2017-04-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meraki
Jag har aldrig använt krediten på mitt Preem-kort.

Nej. Betalning via Betalo är inte bonusgrundande. Jag har funnit ett kryphål, om din betalningsmottagare erbjuder autogiro kan du utnyttja det och få återbäring på dina räkningar. Jag gör så med bl.a. Vimla ^^

Shell-kortet, som jag har, har ju avgiftsfritt via betalo med. Så, hur löste du det med vimla?

Mvh
Citera
2017-04-27, 15:00
Medlem
RonHowards avatar
Finns det förslag på kort för två personer som lever som sambos och som vill ha en kostnadseffektiv lösning och inte sitta och betala kortavgifter varje månad utan hellre vänder på det och får lite bonus?

En fördel är om alla köp med korten kommer i en samlad faktura, antingen e-faktura eller papper.

Sen undrar jag, lite off topic, om det finns någon storbank som tillåter ett privatkonto utan kort eller avgifter för att betala räkningar samt e-fakturor?
Citera
2017-04-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Shell-kortet, som jag har, har ju avgiftsfritt via betalo med. Så, hur löste du det med vimla?

Mvh
också nyfiken på detta.
Tar inte betalo en avgift på alla räkningar man betalar på preemkortet?
Och hur fungerar autogiro?
Mvh
Citera
2017-04-28, 09:59
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Finns det förslag på kort för två personer som lever som sambos och som vill ha en kostnadseffektiv lösning och inte sitta och betala kortavgifter varje månad utan hellre vänder på det och får lite bonus?

En fördel är om alla köp med korten kommer i en samlad faktura, antingen e-faktura eller papper.

Sen undrar jag, lite off topic, om det finns någon storbank som tillåter ett privatkonto utan kort eller avgifter för att betala räkningar samt e-fakturor?

Har du kollat in Coop MedMera? Inte en så imponerande bonus om man handlar utanför Coop, men ändock bonus och "Betala efter"-kort är gratis. Ansökte om detta kort för inte så länge sedan (enbart för att användas när jag handlar på Coop), och är ganska säker på att det var en hel del snack om att jag kunde beställa flera kort.

Dock står det "30 kr" under "Aviseringsavgift vid räntebärande kredit" på deras kortjämförelse. Är osäker på om detta gäller så fort man får en faktura eller bara om man börjar utnyttja avbetalningsmöjligheten. Jag har till exempel Ikano Banks kort och de tar 25 kronor i aviavgift så fort man får en faktura från dem som inte ligger på 0 kronor. (Dock får man ingen aviavgift när man får en faktura på just 0 kronor, så namnet på avgiften är uppenbarligen missvisande.) Löser detta genom att alltid se till att ha satt in pengar på kortet innan brytdatumet för när alla ens inköp samlas i en faktura.
Citera
2017-04-28, 10:01
Medlem
Segments avatar
Angående det här med att betala räkningar med sitt kort så skriver Coop på sin hemsida att man kan göra bonusgrundande betalningar via Betalo med hjälp av MedMera-korten. Bonusen då är på 0.25 poäng, och 1000 poäng motsvarar åtminstone ett värde på 10 kronor (man kan lösa in poängen mot olika typer av värdecheckar), så om man betalar räkningar för 10 000 en månad så får man 25 kronor tillbaka.
Citera
2017-04-28, 10:04
Medlem
insideouts avatar
Vi gjorde för några år sedan en utvärdering på olika kort och kom fram till att då vi tycker om att resa så var AMEX- SAS Eurobonus-kort mest fördelaktigt att köra på.

Sedan styr man all konsumtion som är möjlig till just AMEX och allt som inte går direkt med AMEX kör man med Paypal där du kan regga ditt AMEX-kort.

Detta gör att man kan få ihop schyssta flygresor, försäkringar etc. Ett riktigt bra kort för oss iaf.

Konsumerar man dessutom minst 150k per år så får man voucher på 50% poängrabatt för flygresor vilket gör att man kan resa otroligt billigt. Vi flyger i princip varje år, hela familjen (4 pers) och betalar endast skatterna.

Kostnaden för kortet förhandlar man om varje år - förutsatt att man har viss omsättning då och jag har hittills fått tillbaka kortavgiften varje år i form av presentkort på butiker som jag kunnat välja bland.

Så gillar man att resa skulle jag rekommendera detta kort. Det finns även elite-version och lite annat lull-lull.
Citera
2017-04-28, 10:21
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Har du kollat in Coop MedMera? Inte en så imponerande bonus om man handlar utanför Coop, men ändock bonus och "Betala efter"-kort är gratis. Ansökte om detta kort för inte så länge sedan (enbart för att användas när jag handlar på Coop), och är ganska säker på att det var en hel del snack om att jag kunde beställa flera kort.

Dock står det "30 kr" under "Aviseringsavgift vid räntebärande kredit" på deras kortjämförelse. Är osäker på om detta gäller så fort man får en faktura eller bara om man börjar utnyttja avbetalningsmöjligheten. Jag har till exempel Ikano Banks kort och de tar 25 kronor i aviavgift så fort man får en faktura från dem som inte ligger på 0 kronor. (Dock får man ingen aviavgift när man får en faktura på just 0 kronor, så namnet på avgiften är uppenbarligen missvisande.) Löser detta genom att alltid se till att ha satt in pengar på kortet innan brytdatumet för när alla ens inköp samlas i en faktura.

Jag vet inte om Coop MedMera är intressant i dagsläget, vi handlar mest på ICA men det händer att det spontanhandlas lite överallt faktiskt, dock sällan på Coop då vi tycker att utbudet är rätt dåligt.

Satt och kollade och jämförde lite igår och funderar på Preemkortet + Skandiabanken?

Men då vi inte har bil i dagsläget så är jag tveksam till om Preemkortet är bäst, men bonusen på alla andra köp verkar trevlig. Vi reser inte heller så mycket i tjänst eller över medel privat så eventuella flygbonusar ser jag som svåruppnåeliga baserat på dagsläget.
Citera
2017-04-28, 11:31
Medlem
Segments avatar
Citat:
Jag vet inte om Coop MedMera är intressant i dagsläget, vi handlar mest på ICA men det händer att det spontanhandlas lite överallt faktiskt, dock sällan på Coop då vi tycker att utbudet är rätt dåligt.

Satt och kollade och jämförde lite igår och funderar på Preemkortet + Skandiabanken?

Men då vi inte har bil i dagsläget så är jag tveksam till om Preemkortet är bäst, men bonusen på alla andra köp verkar trevlig. Vi reser inte heller så mycket i tjänst eller över medel privat så eventuella flygbonusar ser jag som svåruppnåeliga baserat på dagsläget.

Jag har personligen Preemkortet och använder det överlägset mest trots att jag inte äger någon bil och således aldrig tankar. Kombinationen med 1.45% i sparränta och 1% bonus på alla inköp är helt enkelt svårslagen, även om det att få ut bonusen sedan är en onödigt krånglig process där man antingen måste ta sig till en Preem-mack eller ringa in och be om att få bonusen insatt på sitt konto (även om jag har hört att det ska gå att maila också, något jag ska prova nästa gång).

Det här med flygreserabatt har jag aldrig riktigt förstått då de flesta kortutställare verkar erbjuda typ liknande flygresebonus som Preem erbjuder i rena pengar. Då tar jag hellre möjligheten att välja hur jag ska använda pengarna själv.
Citera
2017-04-28, 15:19
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag har personligen Preemkortet och använder det överlägset mest trots att jag inte äger någon bil och således aldrig tankar. Kombinationen med 1.45% i sparränta och 1% bonus på alla inköp är helt enkelt svårslagen, även om det att få ut bonusen sedan är en onödigt krånglig process där man antingen måste ta sig till en Preem-mack eller ringa in och be om att få bonusen insatt på sitt konto (även om jag har hört att det ska gå att maila också, något jag ska prova nästa gång).

Det här med flygreserabatt har jag aldrig riktigt förstått då de flesta kortutställare verkar erbjuda typ liknande flygresebonus som Preem erbjuder i rena pengar. Då tar jag hellre möjligheten att välja hur jag ska använda pengarna själv.

Det låter riktigt smidigt! Vet du något kring extrakort för sambo eller har du kortet för eget bruk?

Hur fungerar sparränta på Preemkortet som jag förstår är ett kreditkort? Kan jag sätta över pengar varje månad i förväg som sedan dras från fakturan eller är sparkontot åtskild krediten?

Sorry om det är många frågor, det känns som en mindre djungel att sätta sig in i vilket kort/bank man bör satsa på. Kul att du har möjlighet att dela med dig av dina svar!
Citera
2017-04-29, 14:15
Medlem
Citat:
Det låter riktigt smidigt! Vet du något kring extrakort för sambo eller har du kortet för eget bruk?

Hur fungerar sparränta på Preemkortet som jag förstår är ett kreditkort? Kan jag sätta över pengar varje månad i förväg som sedan dras från fakturan eller är sparkontot åtskild krediten?

Sorry om det är många frågor, det känns som en mindre djungel att sätta sig in i vilket kort/bank man bör satsa på. Kul att du har möjlighet att dela med dig av dina svar!

Kortet är knutet till ett konto hos Ikano bank.
Du för över pengar med en vanlig bankgiroöverföring när du vill och så länge det saldot överskrider vad du handlar för så får du bara en "nollad" faktura.
Du behöver alltså aldrig handla på kredit om du inte vill.

Sparräntan gäller endast upp till 15000 SEK. Allt över 15000 på kontot saknar ränta.

Preem har 1,45 %
Shell har 2.00 %

Båda korten hanteras av Ikano, är snarlika och har diverse rabatter/erbjudanden.
Googla Preem Mastercard och Shell Mastercard så kan du läsa om dessa.

Förslagsvis kan du och din sambo ha ett av varje så har hushållet tillgång till samtliga erbjudanden.
Citera
2017-04-29, 20:46
Medlem
Vet någon om det finns något kreditkort utan årsavgift och utan valutapåslag?
Citera
2017-04-29, 22:05
Medlem
Enydrions avatar
Preem mastercard har från den 1/7 en bonusgräns som är lika med kreditgränsen på kortet... köp över den gränsen ger ingen bonus.
Senast redigerad av Enydrion 2017-04-29 kl. 22:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in