• 2
  • 3
2011-01-28, 13:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Paul skrev väl nåt om 1,5h/kg eller nåt. Men jag har fått för mig att det beror lite på ugnen åxå.
Ugnen är helt avgörande för hur rostbiffen blir och var man placerar köttet (vilken höjd i ugnen).

Generellt kan man säga att en engelsk rostbiff på 1 kg tar 1 timme och 15 minuter på 125 grader. Temperaturen är då 55 grader i stekens mitt. Köttets centrum är då rött.

Vill man köra på fransk tillagning så tar det ytterligare 15 minuter på samma temperatur. Köttets innertemperatur är då 60 grader. Steken har en rosa snittyta.

~Paul~
Citera
2011-01-28, 13:17
Medlem
Litanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ugnen är helt avgörande för hur rostbiffen blir och var man placerar köttet (vilken höjd i ugnen).

Generellt kan man säga att en engelsk rostbiff på 1 kg tar 1 timme och 15 minuter på 125 grader. Temperaturen är då 55 grader i stekens mitt. Köttets centrum är då rött.

Vill man köra på fransk tillagning så tar det ytterligare 15 minuter på samma temperatur. Köttets innertemperatur är då 60 grader. Steken har en rosa snittyta.

~Paul~

Ja men vad bra att du svarade. Vi har en varmluftsugn modell större. Tror du det funkar att köra köttet på en plåt i mitten av ugnen och tänka tiden linjärt mot vikten, alltså tre timmar för 2kg. Jag antar att det är mer dynamiskt.
Citera
2011-01-28, 14:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litania
Ja men vad bra att du svarade. Vi har en varmluftsugn modell större. Tror du det funkar att köra köttet på en plåt i mitten av ugnen och tänka tiden linjärt mot vikten, alltså tre timmar för 2kg. Jag antar att det är mer dynamiskt.
Hm, problemet är att du inte har äkta rostbiff hemma, utan innanlår. Det kan därför ta lite längre tid än en äkta rostbiff.

Jag skulle i ditt ställe placera plåten något längre ned i ugnen eftersom plåten skärmar av en del värmestrålning.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in