2006-09-24, 21:27
Medlem
Mankans avatar
SVT Agenda som sänder JUST NU har ett inslag om Loose Change.
http://svt.se/agenda/

Programmet sänd även i SVT 1 den 25 september kl. 12.05.

Programmet kommer ut som podcast (kräver iTunes 7) senare ikväll.
Citera
2006-09-24, 22:45
Medlem
Erik1974s avatar
Jag blir så förbannad när jag ser dessa snorvalpar, samtidigt som jag fasar inför framtiden om allt fler sådana här ufon ska få sin röst hörd. Hur kan man ens säga att man inte tror att folk behöver gå journalisthögskolan för att bli journalist. Att bara tro att det är att åka ut och intervjua och sedan berätta det är allvarligt. De tre LC männen skulle behövt gå journalisthögskolan så kanske de hade lärt sig att kritiskt granska källor, och allvaret i att medvetet ljuga för att få uppmärksamhet.
Citera
2006-09-24, 23:04
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jag blir så förbannad när jag ser dessa snorvalpar, samtidigt som jag fasar inför framtiden om allt fler sådana här ufon ska få sin röst hörd. Hur kan man ens säga att man inte tror att folk behöver gå journalisthögskolan för att bli journalist. Att bara tro att det är att åka ut och intervjua och sedan berätta det är allvarligt. De tre LC männen skulle behövt gå journalisthögskolan så kanske de hade lärt sig att kritiskt granska källor, och allvaret i att medvetet ljuga för att få uppmärksamhet.
Buhu. Varför skulle man behöva gå i indoktrineringsskola för att få förmedla sin bild av verkligheten till andra för?

Det är väl upp till mottagaren att stå för den kritiska granskningen av den informationen han blir tilldelad? Varför ska någon dadda göra det åt mig?

Jag vill inte att de som förmedlar informationen till mig ska ha gått i någon jävla kurs förmedlad av någon jävla stat för att få informera mig om saker och ting.

Vad tycker du om yttrandefrihet? Är det ondska? Är det fult?
Varför ska inte alla få göra sin röst hörda och de som vill lyssna får lyssna?

Journalister är ett hemskt släkte. Lägg ner "jounalist"högskolan.
Citera
2006-09-24, 23:10
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Buhu. Varför skulle man behöva gå i indoktrineringsskola för att få förmedla sin bild av verkligheten till andra för?

Det är väl upp till mottagaren att stå för den kritiska granskningen av den informationen han blir tilldelad? Varför ska någon dadda göra det åt mig?

Jag vill inte att de som förmedlar informationen till mig ska ha gått i någon jävla kurs förmedlad av någon jävla stat för att få informera mig om saker och ting.

Exakt vilken "jounalist" högskola är det du tänker på? Det finns en uppsjö.

Cheers,
SLOB
Citera
2006-09-24, 23:12
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Exakt vilken "jounalist" högskola är det du tänker på? Det finns en uppsjö.
Tja, den tomten ovanför referar till kanske?
Men om du vill ha ett mer generellt svar, allihopa, allihopa, allihopa.
Citera
2006-09-24, 23:13
Medlem
SLOBs avatar
Tänker du på samma sätt när det gäller mäklare, civilingenjörer, läkare, psykologer, lärare osv? Eller kontrollerar staten bara journalister?

Cheers,
SLOB
Citera
2006-09-24, 23:17
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:

Jadu. När man ser personer som Mankan, Powerboy, StenB m.fl. härinne så blir vikten av utbildning allt mer viktigt. De verkar tro på allt som de läser som passar just deras ideologi, sedan spelar källkritik ingen roll. Media har en särställning i samhället som givetvis inte ska vara knuten till makten, eller maktens redskap, men den ska heller inte vara de högröstades verktyg för att locka förvirrade unga genom att fara med osanningar.

Visst, det kan väl tyckas att det kritiska ansvaret bör ligga hos betraktaren, men om trenden går till att man söker sig enkel kunskap via knapptryckningar på nätet utan kritiskt ställningstagande är vi illa ute.

Klart att jag gillar yttrandefrihet. Men när man som t.ex. TV4 visar skiten loose change utan att i efterhand redovisa att det faktiskt inte finns ens en uns av sanning i den är allvarligt.
Citera
2006-09-24, 23:19
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Tänker du på samma sätt när det gäller mäklare, civilingenjörer, läkare, psykologer, lärare osv? Eller kontrollerar staten bara journalister?
Mäklare, njae. Civilare, nej. Läkare, nej. Psykologer, ja. Lärare, ja.
Du får specifera, "osv" räcker inte om du vill exakta svar.

Men rent generellt så är det enbart naturvetenskapliga och tekniska utbildningar som är ok.

Hjärnsskrynklarutbildningar är hemska, humanoria och samhällsvetenskapliga utbildningar alltså.
Citera
2006-09-24, 23:22
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
Mäklare, njae. Civilare, nej. Läkare, nej. Psykologer, ja. Lärare, ja.
Du får specifera, "osv" räcker inte om du vill exakta svar.

Men rent generellt så är det enbart naturvetenskapliga och tekniska utbildningar som är ok.

Hjärnsskrynklarutbildningar är hemska, humanoria och samhällsvetenskapliga utbildningar alltså.
Aha, då har vi nog olika åsikt. Personligen tycker jag att de flesta med utbildning i pedagogik och ämneskunskap är bättre skickade att utbilda elever än "vem som helst". på samma sätt kan det vara ett helvete att förstå och presentera statistik och lära sig källkritik. Jag tycker att hela 911 tråden - med både Vakens och Mankans förmåga att inte ens läsa texten innan de bildar sig en uppfattning - är utmärkt reklam för en kvalificerad journalistutbildning.

Sen tycker jag kanske även att grund- och gymnasieskolorna borde utbilda mer i källkritik också.

Cheers,
SLOB
Citera
2006-09-24, 23:28
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Aha, då har vi nog olika åsikt. Personligen tycker jag att de flesta med utbildning i pedagogik och ämneskunskap är bättre skickade att utbilda elever än "vem som helst".

Det hoppas jag. Annars har jag slösat bort 5 år av mitt liv.

Citat:
på samma sätt kan det vara ett helvete att förstå och presentera statistik och lära sig källkritik. Jag tycker att hela 911 tråden - med både Vakens och Mankans förmåga att inte ens läsa texten innan de bildar sig en uppfattning - är utmärkt reklam för en kvalificerad journalistutbildning.

Ingressdebattörer är vad jag kallar de. De läser enbart de storstilta och struntar i resten. Det är därför som de sagt emot sig själva så många gånger.

Citat:
Sen tycker jag kanske även att grund- och gymnasieskolorna borde utbilda mer i källkritik också.

Absolut!

Cheers,
SLOB[/quote]
Citera
2006-09-24, 23:28
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jadu. När man ser personer som Mankan, Powerboy, StenB m.fl. härinne så blir vikten av utbildning allt mer viktigt. De verkar tro på allt som de läser som passar just deras ideologi, sedan spelar källkritik ingen roll.

Upprör det dig att folk tror på saker som du anser felaktiga? Känns det jobbigt? Vad vet om vad de verkligen tror på eller ej? De spekulerar ju bara och väger saker fram och tillbaka, är det fel?
Citat:
Media har en särställning i samhället som givetvis inte ska vara knuten till makten, eller maktens redskap, men den ska heller inte vara de högröstades verktyg för att locka förvirrade unga genom att fara med osanningar

Vem är förrvirrad? Är du förvirrad?

Media, om det nu öht ska existera någon sådan i en frisk värld, ska inte vara kontrollerad på något vis alls. Den ska förmedla vad den känner för. Mottagaren ska stå för den kritiska granskningen, precis som jag hoppas att alla kritiskt granskar ALL information. Problemet i dagens samhälle är att människor i allmänhet inte gör det, kritiskt granskar vad journalisten förmedlar, de litar helt enkelt till att journalisten gör det åt dem, vilket lägger makten i journalistens och dennes arbetsgivares händer.
Citat:
Visst, det kan väl tyckas att det kritiska ansvaret bör ligga hos betraktaren, men om trenden går till att man söker sig enkel kunskap via knapptryckningar på nätet utan kritiskt ställningstagande är vi illa ute.
Varför är vi "illa ute" då? Jag klarar det "kritiska ställningstagandet" själv. Jag behöver varken din eller någon "journalists" hjälp.
Citat:
Klart att jag gillar yttrandefrihet. Men när man som t.ex. TV4 visar skiten loose change utan att i efterhand redovisa att det faktiskt inte finns ens en uns av sanning i den är allvarligt.
Vad är det allvarliga? Att folk börjar tänka lite själva?
Citera
2006-09-24, 23:32
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
"Skolan" borde idag endast ägna sig åt att lära eleverna att kritiskt granska ALLTING, informationen är idag så lättillgänglig att den kan eleven själv leta upp.

Vidare så är det här med vad som är en "bra källa" och en "dålig källa" jävligt svårt, "källor" har också agendor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in