• 1
  • 2
2006-09-21, 13:52
Medlem
Jahs avatar
Ska snart ka till Agia Marina, Chaniakusten p Kreta och undrar om man kan hitta p nt kul p n. Jag vet att det r ett typisk turistml men jag ska ivg en vecka och bonda med familjen s ^-^
Citera
2006-09-21, 19:43
Medlem
Det var lngesen jag var dr och vad jag kommer ihg s r Agia Marina ett litet samhlle. Chania r strre och dr r ocks utbudet strre.
Citera
2006-09-21, 19:46
Medlem
Mulas avatar
Finns ganska mycket info p www.kalimera.nu om du inte redan har kollat dr.
Citera
2006-09-28, 23:59
Medlem
Jahs avatar
jag vill ju ha lite coola undergroundtips
Citera
2006-09-29, 20:03
Medlem
jokers avatar
Finns fan ingen underground i Ag. Marina.

Stllet r byggt kring av en lng gata som gr parallellt med vattnet. Det ser ut s hr: Ett hotell,"Viking supermarket", souvenirbutik, "Scandic rent a car", Taverna, Spritbutik,souvenirbutik , Hotell, Taverna, souvenirbutik, Supermarket "Lux", "AVIS rent a car", bar, bageri, Taverna, hotell, spritbutik, hotell, "Sweden supermarket", bar, hotell, etc souvenirbutik.. s hller det p hela vgen till grannbyn som ser likadan ut.

Enda man kan gra dr r bada, sola, slappa ta och kpa souveinrer.

Reommenderas: promenera upp till byn Gamla Agia Marina. Ta en buss till Hania. Kanske hyra en bil. Att kra p kreta kan vara ganska hmm... spnnande. Finns en annan trd om det dock.

Skandinavien rules i Ag. Marina. Alla blekansikten pratar Svenska, Finska, Danska eller Norska. S frvnta dig inga kulturkrockar med exotiska tyska solstols ockupanter eller lttknullade brittiska blekfeta rdhttor.
Citera
2007-10-13, 17:33
Medlem
Freddyyys avatar
Kreta agia marina

S nu r ntligenr esan till kreta klar. Ska till agia marina och bo p hotell Atrion/Atrion Annex

Men undrar lite.

1. Vad kostar en l p kreta?
2. Vad finns det att uppleva och som man vill se dr?
3. Ngon som har bott p samma hotell, vad r bra o vad r dligt?

japp har skt p internet och hittat lite blandade svar, men ingen som sjlv har varit dr och kan bertta om egen erfarenhet?

Men alla frslag r vlkomna

//Freddy
Citera
2007-10-13, 20:21
Medlem
coffe_olbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyyy
S nu r ntligenr esan till kreta klar. Ska till agia marina och bo p hotell Atrion/Atrion Annex

Men undrar lite.

1. Vad kostar en l p kreta?
2. Vad finns det att uppleva och som man vill se dr?
3. Ngon som har bott p samma hotell, vad r bra o vad r dligt?

japp har skt p internet och hittat lite blandade svar, men ingen som sjlv har varit dr och kan bertta om egen erfarenhet?

Men alla frslag r vlkomna

//Freddy

1. om man kper en i de sm affrerna strax under en euro. p en pub tror ja det kosta typ 2-3 euro.
2. kommer ej ihg va det heter men det finns ett vldigt vlbeskta ruiner, ska tydligen va sevrt.

personligen tycker jag om kreta mycket, men den norra sidan av kreta har jag inte s bra erfarenheter av... mkt folk, mkt mygg, dliga strnder (va p hersonissos), men den sdra sidan r ett av de bsta resmlen ja varit p (makriaglos tror ja det hette), men det r om man vill ta det lugnt, ta gott och bada p fina strnder och i fint vatten.
Citera
2008-08-26, 18:08
Medlem
schabo-labos avatar
Ngot man inte fr missa nr man r p Kreta? Nn som har bilder p ruinerna och vet vad som r speciellt med dem?
Citera
2008-08-26, 18:55
Medlem
k inte till ruinerna, totalt meningslst och de var inte speciellt gamla heller, ca frn 1500 talet. Har inget strre historiskt vrde enligt mig.
En helt bortkastad dag!

Besk istllet samaria ravinen, europas lngsta ravin, 18 km lng.
Mycket trevlig natur dr.

k in till Chania stad och g p restuarang, mnga bra restauranger i fantastisk milj. t inte nere i hamnomrdet, dlig mat och dyrt.

Ge er in mellan husen i trnga passager dr man tror det r privat mark, p vg ner till hamnen, dr inne r de bsta restaurangerna.

Man fr trnga sig frbi de boende som sitter utanfr sina portar.
Citera
2008-08-26, 19:04
Medlem
schabo-labos avatar
Ravinen lter spnnande, tack fr rdet. Greker i trnga passager?? Fram med armbgarna d.
Citera
2008-08-26, 21:22
Medlem
jokers avatar
Sk och finn, jag har skrivit lnga inlgg om Agia Marina/Platanias.
Citera
2008-09-06, 16:04
Medlem
schabo-labos avatar
S nu r resan avklarad. Skithotell, reste ospec.
Mat
Provade tio olika restauranger tv av dem fick godknt, resten kunde jag lagat bttre sjlv. Vill man dricka kaffe som smakar kaffe, fr man bestlla espresso.. allt annat r som neskaffe, fast med en fjrdedel av mngden pulver.. dvs smakade uppvrmt vatten..
Strand
En bunkke med vattenmelon p stranden kostade 5euro.. bekvmt en gng.. men nr du mrker att melonen inte r kall - utan solvarm ngrar du dig, bttre g till butiken 200m och kpa en fr 50 cent.
Massage p stranden av thailndare; 30min 20euro, 50min 30euro. Sknt och gtt.. thailndarna var de trevligaste prickarna p hela n.
Taxi
Taxi 10min .. dvs ca 5km kostade ca 10euro.. buss samma resa 1.5euro.
Sevrdheter
Skulle kt till bl lagunen och/eller Elafonisi, men vi drog ut p det och nr vi bestmt oss s sa snubben p ving-kontoret att resan kostar 43euro per person och att den tar 2.5h enkel vg.
Bttre ka med lokalbuss fr 10euro.. de sa att det endast tar 75minuter dessutom.
Service
Vrdels.. hrde ingen, urskta.. frlt.. please.. pardon eller ntt.. bara sura blickar, otrevliga kassrskor, otrevliga busschaufrer/biljettfrsljare.. Mycket otrevliga p flygplatsen.
Researrangr
Ving- bl... de orkade knappt fylla i en blankett fr att vi ville byta oboende.. lyssnade inte p oss nr vi sa att vi bor i vrldens mest lyhrda hotell med bosnier som partar i rummet brevid till 03 och ungar springandes i korridiorerna 06.30. Enligt internationella hotellregler ska det vara nattro efter 23. Men gubben som gde hotellet kunde ingen engelska s det gick inte frklara fr nissen. Vi tog upp detta tv gnger med ving-personal men de agerade inte.
Obs, tag en transfer till hotellet... tar lng tid och kostar cash. Bttre ta taxi och slippa vnta, vnta vnta och vnta..
Positivt
Underbart vatten och bad.. strandlivet var fantastiskt.. hittade en bra restaurang som vi t fem gnger p, s man fick smile p lpparna. Massage var gtt. S totalupplevelsen fr resan r nd bra frutom hotellet (fr skylla mig sjlv nr jag valde ospec) och grekerna som behver skrpa servicen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in