• 1
  • 2
2006-09-22, 18:12
Medlem
Squalos avatar
Gick till ICA bara för att köpa en frukt, och vad stirrar mig i nyllet när jag kliver in, om inte en skylt: "Rostbiff 49 kr / kg, kort datum"!

Så nu behöver jag av förståeliga skäl tips på vad man kan göra med rostbiffen.

Det är en stor bit i marinad, inte något skivat smörgåspålägg.

Det första man tänker på är såklart vanlig engelsk rostbiff, i ugnen på 175 grader till köttet når 60 grader. Sen servera med klyftpotatis och sås gjord på skyn. Men man skulle ju kunna vara kreativ och göra något annat.
Citera
2006-09-22, 18:16
Medlem
Bråkmakarns avatar
Lite bifakta: Tänk på att om du kör rostbiffen i ugnen på 175 grader så får du räkna med en kärntemperatur som stiger med 4-5 grader. Kör du den däremot på 60 grader så får du i princip ingen höjning
Citera
2006-09-22, 18:24
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Lite bifakta: Tänk på att om du kör rostbiffen i ugnen på 175 grader så får du räkna med en kärntemperatur som stiger med 4-5 grader. Kör du den däremot på 60 grader så får du i princip ingen höjning
Så du föreslår att jag kör den i 60-70 grader? Det låter lite.

Normalt kör man 175 grader i runt en timme för engelsk rostbiff, och 125 grader i ca 1.5 timme för fransk rostbiff.

Kan tänka mig att den behöver iaf. 2.5 timme om man kör på 60-70 grader.

Jag är tyvärr rätt kass på att laga saker i ugn.
Citera
2006-09-22, 18:59
Medlem
Bråkmakarns avatar
När jag har tid så kör jag gärna på lågtemp. Om du inte vill köra din rostbiff i låg temperatur så föreslår jag att du lägger 20:- på att köpa en hel kyckling, delar den på mitten och kör den i en ugnstemperatur av 80 grader tills kycklingen är 80 grader i kärntemp. Blir otroligt gott. Tar visserligen en hel del tid, men har du tid så testa i alla fall bara för att se hur det blir..

Jag körde en egenmarinerad ryggbiff idag på 100 grader, och skivade sen upp den. Smakade finfint kan jag lova dig
Citera
2006-09-22, 19:09
Medlem
systems avatar
Vänner, vänner. Ni har gjort mig hungrig! Jag återkommer med topic då jag ätit något.

*tillbaka*

Gör ”vanlig” rostbiff enligt passande recept, men välj något roligare än trist potatissallad.

Tunnbröd
Isbergssallad
Kokt ljummen potatis
Squalos biff, fint strimlad
Lök (gärna rå, men rostad går också bra)
Crème fraiche

Bre lite smör på brödet, lägg på potatis och mosa lite med gaffel.
På med sallad, lök och lite crème fraiche. Rulla ihop och ät.
Citera
2006-09-22, 19:52
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Gick till ICA bara för att köpa en frukt, och vad stirrar mig i nyllet när jag kliver in, om inte en skylt: "Rostbiff 49 kr / kg, kort datum"!

Så nu behöver jag av förståeliga skäl tips på vad man kan göra med rostbiffen.

Det är en stor bit i marinad, inte något skivat smörgåspålägg.

Det första man tänker på är såklart vanlig engelsk rostbiff, i ugnen på 175 grader till köttet når 60 grader. Sen servera med klyftpotatis och sås gjord på skyn. Men man skulle ju kunna vara kreativ och göra något annat.

Jag brukar köra den till 55 grader. Blir blodig och fin.
Citera
2006-09-22, 21:08
Medlem
StigAllans avatar
Tror att jag ska leta fram en älgstek med kort datum ur frysen och göra en tjälknöl.
Så hungrig blev jag oxå.
Får väl roa mig med något annat medan den blir klar.
Sådär så var den instoppad i 80-90 grader.
Citera
2006-09-22, 21:11
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Tror att jag ska leta fram en älgstek med kort datum ur frysen och göra en tjälknöl.
Så hungrig blev jag oxå.
Får väl roa mig med något annat medan den blir klar.

Tjälknöl! Fyfan vad gott, var flera år sen som jag åt det sist!
Citera
2006-09-22, 21:44
Medlem
tyrolerhattens avatar
Tjälknöl ska väl marineras i en (jävligt) salt lag? Har aldrig tillagat det själv men har för mig att det var så det gick till där hemma.. förbaskat gott, hur som helst.

EDIT:
ok, jag kunde ha googlat.. och nu när jag gjort det upptäckte jag att köttet ska marineras efter stekningen. så var det..
Citera
2006-09-22, 22:34
Medlem
Squalos avatar
Ah, älg, det är gott det. Tyvärr har jag ingen, och det är inget man brukar se i affärerna. Och ut i skogen och plocka älg ska jag nog inte...

Tillbaka till Rostbiffen...

Blodig ska jag inte göra det. Det tror jag inte uppskattas av alla som får smaka.

systems tunbröd blir det inte som middag. Men det kan kanske funka för lunch dagen efter, eller lite framåt kvällen...

Hur länge tror ni man behöver ha den i ugnen vid 60-70 grader? 2.5 timme? 3? Själva biten som jag tar är 1.1 kg.
Citera
2006-09-22, 22:36
Medlem
.....

Fyfan hade jag sett rostbiff för 49kr kg så hade jag köpt säkert 10kg och ätit ihjäl mig är ju gott att bara småäta på också!
Citera
2006-09-22, 23:56
Medlem
StigAllans avatar
Från gurun Tore Wretman.
Termometern bör visa högst 60 grader för blodig biff, 65 grader för medium,
70 grader för genomstekt.
I boken jag läser i just nu så är han mer sugen på att använda den så förträffliga läpptermometern.
Stick in en steknål eller en strumpsticka till spetsen befinner sig i mitten av köttstycket.
Känn hur motståndet är.
Det varierar mycket märkbart allt efter genomstekningen.
Låt den sitta en halv minut.
Drag hastigt ut den och för den mot läpparna.
Kall spets = rått kött.
Ljummen = mycket blodig.
Varm men inte för varm för att uthärdas av de känsliga läpparna betyder röd men inte speciellt blodig, det vill säga medium.
Samtidigt studerar man den lilla saft som sipprar ut ur det hål nålen har gjort.
Den bör vara rosa om man vill ha sin rostbiff medium.

Han gillade inte stektider, köttstycken är allt för olika för att kunna sorteras in som människor!
Gömde att säga 175 grader från Wretman
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in