2006-09-21, 20:08
  #13
Medlem
Most Wanteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Ok, tack för svaren. Vad tjänar man då på ett ungefär?

Jag tjänar ungefär 20, efter 1.5 år. Men jag bor i låglöneland också...
Citera
2006-09-21, 20:21
  #14
Medlem
Kalasmannens avatar
Jag tjänar också ungefär 20k i månaden.
Citera
2006-09-21, 20:54
  #15
Medlem
Lastbils avatar
Vad är det för skillnad mellan NC-operatör och CNC-operatör?
Citera
2006-09-21, 21:07
  #16
Medlem
Avva66s avatar
Tjänar 25000. Och har jobbat i yrket i 21 år.

Jag hävdar att det är bra att kunna matte, för kan du inte räkna ut vinklar från första början så lär en miniräknare va tämligen värdelös. Men visst, ett Cadprogram till datorn hjälper ju till annars.

Kordinater i maskin: X= höger/vänster Y= Mot/från Z= Upp/ner

Programexempel Fanuc 0m
%
:0008 ;pgm nr
(Test) ;kommentar
G90 G21 G0 G98 G17 G80 G40 ;maskin hemmapos Planval mm
G54 ; Maskin nollpunkt
M38 S700 M3 ;spindel start
G0 Z50. ;snabbtransport till Z50mm
X0. Y38.
Z15.
G1 X-615. F2000 ;Fräsn till X-615mm med matn 2000mm/min
G0 Z20.
X0
G0 Z50.
G91 G30 Y0 ;maskin hemmapos
G90
M30 ;Pgm slut
%

Heidenhain 355 dialog.

0 BEGIN PGM 1 MM
1 BLK FORM 0.1 Z X-85.000 Y+0.000 Z-12.000 ;Def arbetsstycke
2 BLK FORM 0.2 X+85.000 Y+75.000 Z+0.000 ;-=-
3 TOOL DEF 1 L+0.000 R+4.000 ;Vgt def
4 TOOL DEF 2 L-1.602 R+11.500
5 TOOL CALL 1 Z S 1800.000
L Z+100.000 M03
6 L X+0.000 Y+50.000 R0 F9999 M08 ; M08= kylvatten på
8 CC X+0.000 Y+0.000 ;Def cirkelcentrum
12 CP IPA+180.000 DR+ R F500 M ;Cirkelrörelse polärt inkrementalt med vinkeln 180 gr matn 500m/min
9 L Z+100.000 R0 F9999
10 L X+400.000 Y+200.000 R F M02
12 END PGM 1 MM


En Svarv är i regel mycket enklare eftersom den endast har 2 axlar.
Citera
2006-09-21, 21:08
  #17
Medlem
Most Wanteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Vad är det för skillnad mellan NC-operatör och CNC-operatör?

NC betyder Numerical Control, alltså numeriskt styrd. CNC - Computerized (computer-assisted) Numerical Control, den gör mer beräkningar själv.

Men i dagsläget så är det ingen egentlig skillnad. På arbetsförmedlingen och liknande heter det CNC men i praktiskt tal på jobbet säger man helt enkelt NC.

Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
...

Kan inte skriva ut ett programexempel ur min maskin, för den har en ganska egen standard. Hur som helst så skriver jag in i princip allting i klartext. Fyller i ett slags formulär och slipper på så vis skriva "kod" rakt av.
Citera
2006-09-21, 21:09
  #18
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Vad är det för skillnad mellan NC-operatör och CNC-operatör?
NC= Numerical control. Gamla maskiner med hålremsa har jag för mej.

CNC= Computer numerical control. Datorstödd numerisk kontroll

Edit: tvåa igen.
Citera
2006-09-21, 21:14
  #19
Medlem
Most Wanteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
NC= Numerical control. Gamla maskiner med hålremsa har jag för mej.

CNC= Computer numerical control. Datorstödd numerisk kontroll

Edit: tvåa igen.
Men din förklaring var tydligare och bättre!
Citera
2006-09-21, 21:19
  #20
Medlem
Avva66s avatar
Har du aldrig sett en CNC-styrd maskin så kolla här:http://www.centroidcnc.com/video_catalog.html
Citera
2006-09-21, 21:25
  #21
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Most Wanted
Kan inte skriva ut ett programexempel ur min maskin, för den har en ganska egen standard. Hur som helst så skriver jag in i princip allting i klartext. Fyller i ett slags formulär och slipper på så vis skriva "kod" rakt av.
Mazak eller? Dom har fina styrsystem. Full dialog.
Citera
2006-09-21, 21:37
  #22
Medlem
Most Wanteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Mazak eller? Dom har fina styrsystem. Full dialog.

Jadå. V655 har jag för mig den heter. Riktigt smidig maskin.

Vad kör du för maskin/er?
Citera
2006-09-21, 21:44
  #23
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Most Wanted
Jadå. V655 har jag för mig den heter. Riktigt smidig maskin.

Vad kör du för maskin/er?

Just nu kör jag en 9 axlig WFL M30 Millturn (mardröm), men jag har jobbat i allt från teachin-svarv till 3 meters bäddfräs.

www.wfl.at
Citera
2006-09-21, 22:24
  #24
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Varför är det tråkigt? Gör man bara samma skit hela tiden?
Ja det blir jävligt enformigt, när du väl fått ordning på program och verktyg så sitter du i bästa fall och surfar i värsta fall stirrar du in i en vägg. När det sedan pajar något är det inte skoj, tusen saker att felsöka på. Ställa om blir rätt enformigt och segt det också. Det roligaste är när man får ett litet klurigt jobb och får göra lite specialare både i programmeringen och med verktygen


Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Tyvärr är matte mitt sämsta ämne och jag har bara G i Matte A och IG i Matte B. Dock är jag rätt intresserad av programmering. Skulle va trevligt om du kunde fixa lite kod.
Matte spelar ingen större roll, mått och vinklar finns alltid på ritningen. Det enda är att du måste fundera lite på varifrån du utgår så koordinaterna blir rätt därifrån. Kod är från maskin till maskin i stort sett, alla kör med olika styrsystem(meh varför?) så när du kan en maskin utan och innan är du nästan som ett frågetecken på en ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in