Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Jadu. När man ser personer som Mankan, Powerboy, StenB m.fl. härinne så blir vikten av utbildning allt mer viktigt. De verkar tro på allt som de läser som passar just deras ideologi, sedan spelar källkritik ingen roll.
Upprör det dig att folk tror på saker som du anser felaktiga? Känns det jobbigt? Vad vet om vad de verkligen tror på eller ej? De spekulerar ju bara och väger saker fram och tillbaka, är det fel?
Citat:
Media har en särställning i samhället som givetvis inte ska vara knuten till makten, eller maktens redskap, men den ska heller inte vara de högröstades verktyg för att locka förvirrade unga genom att fara med osanningar
Vem är förrvirrad? Är du förvirrad?
Media, om det nu öht ska existera någon sådan i en frisk värld, ska inte vara kontrollerad på något vis alls. Den ska förmedla vad den känner för. Mottagaren ska stå för den kritiska granskningen, precis som jag hoppas att alla kritiskt granskar ALL information. Problemet i dagens samhälle är att människor i allmänhet inte gör det, kritiskt granskar vad journalisten förmedlar, de litar helt enkelt till att journalisten gör det åt dem, vilket lägger makten i journalistens och dennes arbetsgivares händer.
Citat:
Visst, det kan väl tyckas att det kritiska ansvaret bör ligga hos betraktaren, men om trenden går till att man söker sig enkel kunskap via knapptryckningar på nätet utan kritiskt ställningstagande är vi illa ute.
Varför är vi "illa ute" då? Jag klarar det "kritiska ställningstagandet" själv. Jag behöver varken din eller någon "journalists" hjälp.
Citat:
Klart att jag gillar yttrandefrihet. Men när man som t.ex. TV4 visar skiten loose change utan att i efterhand redovisa att det faktiskt inte finns ens en uns av sanning i den är allvarligt.
Vad är det allvarliga? Att folk börjar tänka lite själva?