2006-09-21, 08:30
  #1
Medlem
Lastbils avatar
Är lite nyfiken på detta yrke. Hur utbildar man sig till CNC-operatör? Har hört att det är väldigt lätt att få jobb som det. Men, är det nåt att ha? Måste man ha gått nåt speciellt gymnasieprogram för att bli det?
Citera
2006-09-21, 10:51
  #2
Medlem
glyos avatar
Man bör väl gått elektronik eller teknik om jag inte har fel. Sysslat med AutoCad och dylikt.
Citera
2006-09-21, 12:27
  #3
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Man bör väl gått elektronik eller teknik om jag inte har fel. Sysslat med AutoCad och dylikt.
Har läst lite elkurser som Ellära A, Elekunskap A och Elektronisk Grundkurs A och en massa datorkurser eftersom jag går IT. Räcker det?
Citera
2006-09-21, 13:25
  #4
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Har läst lite elkurser som Ellära A, Elekunskap A och Elektronisk Grundkurs A och en massa datorkurser eftersom jag går IT. Räcker det?
afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=279

Citera
2006-09-21, 17:47
  #5
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Är lite nyfiken på detta yrke. Hur utbildar man sig till CNC-operatör? Har hört att det är väldigt lätt att få jobb som det. Men, är det nåt att ha? Måste man ha gått nåt speciellt gymnasieprogram för att bli det?
Har du en utbildning blir det naturligtvis lättare, jag jobbar nu som cnc-op. Kunde inte ett skit när jag började förutom att jag visste hur man läste en ritning. Det är ganska lätt och logiskt och jag har lärt mig under tiden och nu efter ca ett år är jag väl nästan fullärd. Men bli det inte för fan! Tråkigaste jävla jobb man kan ha!
Citera
2006-09-21, 17:53
  #6
Medlem
avocados avatar
En polare läser till CNC-operatör på Kurt nicholin gynmasiet i finspång. Det är en industriteknisk linje han går då. I 2an fick de välja inriktning och det fanns lite olika. Han valde CNC då och är ute på praktik nu . Så om du bor nära finspång så kan du säkert söka dit

//avo
Citera
2006-09-21, 18:10
  #7
Medlem
Avva66s avatar
Du behöver vara duktig på matte, annars är det bara intresse som begränsar, för går du en utbildning i CNC utan riktigt intresse så lär du inte komma långt.

Det är viktigare att du behärskar konventionella fräs/svarvar först,
det är det som tar tid att lära sej. Det är ett hantverk.

Edit: Jag kan fixa lite programmeringsexempel om du vill veta hur det går till att programmera ISO/Dialog.
Citera
2006-09-21, 18:19
  #8
Medlem
I Vaggeryd finns en akututbildning för att snabbt utbilda folk som vill bli CNC operatörer. (om jag inte läst fel)
Citera
2006-09-21, 18:51
  #9
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Har du en utbildning blir det naturligtvis lättare, jag jobbar nu som cnc-op. Kunde inte ett skit när jag började förutom att jag visste hur man läste en ritning. Det är ganska lätt och logiskt och jag har lärt mig under tiden och nu efter ca ett år är jag väl nästan fullärd. Men bli det inte för fan! Tråkigaste jävla jobb man kan ha!
Varför är det tråkigt? Gör man bara samma skit hela tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Du behöver vara duktig på matte, annars är det bara intresse som begränsar, för går du en utbildning i CNC utan riktigt intresse så lär du inte komma långt.

Det är viktigare att du behärskar konventionella fräs/svarvar först,
det är det som tar tid att lära sej. Det är ett hantverk.

Edit: Jag kan fixa lite programmeringsexempel om du vill veta hur det går till att programmera ISO/Dialog.
Tyvärr är matte mitt sämsta ämne och jag har bara G i Matte A och IG i Matte B. Dock är jag rätt intresserad av programmering. Skulle va trevligt om du kunde fixa lite kod.

Förresten, vilken är närmsta utbildningsort för mig som bor i Kalmar?
Citera
2006-09-21, 19:47
  #10
Medlem
avocados avatar
Vilken industriteknisk utbildning somhelst borde fungera?. Där borde ni få lära er CNC iaf

//avo
Citera
2006-09-21, 20:02
  #11
Medlem
Kalasmannens avatar
Jag jobbar också som cnc-operatör. Jag gick en yrkesutbildning via arbetsförmedlingen. Du behöver inte vara duktig på matte(det finns faktiskt miniräknare). Sen ska du veta att det är skillnad på olika arbetsplatser, jag får t ex göra allt själv programmering, nollning, mäta verktyg osv. Medans på lite större arbetsplatser så kanske du bara får trycka på startknappen och byta bitar, programmen kommer färdiga och dom har speciella riggare(finare folk ) som ställer in maskinen. Själv tycker jag att det är ganska kul om det är lite mindre serier av nånting (då hinner man inte tröttna). Ibland kan det bli tråkigt, men å andra sidan vilket jobb är roligt precis hela tiden?
Citera
2006-09-21, 20:05
  #12
Medlem
Lastbils avatar
Ok, tack för svaren. Vad tjänar man då på ett ungefär?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in