2006-09-24, 23:35
Medlem
mrbonkerss avatar
jag har sett Loose Change men såg tyvärr inte SVT Agenda, därmot är det bra att läsa lite på Wikipedia om kritiken som filmen fått utstå, de går verkligen ut hårt för att få folk att misstro allt som hände den dagen men deras historia är väldigt vinklad.
Citera
2006-09-24, 23:38
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Upprör det dig att folk tror på saker som du anser felaktiga? Känns det jobbigt? Vad vet om vad de verkligen tror på eller ej? De spekulerar ju bara och väger saker fram och tillbaka, är det fel?

Tror inte du har följt 9/11 tråden. I så fall hade du inte uttalat dig. Det stör mig när personer litar på tre unga killars fantasier/föreställningar framför oberoende utredningar bara för att det passar in i deras bild. Ett sunt ifrågasättande stör mig dock inte.

Citat:
Media, om det nu öht ska existera någon sådan i en frisk värld, ska inte vara kontrollerad på något vis alls. Den ska förmedla vad den känner för. Mottagaren ska stå för den kritiska granskningen, precis som jag hoppas att alla kritiskt granskar ALL information. Problemet i dagens samhälle är att människor i allmänhet inte gör det, kritiskt granskar vad journalisten förmedlar, de litar helt enkelt till att journalisten gör det åt dem, vilket lägger makten i journalistens och dennes arbetsgivares händer.

Du är motsägelsefull. Och detta skulle minska menar du med att släppa allt fritt? Vi skulle bli mer påverkade av vem som säger vad istället för vad någon säger.

Citat:
Varför är vi "illa ute" då? Jag klarar det "kritiska ställningstagandet" själv. Jag behöver varken din eller någon "journalists" hjälp.

Du är inte pedagog! Jag möts dagligen av barn/ungdomar och vet hur de tar åt sig kunskap/information.

Citat:
Vad är det allvarliga? Att folk börjar tänka lite själva?

Nej! Hur du ens kom fram till det är intressant
Citera
2006-09-24, 23:40
Medlem
SLOBs avatar
Citat:
"Skolan" borde idag endast ägna sig åt att lära eleverna att kritiskt granska ALLTING, informationen är idag så lättillgänglig att den kan eleven själv leta upp.

Vidare så är det här med vad som är en "bra källa" och en "dålig källa" jävligt svårt, "källor" har också agendor.

Allt det är är just precis källkritik. Och du har rätt i att det är jävligt svårt. Det är därför det är bra att man lär sig grundverktygen.

Cheers,
SLOB
Citera
2006-09-24, 23:50
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Tror inte du har följt 9/11 tråden. I så fall hade du inte uttalat dig. Det stör mig när personer litar på tre unga killars fantasier/föreställningar framför oberoende utredningar bara för att det passar in i deras bild. Ett sunt ifrågasättande stör mig dock inte.
Det finns inga "oberoende" utredningar.
Citat:
Du är motsägelsefull. Och detta skulle minska menar du med att släppa allt fritt? Vi skulle bli mer påverkade av vem som säger vad istället för vad någon säger.
Alla fria människor bör fritt få granska all information själva. Om någon är så dum att han hellre litar till "vem" som säger något istället för "vad" någon säger så är det det inget mer med det. Den personen är minst lika lättpåverkad idag som det vore då.

Jag tror att du är rädd för att "fel" människor ska få förmedla "fel" saker.
Du är rädd för den fria tanken, du vill styra den.
Citat:
Du är inte pedagog! Jag möts dagligen av barn/ungdomar och vet hur de tar åt sig kunskap/information.
Du menar att man måste styra ungdomarna utifrån någon linje sanktionerad uppifrån? Varför då?
Citat:
Nej! Hur du ens kom fram till det är intressant
Vad är det som är "allvarligt" då? Hade man som jag vill, lärt människor att kritiskt granska ALLTING i den förbannade "skolan" på minst 9 år, så hade det inte funnits något allvarligt med att visa upp dokumentärer utan att någon tomte till tyckare/vetare ska kommentera den i samband med visningen.
Citera
2006-09-24, 23:52
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Det är därför det är bra att man lär sig grundverktygen.
Vad är det för "grundverktyg" du talar om?

Låt mig gissa, "lyssna inte till vad den och den personen säger om den säger det och det, utan lyssna istället till vad den här och den här personen säger om det låter ungefär så här och så här".
Citera
2006-09-24, 23:57
Medlem
SLOBs avatar
Citat:

Låt mig gissa, "lyssna inte till vad den och den personen säger om den säger det och det, utan lyssna istället till vad den här och den här personen säger om det låter ungefär så här och så här".

Nej, ditt exempel har inget med källkritik att göra. Men du får naturligtvis ha vilken uppfattning du vill.

Cheers,
SLOB
Citera
2006-09-25, 00:02
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Det finns inga "oberoende" utredningar.

Alla fria människor bör fritt få granska all information själva. Om någon är så dum att han hellre litar till "vem" som säger något istället för "vad" någon säger så är det det inget mer med det. Den personen är minst lika lättpåverkad idag som det vore då.

Jag tror att du är rädd för att "fel" människor ska få förmedla "fel" saker.
Du är rädd för den fria tanken, du vill styra den.

Du menar att man måste styra ungdomarna utifrån någon linje sanktionerad uppifrån? Varför då?

Vad är det som är "allvarligt" då? Hade man som jag vill, lärt människor att kritiskt granska ALLTING i den förbannade "skolan" på minst 9 år, så hade det inte funnits något allvarligt med att visa upp dokumentärer utan att någon tomte till tyckare/vetare ska kommentera den i samband med visningen.

Utopi!

Din tanke är god med kontraproduktiv. I din värld vinner den starkaste, och allt oliktänkade förbjuds. Visst är det bra med kritiskt tänkande, men det ska inte vara en naturlig reflex i varje sammanhang.
Citera
2006-09-25, 00:23
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Du har inte läst något om källkritik -fast är redan redo att skåpa ut det alltså? Nej, ditt exempel har inget med källkritik att göra. Men du får naturligtvis ha vilken uppfattning du vill.
Eftersom du kan det här med källkritik så kan vi väl köra en snabbkurs i det.
Citat:
Ursprungligen postat av wiki
Arbetsmetoden för källkritik bygger på fyra stycken element:
*Identifikationen av källan, där man försöker bedöma dess upphovsman, dess tillkomstsituation, avsikten med tillkomsten. Om källan är äkta eller inte.
Hur "bedömer" man en upphovsman och "avsikten" med tillkomsten? Har man verkligen utarbetat att sätt för att göra dessa "bedömningar"? Tillåt mig skratta.
Citat:
* Samtidighetskriteriet där man bedömer upphovsmannens närhet i tid och rum till den information källan förmedlar.
Citat:
* Tendenskriteriet där man bedömer upphovsmannens intresse av att påverka opinioner i bestämd riktning.
All "forsking" eller "information" påverkar opinioner i någon bestämd riktning, uteslutande.
Är det så att vissa "riktningar" är fel och därför är källorna också felaktiga?
Citat:
* Beroendekriteriet där man bedömer samstämmiga källors interna beroende av varandra.

Citat:
Utopi!Din tanke är god med kontraproduktiv. I din värld vinner den starkaste, och allt oliktänkade förbjuds.
I din värld har makten och framförallt pengarna redan vunnit och alla oliktänkande är "foliehattar".
Citat:
Visst är det bra med kritiskt tänkande, men det ska inte vara en naturlig reflex i varje sammanhang.
Nej, för "vissa" saker "måste" man bara "tro" på va? De tillåter ingen kritisk granskning, eller hur.
Citera
2006-09-25, 00:51
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
I din värld har makten och framförallt pengarna redan vunnit och alla oliktänkande är "foliehattar".

Säger 999 personer att jorden är rund, medan 1 person säger att den är platt så lyssnar jag på de 999 och tar den ensamme killen som en galning, ja. En fråga till dig då. Känner du dig på något sätt låst i dagens samhälle? Får du inte komma till tals, eller känner du dig nertryckt? Under vilken annan epok genom världhistorien tror du att du hade haft mer yttrandefrihet i? Eller under vilken epok har makten och pengarna legat närmre folket än idag?
Citera
2006-09-25, 04:17
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
Säger 999 personer att jorden är rund, medan 1 person säger att den är platt så lyssnar jag på de 999 och tar den ensamme killen som en galning, ja.
Vad säger fåret? Bääääääääää, bäääääääääää.
Citat:
En fråga till dig då. Känner du dig på något sätt låst i dagens samhälle?
Ja, jag känner mig fången ibland nyttiga idioter som dig.
Citat:
Får du inte komma till tals, eller känner du dig nertryckt?
Jag känner att mina medmänniskor är nedtryckta ja, men komma till tals får vi, om än genom små kanaler.
Citat:
Under vilken annan epok genom världhistorien tror du att du hade haft mer yttrandefrihet i?
Innan man uppfann ord som yttrandefrihet var det förmodligen friare.
Citat:
Eller under vilken epok har makten och pengarna legat närmre folket än idag?
Allt vad "makt" och "pengar" heter är helt sjuka påfund, jag skiter i vem som innehar de tu, eller hur nära mig och "folket" de ligger, de ska bort, bort.
Citera
2006-09-25, 07:39
Medlem
Stones avatar
Ska makt och pengar bort?

Hur känns det att försöka uppnå en utopi? Blir det inte en jobbig vardag att kämpa sig igenom?
Citera
2006-09-25, 07:54
Avslutad
Citat:

Nej, det är ju så Mankan & co: fungerar. Däremot har jag hört att man på tidningar gärna ser journalister som kommer från folkhögskoleutbildningar, eftersom de inte är stöpta i samma form på det viset JH tenderar att göra med journalister.

I min entusiastiska sömnsession missade jag Agenda och kommer jobba idag när reprisen går. Däremot ser jag att Gallagher nämns. Heh. Journalist?

Edeit: hittade länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in