• 1
  • 2
2006-09-29, 02:43
Medlem
La Frutería!s avatar
Hejsan!

Jag har under en tid haft väldigt stora krav på mig själv, och nu verkar det som att jag delvis har blivit av med bördan.
Det var en kompis som berättade för mig att "Du måste ingenting, förutom att dö".

Det tyckte jag var riktigt bra sagt.

Men nu undrar jag om jag/du verkligen måste någonting? Är meningen "Du måste förr eller senare dö" ur ett filosofiskt perspektiv korrekt, eftersom det är ju inte min uppgift att dö, det sker ju av sig självt förr eller senare. Med andra ord är det någon annans måste?

Diskutera om det verkligen finns "måsten".
Citera
2006-09-29, 02:58
Bannlyst
Måsten finns till i lika liten mening som matematiska funktioner gör det. Dom är konstruktioner av oss människor. Sen bör man skilja på två olika betydelse av måste. 1) böra och 2) vara tvungen att.
Citera
2006-09-30, 18:36
Medlem
Nazipolizeis avatar
hmm den frågan är väldigt knepig för det beror helt på hur man menar, antar att du menar måsten, som i händelser?
alltså inte att matematik måste vara logiskt etc. ?
men man måste komma ner från marken om man hoppar (på jorden) men aja, jag avvaktar tills du vidare formulerar frågan lite
Citera
2006-09-30, 18:46
Bannlyst
Jag måste inte ens dö. Än så länge går det bra!
Citera
2006-09-30, 20:54
Medlem
Att du sen dör eller gör något du tror du måste är bara en och annan händelse.
Citera
2006-10-01, 00:09
Medlem
Akunins avatar
Måsten fungerar ju inte på de sättet att du måste göra de enbart för att göra de.
Vill du veta någon måste du lära dig de. Vill du leva så måste du äta, andas o andra saker.

Måsten är på så sätt relativa. Du måste inte dö, du bara för de. Världen skulle funka bra om ingen dog. Så de är ju inte ett måste. Bara en lag i naturen.
Måsten är helt enkelt anledningar.
Citera
2006-10-01, 00:18
Medlem
demiurgen_s avatar
väldigt luddig frågeställning. Menar du måsten som i orsak-verkan förhållanden eller menar du måsten som i interaktionen människor emellan?

I det första fallet så finns det måsten om du vill att du som organism skall fortleva men i det andra fallet finns det givetivis inga måsten. Allt är skrivet i det stora samhällskontraktet.
Citera
2006-10-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akunin
Världen skulle funka bra om ingen dog.

Jasså? Hur stor folkmängd hade vi inte varit uppe i då?
Citera
2006-10-01, 14:23
Medlem
Det finns ju forskare som drömmer om att stoppa döden också. Om de lyckas med det får vi se om världen funkar.
Citera
2006-10-01, 16:37
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det finns ju forskare som drömmer om att stoppa döden också. Om de lyckas med det får vi se om världen funkar.

ja vi såg ju hur bra det gick sist, BWRAHH Frankensteins monster!! (bevare)
Citera
2006-10-16, 17:33
Medlem
the_first_twos avatar
jag läser det som om du menar "måsten" som i att du måste göra någonting. du måste, i teorin inte göra ett jota. vill du inte äta, behöver du inte det, men då dör du. men frågan om det är du som utför handlingen att dö, bara för att du valde att inte äta, eller om det händer som en ofrivillig reaktion till att du valde att inte äta.

men om du menar måsten som i att du måste utföra handlingar som du direkt, inte indirekt (som i att dö) utför utan att man räknar med reaktionerna på det du inte gör, ja då har du inga måsten i ditt liv.

(personligt åsikt, alt. spekulerande)
Citera
2006-10-16, 17:55
Medlem
Om man har satt upp ett mål så vill man nå det målet, ibland kan målet fördunklas bakom en dimma och då får man motivera sig med att man Måste? Om man till exempel går i skolan för att far o mor vill det så går det inte lika som om man själv ville gå i skolan. Måste? Ingen annan kan egentligen säga: "Du måste" det finns bara "Jag måste" ? För det man gör bör ju gynna en själv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in