2006-09-25, 18:45
Medlem
Kanavanss avatar
Hej!

Ska lägga upp ett bildgalleri och vill att bilderna ska dyka upp i en ny ruta när jag klickar på en thumbnail. Detta har jag löst i frontpage, men problemet är att den nya rutan som kommer upp inte är anpassad efter bilden. Ibland är rutan för stor och då måste man förstora den för att bilden inte ska vara ihopkrympt, och ibland är rutan för stor med massa tomrum som inte är speciellt snyggt. Hur gör jag i frontpage för att få den nya rutan att anpassa sin storlek efter storleken på bilden?
Citera
2006-09-25, 19:07
Medlem
15 år å moppes avatar
Elgstigen skrev det här tipset i en annan tråd:

<a href="#" onClick="window.open('nysida.htm', 'nysida', 'height=600, width=600')">Länktext</a>

Det hjälpte mig
Citera
2006-09-25, 21:30
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15 år å moppe
Elgstigen skrev det här tipset i en annan tråd:

<a href="#" onClick="window.open('nysida.htm', 'nysida', 'height=600, width=600')">Länktext</a>

Det hjälpte mig

Får det inte att funka. Kanske bara funkar om man länkar till sidor och inte till bilder, vilket är det som jag vill göra.
Citera
2006-09-25, 22:51
Medlem
divinebaals avatar
mmm

Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Hej!

Ska lägga upp ett bildgalleri och vill att bilderna ska dyka upp i en ny ruta när jag klickar på en thumbnail. Detta har jag löst i frontpage, men problemet är att den nya rutan som kommer upp inte är anpassad efter bilden. Ibland är rutan för stor och då måste man förstora den för att bilden inte ska vara ihopkrympt, och ibland är rutan för stor med massa tomrum som inte är speciellt snyggt. Hur gör jag i frontpage för att få den nya rutan att anpassa sin storlek efter storleken på bilden?

Lite är väl beroende på språk.. nu knackar du frontpage.. mao så öppnar du ett nytt fönster när du klickar på bilden?

Testa att lägg in följande kod i det nya fönstret:
Kod:
<script language="javascript"><!--
var i=0;
function resize() {
  if (navigator.appName == 'Netscape') i=40;
  if (document.images[0]) window.resizeTo(document.images[0].width +60, document.images[0].height+100-i);
  self.focus();
}
//--></script>

Sen på BODY-taggen lägger du in OnLoad-anrop till funktionen...
Kod:
<BODY BGCOLOR=CYAN LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0 MARGINWIDTH=0 MARGINHEIGHT=0 onload="resize();">

Du kan alltid ändra skriptets +:siffror då det ger dig en bård runt bilden av bakgrunt. Fixa själv valfritt!
Citera
2006-09-26, 23:06
Medlem
Ballenas avatar
jag vet ett mycket bra script där man klickar på en tumbnail och sedan förstoras bilden med an animation upp.

Version 1
Version 2
Citera
2006-09-27, 01:07
Bannlyst
Inte för att det vad jag som behövde det från början men jag tackar jag. Sjukt bra script!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in