• 1
  • 2
2006-09-24, 18:14
Medlem
BigTs avatar
Jo, jag har fått något ryck och bestämmt mig för att bli vegetarien i morgon. Kan nu droppa tipps på vad man ska äta för att få i sig allt kroppen behöver och även goda reccept?

tack
Citera
2006-09-24, 18:38
Medlem
WaRs avatar
Kött.
Citera
2006-09-24, 18:41
Medlem
micaeles avatar
Tänk om. Fortsätt äta kött och korv, det är fruktansvärt gott och du får i dig allt du behöver. Vegetarianer behöver en lektion i idiotin att säga nej till en drift som har följt människan sedan begynnelsen.
Citera
2006-09-24, 18:41
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Kött.

Ska han tänka på kött?
Är kött de recept du föreslår?

Nej, försök att vara lite seriös och hjälpa trådskaparen istället på hans meningslösa kamp mot att bli fjortis-emo.

Sojabönor ska va bra har jag hört.
Citera
2006-09-24, 19:26
Medlem
Wednesdays avatar
Om du ater agg och dricker mjolk (lakto-ovo-veg) blir det lite lattare.
Bonor, linser, fron, notter m m innehaller protein.
Det finns aven vitamintabletter speciellt for vegos.

Googla pa t ex vegetarisk kost och vegetariska recept, finns massvis med info darute.
Citera
2006-09-24, 19:28
Medlem
gay?
Citera
2006-09-24, 19:31
Medlem
mpees avatar
Ta en funderare på om det är så snällt att äta djurens mat..
Citera
2006-09-24, 19:39
Medlem
mongrels avatar
Äh. Killen ber om hjälp, och allt han får är spydigheter. Kamma er!

Jag har levt utan kött i ett par år, och någon skillnad i ork och energi har jag inte märkt av. Jag gillar bönor och järnrika grönsaker som fan, men gör man inte det kanske det kan bli problem om man inte vill poppa näringspiller.

Det finns några saker man måste vara medveten om, men jobbigt är det inte. Jag tror att de flesta vegetarianer får i sig en mer balanserad kost än allätare då man som vegetarian eller vegan ofta är mer medveten om näringslära. Att äta kött betyder inte per automatik att man får i sig allt i rätt mängd.

Det finns många bra sidor på nätet där du kan läsa mer saklig information än jag kan ge dig. Kom ihåg att det du gör är en bra grej, och om folk uppför sig som fittor över ditt val så välkommen till klubben, det är bara att skita i det.

Lite tips på bra och tydliga sidor:

http://www.greenoption.org/naringslara/vitaminb12.html
http://www.tasteline.com/default.ns?...ocumentID=1455
http://www.gronmat.net/naring.htm[/link]

Tro dock inte att du behöver sitta med miniräknare och kalkylera exakta näringsnivåer bara för att du inte äter kött, du klarar dig lysande om du bara är medveten om ungefär vad som behövs.

Lycka till nu.
Citera
2006-09-24, 19:44
Medlem
tweek_s avatar
Gulligt, kom tillbaka på torsdag när du upptäckte att det inte var så kul längre.
Citera
2006-09-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Jag har levt utan kött i ett par år, och någon skillnad i ork och energi har jag inte märkt av.

Har själv inte ätit kött på ca 5 år och anledningen till det är att jag kände att jag fick mer energi när jag slutade.. äter numera fisk iofs..
Citera
2006-09-24, 20:36
Medlem
karma chamelions avatar
som sagt tidigare, linser bonor ar bra, tofu, quorn och sant med
Citera
2006-09-24, 20:43
Medlem
wääuus avatar
Tänk på att göra det för dig själv och inte för någon annan. Trapa ner med köttet kanske. Och tänk på att du måste tänka på ditt eget välbefinnande också, om du gillar kött så ät det då och då! Då blir det antagligen mindre risk att du plötsligt börjar äta kött konstant igen, vilket gör att om du sällan äter kött bidrar du mindre till dödningen än om du börjar äta det konstant igen!
Grattis! Du kommer antagligen att må bra både psykiskt och fysiskt av detta, speciellt om du äter mittval vegetarian-vitaminer

Edit: jag tyckte att mongrel hade ett bra svar också!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in