2006-09-21, 00:50
Bannlyst
Får kanske skylla mig själv att jag missade en redan befintlig tråd i ämnet Våldtäktsman i Sundsvall. Men det är ett bra exempel på en mycket viktig sak:
Exempel Tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?p=5103979#post5103979

Att Moderera torde väl vara en funktion där man helt enkelt hjälper till att hålla ordning och reda på forumet och inte en livsstil där man lägger in sina egna värderingar och tankar som detta:
Citat:
Men för fan det fanns ju redan en tråd.

Tråd låst och slängd.

/Mod.

Om man nu i egenskap av Moderator låser en tråd eller genonmför annan aktivitet så kanske man skall bita sig i tungan och upptröda på ett korrekt och hövligt sätt, eller har jag fel här?
Att lägga in ett svärord gör det hela genast mer personligt. Istället kunde det ha sett ut så här:
Citat:
Ämnet behandlas redan här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=377269

Tråd låses och flyttas till Papperskorgen.

//Mod

Och detta är bara ett exempel (förlåt Ladida) på hur det relativt ofta kastas trådar och Moderatorer hasplar ur sig en grinig förklaring, utan hänvisning till befintlig tråd. Borde inte det bästa vara att samtliga Moderatorer arbetade på samma sätt och hade likartade meddelanden när en åtgärd genomförts i just egenskap av Moderator?

Alltså kort och gott vad som gjorts, var man kan hitta eventuell tråd och utan svordomar?
Citera
2006-09-21, 00:51
Medlem
Ladidas avatar
Men skicka pm.

Den andra tråden fanns två trådar ner på startsidan i krimforumet, ska jag måste leda dig i handen nu också?
Har man inte ens orken att skumläsa första sidan får man kanske skylla sig själv lite, eller ska du skylla på att sökfunktionen med ögonen var urfunktion?
Citera
2006-09-21, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Men skicka pm.
Nej det är en allmän fråga och inte enbart denna händelse
Citera
2006-09-21, 00:54
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Men skicka pm.

Den andra tråden fanns två trådar ner på startsidan i krimforumet, ska jag måste leda dig i handen nu också?
Har man inte ens orken att skumläsa första sidan får man kanske skylla sig själv lite, eller ska du skylla på att sökfunktionen med ögonen var urfunktion?
Hahaha. Ladida 1 - Randall Flagg 0

[EDIT] Ett seriöst svar är ju att moderatorerna är några som jobbar för forumets bästa av egen fri vilja och utan ersättning. Och jag måste säga att jag tror det är ganska påfrestande, att de gör sina modereringar "personliga" är enligt mig inget större problem. Så länge de inte hasplar ur sig personliga kränkningar i egenskap av moderator så kan det mesta ursäktas. =)
Citera
2006-09-21, 00:55
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Randall Flagg
Nej det är en allmän fråga och inte enbart denna händelse

Men varför tar du då upp en så dum tråd?

Det var ju bara att skumma igenom första sidan så låg den där, tredje uppifrån.
Hade varit annat om jag hänvisat till en tråd som skrevs -04 och man behövde den exakta sökfrågan "skosula" och det handlade om bankrån.

Skärp dig nu och inse att du skulle ha kollat bättre.
Citera
2006-09-21, 00:59
Bannlyst
Citat:
Men varför tar du då upp en så dum tråd?

Det var ju bara att skumma igenom första sidan så låg den där, tredje uppifrån.
Hade varit annat om jag hänvisat till en tråd som skrevs -04 och man behövde den exakta sökfrågan "skosula" och det handlade om bankrån.

Skärp dig nu och inse att du skulle ha kollat bättre.
Jag inleder ju med att säga att jag får skylla mig själv...
Men nu gäller det inte den sablans tråden utan just sättet att moderera i allmänhet. Bara ett exempel sickan.

Så skall det vara så svårt att lämna sina egna personliga reflektioner utanför när man modererar (och nej jag menar inte dig specifikt nu, det kan jag ta i PM isf).
Citera
2006-09-21, 01:23
Medlem
micaeles avatar
Jag finner det ganska roande och trevligt att moderatorer beter sig som 'vanligt' folk och uttrycker sig olika. Svordomar är, rätt använt, en krydda som berikar språket.
Självklart kan jag förstå dom som får sina trådar låsta av en vansinnig moderator, handlar det om ens egna kreationer tar det lite mer. Men ofta så får man ju faktiskt skylla sig själv om ens trådar blir låsta.

Sammanfattningsvis - behåll säregenheten och det personliga skrivsättet, det livar upp och gör Papperskorgen till en mycket läsvärd forumsdel.
Citera
2006-09-21, 07:20
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Jag inleder ju med att säga att jag får skylla mig själv...
Men nu gäller det inte den sablans tråden utan just sättet att moderera i allmänhet. Bara ett exempel sickan.

Så skall det vara så svårt att lämna sina egna personliga reflektioner utanför när man modererar (och nej jag menar inte dig specifikt nu, det kan jag ta i PM isf).

Ifall man nu är så lat att man inte orkar skumma igenom forumet innan man postar så jo - det är ganska svårt att lämna sina personliga reflektioner utanför.
Är det jobbigt med ett "fan" så tror jag det kommer bli jobbigt i största allmänhet för dig här på flashback.
Bara en känsla jag har....
Sedan att den här frågan varit uppe 200ggr och redan finns trådar om här på forumet och fan ifall du söker lite så kanske du hittar en gammal tråd gör ju inte saken ännu mera humoristisk.
Citera
2006-09-21, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ifall man nu är så lat att man inte orkar skumma igenom forumet innan man postar så jo - det är ganska svårt att lämna sina personliga reflektioner utanför.
Är det jobbigt med ett "fan" så tror jag det kommer bli jobbigt i största allmänhet för dig här på flashback.
Bara en känsla jag har....
Sedan att den här frågan varit uppe 200ggr och redan finns trådar om här på forumet och fan ifall du söker lite så kanske du hittar en gammal tråd gör ju inte saken ännu mera humoristisk.
Kan du inte hålla dig till ämnet så kanske du kan ta det i PM istället för att envisas med att komma med gliringar. Du var ett exempel som jag påpekat flertalet gånger och skall inte känna att jag slagit dig på fingrarna på något sätt.
Citera
2006-09-21, 09:15
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Kan du inte hålla dig till ämnet så kanske du kan ta det i PM istället för att envisas med att komma med gliringar. Du var ett exempel som jag påpekat flertalet gånger och skall inte känna att jag slagit dig på fingrarna på något sätt.

Hålla mig till ämnet?

Jag håller mig ju till ämnet och förklarar att ifall någon är så lat att denne inte ens orkar kolla på första sidan (nu är det inte bara du som gör så) så blir man lack.
Jag tycker det gränsar till oförskämdhet att man inte orkar titta om det redan finns en befintlig tråd utan börjar istället på en ny.
Vi är väl alla vuxna här så ta det som en vuxen människa nu.

Jag är ingen robot och styrs av mina känslor som vilken annan människa som helst, dock är jag väldigt snäll i min moderator roll, ifall du tycker ett mjäkigt "fan" är hemskt ska du höra hur jag går ann i vanliga livet.

Som jag sa tidigare har det här ämnet vairt uppe några gånger nu och jag tänker svara likadant nu som då, sök lite så ska du se...
Citera
2006-09-21, 09:17
Bannlyst
Citat:
Hålla mig till ämnet?

Jag håller mig ju till ämnet och förklarar att ifall någon är så lat att denne inte ens orkar kolla på första sidan (nu är det inte bara du som gör så) så blir man lack.
Jag tycker det gränsar till oförskämdhet att man inte orkar titta om det redan finns en befintlig tråd utan börjar istället på en ny.
Vi är väl alla vuxna här så ta det som en vuxen människa nu.

Jag är ingen robot och styrs av mina känslor som vilken annan människa som helst, dock är jag väldigt snäll i min moderator roll, ifall du tycker ett mjäkigt "fan" är hemskt ska du höra hur jag går ann i vanliga livet.

Som jag sa tidigare har det här ämnet vairt uppe några gånger nu och jag tänker svara likadant nu som då, sök lite så ska du se...
Och var i dina inlägg diskuterar du möjligheten att agera enhetligt som Moderatorer? Du fortsätter ju tjata om ett helt annat ämne.
Citera
2006-09-21, 09:22
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Och var i dina inlägg diskuterar du möjligheten att agera enhetligt som Moderatorer? Du fortsätter ju tjata om ett helt annat ämne.

Oh suck.

Ämnet hur moderatorer ska uppträda har varit uppe förut här i flashback delen eller tror du att du kom på det alldeles nyss?
Att du är den förste som blivit sur för att din tråd blev stoppad i sopkorgen?

Använd sökfunktionen och du skall finna.

Som jag sa tidigare: Jag är ingen robot, ibland blir jag förbannad och ibland blir jag glad.
Lev med det, det finns ingenstans där det står att en moderator ska uppträda helt känslokallt och mer som en robot än en människa. Isåfall kan vi sluta debattera, ta betalt och bara moderera hela dagarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in