta..

OM han ändå skulle göra det, så är det egentligen bara 2 märken som jag kan komma på skulle vara att ens tänka på..båda är nämnda i tråden, och det är Glock & H&K..anledningen är väl att dom är välbyggda/driftsäkra (det är berettan också),och lite lättare än berettan.

Men som sagt..det är helt onödigt att byta.
Citera
2006-09-30, 19:21
Medlem
Detta är teoretiskt på många plan.
Citera
2006-09-30, 20:44
Medlem
Glocken har ju bara en säkring och den sitter på själva avtryckaren.

Den har ett par säkringar inne i pistolen men det är inga vanliga säkringar utan bara till för att den inte ska kunna gå av utan att det sitter ett finger på avtryckaren. Det betyder att man kan slå på den, tappa den osv med spännt slagstift utan att den går av.

Man kan alltså ha en laddad glock med spännt slagstift i hölstret för att sen när det krävs dra upp den och skjuta utan att börja osäkra osv. Mycket viktigt att man har en kula i loppet dock då det kan ta lite tid om man ska behöva göra mantelrörelse.

Kaliber kan man prata om i evigheter utan att komma överens, det viktigaste är att ha bra kvalitet på ammunitionen och en passande kula. Det sista man vill ha ett ett *klick* när man behöver använda vapnet.

Ett alternativ är en Double Action revolver. Ha den då osäkrad i hölstret. När nöden kräver det så kan man dra snabbt och avlossa skott utan att behöva pilla med säkringen. Dra, peka, skjut. Att ha den osäkrad kanske låter lite farligt men det är inte farligare än att ha en Glock då avtryckaren måste tryckas ganska hårt.

Ang det andra (ljuddämpare, rekyldämpare osv) skippa det. Skaffa eventuellt ett lasersikte. Det kanske låter lite GANGSTAH! men kan underlätta vid stressiga situationer.
Citera
2006-09-30, 21:35
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ang det andra (ljuddämpare, rekyldämpare osv) skippa det. Skaffa eventuellt ett lasersikte. Det kanske låter lite GANGSTAH! men kan underlätta vid stressiga situationer.

Nu är väl mina kunskaper kring det här ganska teoretiska och främst inhämtade i andra hand, men i stressade situationer så lär man inte hinna leta efter den där röda pricken på målet... däremot en Surefire monterad under pipan kan nog vara guld värd i det läget, men blir ju lite klumpigt på ett vapen som skall bäras i vardagslag.

Spontant tänkte jag också Glock för övrigt, men här finns nog personer som kan mer än jag i ämnet.
Citera
2006-09-30, 22:05
Medlem
scoremaxs avatar
Jag tillhör dom som tycker att en laser är superbra att ha från skymmning till gryning, man blir oerhört snabb, pricksäker (så att säga), och man ser hinder i banan (grenar & mög) direkt, vilket man inte sett i nattens mörker annars..

Nu gäller det bara att hitta en laser som funkar bra och inte är ett jävla ormbo..
Bäst är (personlig åsikt) crimson trace "lasergrips" under förutsättning att vapnet ifråga har 2 fästpunkter på var sida (skruvar då alltså)..en skruv, som på min egen S&W 586 gör att greppet glappar lite, med varierande träffläge som följd..

Skit i att köpa en ny picka, och köp ett lasergrip till din Beretta, så kan du sitta & invänta nästa "dawn of the dead"-scenario med tillförsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in