Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Du gör samma misstag som många andra när det gäller yttrandefrihet. De bloggställen du hänvisar till är privat ägda och har ingen skyldighet att publicera ditt material, ägarna väljer vad de vill skall stå på deras sidor.
Yttrandefrihet är en rättighat att säga vad man vill inte en skyldighet för någon att publicera vad du säger. Till och med tidningar som har ett utgivarbevis och därmet hårdare krav på sig väljer vad de vill publicera.
Däremot om det vore så att dina alster plockas bort på order av någon myndighet eller politiker så hade det varit mycket allvarligt och ett brott.
Nja, jag tror inte att jag gör ett särskilt stort misstag. Jag hade en liten diskussion med folket på liberalt forum om detta och man hävdade bl.a. att "monopol kan bara stater skapa". Bloggar.se o.s.v. är rent faktiskt ett monopol när det gäller att serva bloggläsare information om vad som postas. Det är fel att jämföra med tidningar och andra media. Vad som kommer närmast är faktiskt Eniro och vår telefonkatalog (även om liknelsen haltar en liten, liten aning).
Hur skulle det se ut om Eniro helt plötsligt bara plockade bort en abbonent från katalogen? Utan att ange någon orsak eller först förvarna? Utan att sedan svara på brev efter brev? Jag tycker att det är ett dåligt sätt att förvalta det monopol som Johan Larsson har. Det vore ett avsevärt mindre problem om det fanns andra sätt att nå ut med information, men det gör det inte. Antalet läsare är just nu kanske en tredjedel innan Herr Larson fick spatt.
När det gäller frågan om "myndighet eller politiker" så går ju inte detta att svara på eftersom Johan Larsson vägrar att svara på mina frågor. Det är naturligtvis bara
en spekulation än så länge, men de människor
om självantändning (fp/lib) skrivit om är inte kända för att tolerera kritik så jag tror att det är frågan om massiv påtryckning på Johan Larsson. Eftersom vi har ett gäng människor med mycket nära anknytning till Timbro så blir det i så fall
Det Svenska Näringslivet som får stå med långt ansikte.