• 1
  • 2
2006-09-29, 09:49
Awaiting Email Confirmation
Alltså inte bara hur mycket sprit utan hur många cl är det?
Hur många cl totalt är det i dom?

Orsaken till att jag undrar är att jag har 2 sorters glas till mina groggar, ett 35cl´s där det känns som om det blir helt fel i måtten, alltså efter jag hällt i spriten och sen fyller på med tex sprite så blir det väldigt svagt.
Visst kan man hälla i mer sprit men vill gå efter måtten på olika sidor.
De andra glasen är 25cl´s som känns lite små på nått sätt.
Citera
2006-09-29, 11:02
Medlem
Nockes avatar
Herregud, menar du på allvar att du inte kan lista ut hur du skall göra?

Om du vill följa måtten/proportionerna kan du ju inte bara fylla på med slödricka tills glasset är fyllt...

/Nocke
Citera
2006-09-29, 11:11
Inte det som var huvudfrågan utan snarare hur många cl ett drinkglas på krogen ungefär innehåller så jag vet vilka av mina glas som är ungefär lika stora som krogens.

Självklart fattar jag att det blir fel om man fyller upp helt men eftersom 35cl´s glasen är rätt stora så vill jag inte ha dom halvfyllda bara för jag går slaviskt efter recepten.
Därför jag köpte dom mindre 25cl´s glasen men dom känns lite väl små.
Citera
2006-09-29, 11:24
Medlem
Har du glömt isen?
Citera
2006-09-29, 11:33
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Har du glömt isen?

Nej då.
Citera
2006-09-29, 12:46
Medlem
timpakays avatar
På krogen får du så många cl i drinken som du ber om, vanligast är väl en 4a eller 6a. Long island ice tea däremot är tex oftast(har aldrig stött på nåt annat) en 12a.

Edit: Alltså virket beror på hur mkt sprit det är i och hur starkt man vill att det ska vara.

www.cocktailguiden.com är en bra sida för drinkar.
Citera
2006-09-29, 12:48
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
På krogen får du så många cl i drinken som du ber om, vanligast är väl en 4a eller 6a. Long island ice tea däremot är tex oftast(har aldrig stött på nåt annat) en 12a.

Nu menade jag inte antalet cl sprit utan hur många cl det är i en drink totalt sett, alltså groggvirket inräknat.
Citera
2006-09-29, 13:00
Medlem
Knudsons avatar
Men om du nu tycker att dina självblandade drinkar är för svaga är det väl bara att minska mängden slödrick? Måste du nödvändigtvis hälla upp så glaset blir fullt?
Citera
2006-09-29, 13:05
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Men om du nu tycker att dina självblandade drinkar är för svaga är det väl bara att minska mängden slödrick? Måste du nödvändigtvis hälla upp så glaset blir fullt?

Japp, vill ju inte ha halvfulla/tomma glas.
Har dock hittat ett 28cl´s glas på Duka som jag funderar på att köpa.
Det ser inte så litet och vekt ut som 25cl´s glasen jag köpte igår gör, rejält mycket dyrare dock.
Citera
2006-09-29, 13:10
Medlem
Dia Psalmas avatar
Det beror väl helt på vilken krog du går till?
Jag tror inte det finns någon standard som sveriges krogar följer när det gäller hur många cl ett grogg-glas ska vara. Eller?
Citera
2006-09-29, 13:11
Medlem
bIZongs avatar
hmm du kan inte öka mängden sprit? Om du bara får halvfulltglas när du har rätt mängd av allt så behöver du inte vara raketforskare för att förstå hur mycket du måste öka allt för att få ett fulltglas med samma %sprit/groggvirke...
Citera
2006-09-29, 13:18
Medlem
Mr Coffees avatar
Det finns ingen ISO-standard för drinkglas på krogen är jag rädd. Vanligtvis blandar de en drink med 4 eller 6 cl alkohol och kanske tredubblamängden virke. Resten är is, krossad eller i bitar. Det är det man oftast glömmer när man leker bartender själv. Det ska vara väldigt mycket is i en drink, då smälter den inte och späder ut drickan lika mycket. Finns billiga iskrossare att köpa på tex Duka eller Servera.

Finns heller inget som hindrar dig att ha mer alkohol i din drink hemma, se bara till att du får rätt andelar alkohol respektive virke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in