2006-09-27, 08:46
Medlem
r i valet o kvalet p vilken kamera jag skall kpa av dessa tv.
Skiljer inte s makalst mycket i pris. Medans olympus har 8 MP har nikon 6.
Men slutar tidenp olympus r endast 2 sek som max medans nikonhar 30..o de r ju ganska relevant.

Nn som har pejl p dessa tv och vad det kostar med objektiv m.m?

Hade bra.
Citera
2006-09-27, 16:10
Medlem
E-500 har slutartid 1/4000-60 sek enligt cyberphoto.se
Citera
2006-09-27, 19:50
Medlem
Fet-Everts avatar
Jag har just hmtat en Nikon D70s p Posten, s kan du lugna dig ngon vecka kan du f en utvrdering?

Emellertid, jag tnkte p en sak. Olympus har bildproportionerna 4:3 vilket ven anvnds av de allra flesta digitalkameror i pocketformat, medan Nikon och de flesta andra systemkameror har bildproportionerna 3:2. r det ngot du vger in vid ett kamerakp? Vilket man fredrar r en smaksak.
Citera
2006-09-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Jag har just hmtat en Nikon D70s p Posten, s kan du lugna dig ngon vecka kan du f en utvrdering?

Emellertid, jag tnkte p en sak. Olympus har bildproportionerna 4:3 vilket ven anvnds av de allra flesta digitalkameror i pocketformat, medan Nikon och de flesta andra systemkameror har bildproportionerna 3:2. r det ngot du vger in vid ett kamerakp? Vilket man fredrar r en smaksak.

och med bildproportion menar du??
Citera
2006-09-28, 15:32
Medlem
punks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysk

"Fyrkantigare" bildsensor menade han (4/3 r 17,3 x 13,0 mm).
Citera
2006-09-28, 18:10
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysk
Ja, som Punk sger, 4:3 r ett lite "fyrkantigare" bildformat. De gamla (inte s gamla frresten) analoga 35 mm-kamerorna hade proportionerna 3:2 vilket gav normala fotografier p 10x15 cm. Nr digitalkamerorna kom ndrades proportionerna till 4:3-formatet vilket kunde ge fotografier frn labb p 10x13 cm (eller 11x15 cm).

Varfr bytte man d format? En avgrande faktor kan ha varit att formatet 4:3 passar perfekt fr visning p bildskrmen d 3:2-formatet skulle ge antingen en beskuren bild eller kanter vid visning p bildskrm. De digitala systemkamerorna har dock i de flesta fall behllt 2:3-formatet, inte minst med tanke p att man skulle kunna anvnda gamla objektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in