Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det var ju lite uppståndelse i kvällspressen ("läsarna rasar") för några år sedan efter nåt reportage på tv som visade hur man satt och sorterade små gula kycklingar vid ett löpande band. Alla hankycklingar slängdes direkt i kvarnen och blev djurfoder medan honkycklingarna blev värphöns eller gödkycklingar.
Har en kompis som har haft en broiler uppfödning och jag hjälpte honom ibland.
Tydligen så är det kineser som är duktigast på att se skillnad på tupp och höna i mkt tidig ålder(typ dag gamla.
Men jag är tveksam efter 62-68 dar som de lever så hinner inte så mycket skillja så det gäller väl mest om de ska ha värphöns eller broilermammor.
Anser f ö att sån här hönsuppfödning är osmaklig,vad görs av allt avfall om nu minkfarmerna förbjuds tex? Eller den dåliga luft de lever i? Är turbofodret de får bra egentligen?
Nä,tacka vet jag småskalighet (som jag själv har) hönsen är utomhus och springer omkring fritt på gården,äter gräs,maskar,vanlig säd ect.
Ägg och kött blir ju kvalitetsmässigt outstanding om man har det småskaligt.Men som sagt det blir kanske inte nån vidare ekonomi på det hela. Kan även garantera att mina höns(typ30st) blir betydligt äldre än 62 dar.
Har man broilers fritt så växer de tills de bryter benen.Värphöns däremot kan man få köpa när de inte klarar spruta ut ett ägg om dan,de repar sig fint och är som "vanliga höns"sedan
Och om ni undrar min kompis la ner sin broileruppfödning.
Visst äter jag broiler kyckling då och då men det är ju inte direkt första valet.