2006-09-22, 12:58
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Black Thunder Miditower Black 400W ATX + Zalman cooling

Asus A8N-E nForce4 Ultra 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN

AMD Athlon64 Venice 90nm 3500+ 2.2GHz 512kb Boxed (with cpu-cooler!) Socket939

Corsair Value Select 2x512Mb (tot. 1024Mb/1Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5

Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Gainward BLISS GeForce 7600GT Silent FX 256MB DDR3 TV-out DUAL DVI RETAIL PCI Express

Montering av cpu samt kylare på moderkort

Totalt 6400:-

Den här datorn ska användas till det mesta. Jag har inget krav på 150fps i de nyaste spelen utan den ska klara av de flesta spelen utan några problem.

Nu är jag inte jätteinsatt i det här med datorer så jag skriver en tråd här frågandes efter råd. Är det någon del som är alldeles för vek? Eller någon annan som är alldeles för kraftfull och inte kan utnyttjas helt i datorn i fråga?
Citera
2006-09-22, 15:01
Medlem
Ufojesuss avatar
Satsa på ett ASRock-kort & klocka ordentligt så sparar du en slant till mer minne.
Citera
2006-09-22, 15:51
Medlem
Köp en conroe istället kan fixa ett paket med conore och liknande grafikkort för 6,5 ungefär men då får du plocka ihop grejjerna själv.. Klarar du av det?
Citera
2006-09-22, 17:01
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillman
Köp en conroe istället kan fixa ett paket med conore och liknande grafikkort för 6,5 ungefär men då får du plocka ihop grejjerna själv.. Klarar du av det?

Nu tappade du bort mig. Vad är en Conroe? Länk tack. Jag kan sätta ihop en dator själv, men undviker helst att montera CPU:n. Det var nämnligen ett tag sedan jag gjorde det
Citera
2006-09-22, 17:33
Medlem
Couplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Nu tappade du bort mig. Vad är en Conroe? Länk tack. Jag kan sätta ihop en dator själv, men undviker helst att montera CPU:n. Det var nämnligen ett tag sedan jag gjorde det

Conroe betyder Intel Core 2 Duo. Jag gillar processorn skarpt, men du får nog svårt att plocka ihop ett paket i samma prisklass om du ska ha den processorlinjen. Om du inte kan kosta på dig att lägga 1000-2000 kr mer på den, så ska du nog ta det som du redan valt. Låter jävligt prisvärt i mina öron i alla fall.
Citera
2006-09-22, 18:31
Bannlyst
Det mesta ser ok ut men byt ut moderkortet mot ett som stödjer Intel Core 2 Duo och köp en Intel Core 2 Duo processor. Utklassar AMD. Unvik Abits moderkort. Kolla på reviews:en och omdömena hurvida moderkortet är bra på överklockning. En 1,86 ghz Core 2 Duo kan klockas upp till 3 ghz med rätt kylning.

Kolla ljudnivån på nätagget, köp ett med låg ljudnivå 20 db eller lägre.

Detsamma gäller kylning för CPU och GPU (grafikkortsprocessorn) så slipper du få en dator som låter som en dammsugare

Gå in på www.komplett.se där finns omdömen från kunderna på de flesta produkter. Välj endast dom med goda omdömen så blir du nöjd. Kolla också länkarna till externa "reviews" dvs recensioner av produkterna. Välj produkter som fått utmärkelser.

Sen lär du dig kanske lite också genom att gå igenom en massa olika produkter, roligare att själv veta vad man köper och varför, sen så slipper du ju fråga här också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in