Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-14, 00:29
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile
Fläktar drar ingen ström..
Haha jo jag glömde, watt-märkningen på baksidan är ju bara ett intern-skämt som hängt med i alla tider. Vi vet ju alla att fläktar idag drivs av mörk energi som hämtas från kosmos. Inte drar de ström inte

Aning seriösare dock så kan en 120Mm dra 10W väl utan problem? Jag har själv 4 st sådana i min dator och redan där har vi 40W sen plus alla andra småfläktar...blir en del.
Citera
2007-08-14, 00:32
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Men skulle de va ett ram så skulle ju inte datorn gå alls? Däremot är pipen typiska "mitt ram sitter inte i ordentligt" pip.. pröva att trycka i dom lite.. behöver inte vara så extremt försiktig då heller bara du trycker rakt ned!

Mjo, det kanske glappar lite.

Öppna upp burken och tryck lite här och där. Det skulle jag gjort. Har för mig att man ska ta på metall eller något innan man börjar trycka i den, någon här vet säkerligen vad jag menar och kan förklara utförligare.

Annars så ringer du bara supporten imorgon helt enkelt. Det är nog det enklaste om du inte tycker om att pilla.
Citera
2007-08-14, 00:35
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Aning seriösare dock så kan en 120Mm dra 10W väl utan problem? Jag har själv 4 st sådana i min dator och redan där har vi 40W sen plus alla andra småfläktar...blir en del.

Jo.. men han har 500W nätagg och de räcker långt..
Citera
2007-08-14, 00:37
Medlem
svartfogels avatar
Har ett 400w chieftec nätagg, inget märkvärdigt men klarar att driva 5 hårddiskar, 3 fläktar, en dvd, en opteron fläkt (ganska stor) och det vanliga
Citera
2007-08-14, 00:38
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Mjo, det kanske glappar lite.

Öppna upp burken och tryck lite här och där. Det skulle jag gjort. Har för mig att man ska ta på metall eller något innan man börjar trycka i den, någon här vet säkerligen vad jag menar och kan förklara utförligare.

Annars så ringer du bara supporten imorgon helt enkelt. Det är nog det enklaste om du inte tycker om att pilla.

Tar man på minnen har jag hört att de är säkrast att ha ett armband på sig.. vet inte om detta stämmer.. pratade med chefen om de (knäcker extra på dator butik/reparatör) och han sa att de bara var myt.. men de är ju inte mycke begärt att pilla på lite metall eller ta på sig ett armband av metall innan man börjar gräva i datorn.. lika bra att inte ta några risker!
Citera
2007-08-14, 00:41
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartfogel
Har ett 400w chieftec nätagg, inget märkvärdigt men klarar att driva 5 hårddiskar, 3 fläktar, en dvd, en opteron fläkt (ganska stor) och det vanliga

Precis ! Jag tror jag har 350W på fyra 80mm varav en av dom är en procesorfläkt jag har till att blåsa ut varmluft som samlas längst upp i datorn och allt de andra.. funkar skitbra och har full speed på fläktarna Har t om prövat med en delta fläkt i datorn 80mm.. kraftigaste fläktjäveln jag nånsin sett.. 8700 varv De ni ! funkade hur bra som helst och den snurrade på maxvarv utan problem
Citera
2007-08-14, 14:44
Medlem
Wolfen22s avatar
Ringde till supporten och fick ungefär samma förslag och tips som från er. Ska öppna datorn nu och kolla allt plus dammsuga. Wish me luck!
Citera
2007-08-14, 14:47
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfen22
Ringde till supporten och fick ungefär samma förslag och tips som från er. Ska öppna datorn nu och kolla allt plus dammsuga. Wish me luck!

Tss.. kommer nog gå bra! Akta dig med damsugaren bara så du inte slår emot Kolla im du har ett damsugarmunstycke med plastfransar på längst fram
Citera
2007-08-14, 15:09
Medlem
Nate Blacks avatar
Sen kan man ju räkna med att ett nätaggregat från NorthQ har en effiktivitet på 75% vid belastning så då har man väl ca 385W rena watt kvar. Lägg då belastningen från en uppstartande dator så kan det lätt spräcka 385W.
Citera
2007-08-14, 15:14
Medlem
Ranknfiles avatar
å jösses.. Hans nätagg räcker till gott och väl ffs?
Citera
2007-08-14, 15:20
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
å jösses.. Hans nätagg räcker till gott och väl ffs?
Kan lätt tänka mig att det dör, en E6600+X1950XTX (drar kräm som ett djur)+2Gb minnen+1 Raptordisk+1 annan disk+ljudkort+modernt moderkort=en jävla massa kräm och en fin belastning på 12V linan.

Första läxan man borde lära sig är att inte köpa nätaggregat av NorthQ och liknande trash.

Det kan vara annat också men TS borde fundera på att köpa nytt nätaggregat, finns ingen anledning till att spara in på något så viktigt. Har man top-of-the-line grejer så kräver det top-of-the-line strömförsörjning. Inte TS fel i detta fall då han inte visste bättre.
Citera
2007-08-14, 23:00
Medlem
Wolfen22s avatar
Hehe näe det kan man väl lugnt säga att jag inte visste...Som ni säkert märkt är jag inte teknisk överhuvudtaget och hade inte en aning om vad som skulle hänga med i paketet jag köpte eller hur allt funkar.

Efter mitt senaste inlägg tryckte jag iallafall försiktigt in alla kort (tog händerna över ett element före ) utan att märka att något satt löst eller liknande i datorn.
Inuti datorn var det dock rätt dammigt, dammråttorna bokstavligen hängde från fläktarna, så jag dammsög mycket försiktigt men noga. När jag sedan satte på datorn funkade allt fint igen och jag har suttit vid den hela dagen.
Var ute ett par timmar, startade om datorn och sen kom det äckliga error-pipet igen. Jag stängde av datorn och lät den vara i typ 10-15 min och sen funkade den fint (är på den nu).
Men jag kan nästan helt säkert säga att detta problemet kommer att uppstå igen, kan lika gärna hända nästa gång jag startar upp den.

Inga batteri-liknande grejjer varken läckte eller såg uppsvullna ut när jag kollade i datorn, så vad kan det nu vara för problem? Är det nätaggregatet? Det är det enda förslaget jag faktist inte har strukit hittils...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in