2006-09-25, 17:47
Medlem
Hannes2ks avatar
Tänkte dela med mig lite om vad som har hänt i min skola idag. Jag tänkte ta mig en titt in på det forum jag gillar så mycket, flashback då. Till min besvikelse så hamnar jag på startsidan av min skolas hemsida, vad jag sedan hör är att flashback är spärrat på alla skolans datorer tillsammans med en rad andra forum och communitys.

Någon annan som går i skolan som har erfarenheter av detta och vad tycker ni om den här?

*EDIT*

Kanske ska till Censur & yttrandefrihet forumet?
Citera
2006-09-25, 18:17
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannes2k
Någon annan som går i skolan som har erfarenheter av detta och vad tycker ni om den här?
En del domäner är spärrade på jobbet, men eftersom de betalar datorer, bandbredd + för att jag ska jobba (inte sitta och dumsurfa) så det är bara att gilla läget.
Citera
2006-09-25, 18:25
Medlem
Hannes2ks avatar
Men borde inte det räknas som statlig censur eftersom finansieringen av skolan är statlig?
Citera
2006-09-25, 18:40
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Men borde inte det räknas som statlig censur eftersom finansieringen av skolan är statlig?
Jag anar starkt att blockering av sajter får förekomma om ledningen anser att sajterna kan inverka på skolgången.
Men som ett mer udda exempel kan jag säga att högskolan jag arbetar på tillåter i princip all surfning (ja, även porr), men inte pokerspelande över nätet.
Citera
2006-09-25, 19:13
Medlem
Hannes2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skola
Stängning av Playahead från skolans datorer
Skriven 2006-09-22 av XXX XXX

Stängning av Playahead
Skolans generella inställning till olika "Communitys" på webben är att dessa, precis som alla andra ställen där folk kan träffas och prata, är bra. Tyvärr är det också så att en del elever, bland annat på grund av möjligheten att vara anonym, frestas att göra dumheter. Som en del av er kanske märkte har Playahead, som ett resultat av detta stängt ner alla XXX datorer som en varning under en kortare period. Problemet finns emellertid kvar.

Till detta kan också tilläggas, som ni säkert också har märkt, att det är väldigt många som har svårt att skilja på jobb och fritid och är inloggade på Playahead under lektionstid. Lärare har väldigt många gånger sagt till om detta utan att det har hjälpt. På grund av detta har vi nu tyvärr tvingats ta beslutet att stänga Playahead från XXX datorer.

MVH
XXX XXX
Skolchef på XXX gymnasium

Som meddelandet lyder så är det Playahead som är problemet, flashback nämns inte men är endå blockerat. Flashback är ett bra ställe att diskutera och ta del av åsikter till skillnad från fjortispräglade turkcommunitys som playahead.

Anser ni att jag kan ta upp ett klagomål mot skolledningen om den här blockeringen av flashback och vad borde jag i så fall använda för argument?
Citera
2006-09-25, 19:16
Bannlyst
Citat:
Som meddelandet lyder så är det Playahead som är problemet, flashback nämns inte men är endå blockerat. Flashback är ett bra ställe att diskutera och ta del av åsikter till skillnad från fjortispräglade turkcommunitys som playahead.

Anser ni att jag kan ta upp ett klagomål mot skolledningen om den här blockeringen av flashback och vad borde jag i så fall använda för argument?

Finns det inte något som heter typ shysurf som man kan använda sig av och därmed surfa anonymt...Jag kommer ihåg när jag jobbade för HP i Amsterdam, då blockade de vissa spelsajter men jag lyckades kringgå detta genom just,...

shysurf tror jag det hette om jag inte minns helt fel...

Men det kanske inte fungerar idag...
Citera
2006-09-25, 19:27
Medlem
filofaxs avatar
Men påpekar inte användare nästan dagligen här att flashback minsann inte är ett community utan ett diskussionsforum och kunskapsbank?

Be lärarna spana in det ett tag. Dom lär ju torska på det, dom med, och sen löser det av sig självt..
Citera
2006-09-25, 19:32
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Tänkte dela med mig lite om vad som har hänt i min skola idag. Jag tänkte ta mig en titt in på det forum jag gillar så mycket, flashback då. Till min besvikelse så hamnar jag på startsidan av min skolas hemsida, vad jag sedan hör är att flashback är spärrat på alla skolans datorer tillsammans med en rad andra forum och communitys.

*EDIT*

Kanske ska till Censur & yttrandefrihet forumet?

Har svårt att blir upprörd över att skolan tycker att man skall ägna sig åt skolarbete iställer för debattsidor. I själva verket tycker jag faktiskt det är bra. Det kanske finns hopp om den svenska skolan ändå. Om de nu sen kunde eliminera alla kepsar, mobiltelefoner, bråk och oordning på lektionerna skulle man bli ännu nöjdare.
Citera
2006-09-25, 22:07
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:

Kanske kan bli svårt att argumentera om man inte ens kan stava till ändå..
Citera
2006-09-25, 22:39
Medlem
Squalos avatar
Inte fan ska man surfa Flashback i skolan. Eller Playahead eller Lunarstorm eller Helgon.net eller kamrat.nu...

Det är skola! Leka kan ni göra hemma!
Citera
2006-09-25, 22:43
Medlem
Hannes2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Kanske kan bli svårt att argumentera om man inte ens kan stava till ändå..

Bad jag om en rättstavningskurs? Idiot...
Citera
2006-09-25, 22:47
Awaiting Email Confirmation
McFrosts avatar
Citat:

Statlig censur är när du inte kan komma åt Flashback ifrån Sverige. Skolans regler och Sveriges lagar går inte alltid hand i hand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in