2006-09-27, 12:00
Medlem
Tvåhörnings avatar
Jag har blivit förfrågad att göra ett litet jobb åt en relativt stor firma. Detta genom att en vän till mig jobbar på företaget med samma projekt jag skall hjälpa dem med.

Det jag skall göra är att hjälpa dem med en demopresentation genom att plåta produkten, skriva text som skall läsas upp osv.
Har ingen eftergymnasial utbildning som kan räknas som relevant i frågan, och är dessutom deltidsarbetslös (har två jobb, men inget på heltid).

Hur mycket kan en riktig byrå tänka sig ta betalt för ett sådant jobb?
Vart bör jag lägga mig?
Kan jag fakturera dem, eller skall jag fråga om en projektanställning?

Hoppas att någon kan hjälpa mig..
Citera
2006-10-01, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvåhörning
Jag har blivit förfrågad att göra ett litet jobb åt en relativt stor firma. Detta genom att en vän till mig jobbar på företaget med samma projekt jag skall hjälpa dem med.

Det jag skall göra är att hjälpa dem med en demopresentation genom att plåta produkten, skriva text som skall läsas upp osv.
Har ingen eftergymnasial utbildning som kan räknas som relevant i frågan, och är dessutom deltidsarbetslös (har två jobb, men inget på heltid).

Hur mycket kan en riktig byrå tänka sig ta betalt för ett sådant jobb?
Vart bör jag lägga mig?
Kan jag fakturera dem, eller skall jag fråga om en projektanställning?

Hoppas att någon kan hjälpa mig..

Räkna 900 -1500 spänn i timmen.
Citera
2006-10-01, 17:15
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Upp till 3000 i timmen per skalle. Men du ska nog lägga dig runt en tusing, vilket jag tycker är bra om man är ny. Annars är 10 000 om dagen en klassiker i freelance-sammanhang, men då kan en arbetsdag vara 24 timmar om så skulle behvas.
Citera
2006-10-30, 23:59
Medlem
kolsvarts avatar
beroe på om du har egenfirma med f-skatt sedel eller inte. som privat person utan f-skattsedel har jag bara hört på ryktesväg att man ska kunna fakturer på 2 ggr per år utan f-skatt. stämmer inte det och du inte har någon f-skatt kan det bli svårt, såvida du inte tar det svart.

hur mycket du ska ta betalt beror på vad du anser att ditt arbete är värt och hur stort företaget du skall arbeta för är. att ställa orimliga krav med pengar betyder ofta att det inte blir något jobb alls.

om det är via en polare du blivit erbjuden ett jobb så tycker jag du ska fråga honom vad som är rimligt att fakturera. men ta hellre i lite i överkant när du ska ha betalt änn lite för lite.

/kolsvart
Citera
2006-10-31, 00:24
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Upp till 3000 i timmen per skalle. Men du ska nog lägga dig runt en tusing, vilket jag tycker är bra om man är ny. Annars är 10 000 om dagen en klassiker i freelance-sammanhang, men då kan en arbetsdag vara 24 timmar om så skulle behvas.
Jupp!

MEN, det beror lite på var du sitter, Sthlm och Gnosjö har olika taxor, se ovan förslag som en 08-taxa.
Citera
2006-11-11, 23:34
Medlem
I och med att du inte har eftergymnasial utbildning känns det som att det är svårt för dig att ta ut någon större timpenning, är du expert på att fota och där din expertis kommer in eller har du ingen erfarenhet kring det hela alls?

Jag skulle säga 500 SEK exkl. moms per timme....
Citera
2006-11-11, 23:40
Medlem
systems avatar
Men hallå - han ska fota och skriva en text. Vad har "eftergymnasial utbildning" med saken att göra? Frågan är snarare om han gör ett bra jobb eller inte, och därom vet vi inte ett dugg.

Tips tlll alla newbees och hemmafixare:
Nästa gång ni ska göra ett jobb och ni undrar hur mycket ni kan ta betalt, fråga inte oss det första du gör, fråga istället uppdragsgivaren vad denna har för budget.
Citera
2006-11-11, 23:59
Medlem
Såklart det har något med saken att göra!

Såklart jag betalar mer om King ska formulera en produkttext än om någon slyngel som just gått ut gymnasiet ska göra det...Gör inte du?
Citera
2006-11-13, 20:15
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peakk
Såklart det har något med saken att göra!

Såklart jag betalar mer om King ska formulera en produkttext än om någon slyngel som just gått ut gymnasiet ska göra det...Gör inte du?
Troligen. Men jag tror inte det är vad frågan handlar om.

Självklart blir det dyrare (och med största sannolikhet bättre) om man väljer att köpa tjänsten från en byrå - men eftersom frågeställaren inte arbetar på byrå är hans eventuella högskolepoäng ointressanta i sammanhanget.
Citera
2006-11-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Troligen. Men jag tror inte det är vad frågan handlar om.

Självklart blir det dyrare (och med största sannolikhet bättre) om man väljer att köpa tjänsten från en byrå - men eftersom frågeställaren inte arbetar på byrå är hans eventuella högskolepoäng ointressanta i sammanhanget.

Jag skulle betala en person (utan byrå) mer om han har 160 p marknadsföring i bagaget än om han inte hade det...kallas utbildning/erfarennhet och det kostar är det bara jag som är konstig?
Citera
2006-11-15, 16:49
Medlem
Jag tycker du är lite konstig, men har rätt.

Att prissätta sig i det här fallet måste ju vara enklast genom att snacka med kompisen först eftersom det är han som verkar vara din kontakt mot företaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in