• 1
  • 2
2006-09-29, 17:19
Medlem
Kycklingkött, kommer om jag förstått rätt, från "Gödkycklingar".
Nu är jag inte säker men ofullvuxna tuppar heter också kycklingar va?
Så brukar det vara något speciellt kön på de vi äter? Skulle gissa på honor, men har ingen aning varför..

Någon som vet vad, och framförallt varför?

// Tack på förhand
Citera
2006-09-29, 18:28
Medlem
frallzorzs avatar
Har för mig - rätta mig om jag har fel - att det mest är tuppar som äts upp. Hönorna äts kanske också de med, men många går nog till äggvärpning.
Citera
2006-09-29, 18:36
Medlem
pooboxxxs avatar
Tänker mig en bondgård med många höns och en eller ett fåtal tuppar. Var tar alla tuppar vägen?
Citera
2006-09-29, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx
Tänker mig en bondgård med många höns och en eller ett fåtal tuppar. Var tar alla tuppar vägen?

Till huggk(l)ubben
Citera
2006-09-29, 18:39
Medlem
Dia Psalmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooboxxx

I din Chicken McNuggets. Det var ju en person som fick ett helt friterat huvud i sin McNuggets.. och det var en "tuppkamm" på det.
Citera
2006-09-29, 18:42
Medlem
Evaristos avatar
Det var ju lite uppståndelse i kvällspressen ("läsarna rasar") för några år sedan efter nåt reportage på tv som visade hur man satt och sorterade små gula kycklingar vid ett löpande band. Alla hankycklingar slängdes direkt i kvarnen och blev djurfoder medan honkycklingarna blev värphöns eller gödkycklingar.
Citera
2006-09-29, 18:46
Medlem
Meanmachines avatar
Vissa förpackningar brukar vara märkta med D1 eller P1 beroende kön.
Citera
2006-09-29, 19:06
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det var ju lite uppståndelse i kvällspressen ("läsarna rasar") för några år sedan efter nåt reportage på tv som visade hur man satt och sorterade små gula kycklingar vid ett löpande band. Alla hankycklingar slängdes direkt i kvarnen och blev djurfoder medan honkycklingarna blev värphöns eller gödkycklingar.
Har en kompis som har haft en broiler uppfödning och jag hjälpte honom ibland.
Tydligen så är det kineser som är duktigast på att se skillnad på tupp och höna i mkt tidig ålder(typ dag gamla.
Men jag är tveksam efter 62-68 dar som de lever så hinner inte så mycket skillja så det gäller väl mest om de ska ha värphöns eller broilermammor.

Anser f ö att sån här hönsuppfödning är osmaklig,vad görs av allt avfall om nu minkfarmerna förbjuds tex? Eller den dåliga luft de lever i? Är turbofodret de får bra egentligen?
Nä,tacka vet jag småskalighet (som jag själv har) hönsen är utomhus och springer omkring fritt på gården,äter gräs,maskar,vanlig säd ect.

Ägg och kött blir ju kvalitetsmässigt outstanding om man har det småskaligt.Men som sagt det blir kanske inte nån vidare ekonomi på det hela. Kan även garantera att mina höns(typ30st) blir betydligt äldre än 62 dar.

Har man broilers fritt så växer de tills de bryter benen.Värphöns däremot kan man få köpa när de inte klarar spruta ut ett ägg om dan,de repar sig fint och är som "vanliga höns"sedan

Och om ni undrar min kompis la ner sin broileruppfödning.

Visst äter jag broiler kyckling då och då men det är ju inte direkt första valet.
Citera
2006-09-29, 21:06
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dia Psalma
I din Chicken McNuggets. Det var ju en person som fick ett helt friterat huvud i sin McNuggets.. och det var en "tuppkamm" på det.

Jag tror det är en fake bild, det skulle hur som helst aldrig hända i sverige.
Supersize Me tog inte direkt död på myten när snubben säger "Try to find your nuggets on this chicken". Grejen är den att chicken mcnuggets är gjorda på kycklingfilé,
vilket inte är så svårt att tänka sig som han får det att låta.

På de svenska restaurangerna är distrubutören Kronfågel, vilket det flesta svenskar köper när de tillagar kyckling hemma. Alltså, inget konstigt med det.
Och i sverige är det en total omöjlighet att få ett tupphuvud som nugget, såvida det inte anställs en utvecklingskadad blind sadist på kronfågel.
Sen ska ju den anställda på mcdonalds "lyckas" slänga i ett fryst fågelhuvud i fritösen utan att lägga märke till att "någonting är lite konstigt.
Detta undrar jag hur det ska gå till efterssom man plockar väl upp varje bit för sig då det är ett bestämt antal bitar i varje låda?
Citera
2006-09-29, 22:14
Medlem
Jelloblimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
(...)
Sen ska ju den anställda på mcdonalds "lyckas" slänga i ett fryst fågelhuvud i fritösen utan att lägga märke till att "någonting är lite konstigt.
Detta undrar jag hur det ska gå till efterssom man plockar väl upp varje bit för sig då det är ett bestämt antal bitar i varje låda?
http://www.snopes.com/horrors/food/friedrat.htm har en del info på kycklinghuvudet, sen om det är en verklig bit stekt kycklinghuvud så har någon lagt den i lådan med vilje.
Citera
2006-09-30, 23:28
Medlem
Alltså vill en ha kycklingar som haft det lite vettigare, och dessutom smakar otroligt mycket godare, kan en ju köpa majskyckling från Bjärefågel eller ännu hellre göra som operakällaren och köpa ekologisk bosarpskyckling.
Citera
2006-10-01, 00:12
Medlem
Vad har tuppen för funktion egentligen?
Och hur blir kycklingar till? Måste alltså inte tuppen vara med på ett hörn?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in